Så gjorde de Boxbollen till julens succépryl

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 24 januari, 2020
Publicerades: 23 januari, 2020

Bröderna Jacob och Victor Erikssons Boxbollen blev utnämnd till Årets roligaste leksak – 2000-någonsin av en youtuber. På två veckor sålde de 3 000 exemplar. Men hur lyckades de skapa en succé? Jo, så här!

Agera snabbt

VICTOR: Det har varit mycket att ta action. Inte fundera för mycket. Om vi känner att vi tror på det här, då kör vi. Sedan får det bära eller brista. I varje del där vi ser en öppning så kör vi – så gjorde vi när vi tog fram produkten och i alla samarbeten. Vissa grejor har gått åt helvete, vissa har gått bra.

LÄS OCKSÅ: Så sålde de 3 000 boxbollar på bara två veckor

Testa olika målgrupper

JACOB: Ta en annons till exempel. Vi testar på en målgrupp och går all in. Inser man sedan att den inte funkar – då är det bara ’lose your darling’, byt spår. Det har hänt många gånger att vi lagt ner tid och pengar på till exempel en video och sedan känt att det är fel spår. Då testar vi något nytt.

Känn ditt varumärke och din produkt

JACOB: Ta tid att tänka lite och lär känna den. Skapa någonting som du vill ska förmedlas. Vi har en vision om att få folk att ha kul och utvecklas. Det är ganska luddigt och abstrakt jämfört med vad det faktiskt är. Men i grund och botten vill vi kunna erbjuda någonting som gör att alla kan ha kul och utvecklas både mentalt och fysiskt.

Välj kompanjon med omsorg

VICTOR: Om man inte skapar något ensam utan ihop med någon tror jag att det är jäkligt viktigt att ha en partner som du kan lita på till 100 procent. Jag ser det som en nyckel till att det funkat hittills – samspelet och att vi kan lita på varandra när det kommer till alla beslut.

Välj vem du lyssnar på

JACOB: Det var så många som sa saker som ”äh, vad är det för skit” när vi började. Polare som har halvdrivit med oss. ”Ta din pingpongboll och dra, tror du det där kan sälja, äh, det kommer inte bli några pengar”. Men samma personer kan nu ha ändrat sin åsikt, särskilt när de sett att det har gått bra. Jag tror inte att de insett att de faktiskt sagt de här sakerna tidigare.

Men lyssna inte på folk som inte ser din vision. De kanske sitter i sin världsbild och ser de inte hur jag och brorsan suttit och skissat sena kvällar och ritat upp en massa bilder med drömscenarier.

Jobba med visionarbete

JACOB: Vi har jobbat mycket visionsarbete, envisions. Det är en kul övning att göra tidigt i ett projekt. Då kan man göra låtsastidningsartiklar där man skriver om vad man vill att folk ska skriva om bollen. Man kan ta en screenshot från en vanlig artikel, men byta ut bilder, texter och rubriker och göra den till sin.

Tänk positivt

VICTOR: Vissa dagar när vi kanske tjafsat lite extra mycket kan vi säga ”idag kör vi bara positivt”. Det spelar ingen roll att det känns lite överdrivet. Det är bara för att komma in i positivitet igen. Det är lätt att falla ur det när man börjar se hinder. Men då kan man säga att idag kör vi positivt för att komma på banan igen.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET: