Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Starta eget företag – så här gör du i sex steg

Sponsrad artikel 29 december, 2020 7 minuters läsning
Eget företag

Dags att starta eget företag? Här går vi igenom vilken hjälp du kan få, hur du undviker de vanligaste misstagen och hur du hittar rätt affärsidé och affärsplan.

Många väljer att starta eget företag i spåren av coronapandemin och nyföretagandet ligger på höga nivåer. 10,3 % fler företag har startats i januari-oktober 2020, jämfört med året innan. Är du en av dem som är redo att starta eget? Vad kul!

I tuffa tider är det extra viktigt att du gör rätt från början. Därför har vi tagit fram den här guiden som hjälper dig att snabbt komma igång och lyckas med ditt eget företag.

Vi går bland annat igenom:

  • Vilken hjälp du kan få när du ska starta eget företag
  • Skillnaden mellan att ha eget företag och att vara anställd
  • Hur du hittar din affärsidé
  • Hur du skriver en bra affärsplan
  • Om du ska välja aktiebolag eller enskild firma
  • De vanligaste starta eget-misstagen

Innan vi kör igång, vill vi varmt rekommendera dig att gå den kostnadsfria Starta Eget-kursen på Visma Spcs.

Här kan du få hjälp när du ska starta eget företag

Ensam är inte stark när det gäller att starta eget företag. Varje krona räknas och all hjälp är värdefull. Och det finns en lång rad organisationer, sajter och tjänster som hjälper dig att få igång företaget snabbare. 

Här är några exempel på hjälp du kan få för att komma igång med ditt företag:

  • Vismaspcs.se hittar du massor med artiklar om att starta eget, till exempel hur du får dina första kunder eller vilka starta eget-bidrag som finns.
  • driva-eget.se och mittföretag.com hittar du också otaliga guider om att bygga ditt egna företag
  • Lokalt i din stad kan NyföretagarCentrum hjälpa dig att komma igång.
  • Om du är student är Drivhuset en bra partner den första tiden i ditt företagande.

Ett smart sätt att få hjälp är att gå in på din kommuns hemsida, klicka vidare till “Näringsliv” och se vilken hjälp som finns där. Här hittar du ofta exempel på lokala aktörer som hjälper dig att starta eget företag.

Skillnaden mellan eget företag och att vara anställd

Skillnaden mellan att driva eget företag och att vara anställd är stor. Som företagare är det ditt ansvar att allt går som det ska – vare sig det handlar om att betala in skatten eller att göra kunden nöjd. 

Och det är väldigt mycket att tänka på i starten. Därför är det smart att redan från början använda program och stöd som hjälper dig att få ordning och reda.

Detta gäller till exempel företagets ekonomi. Med exempelvis Visma eEkonomi tar du kontroll över företagets bokföring och fakturering, och kan sova bättre om natten.

Tips: Fakturera alltid så snart du kan. På så sätt får du snabbt pengar i kassan och slipper krångel och likviditetsbekymmer.

Hur hittar jag en bra affärsidé?

Många som startar eget företag har en idé sedan gammalt. Och andra vet att de vill starta eget företag – men saknar idé. Innan du väljer din väg, bör du tänka på att det finns två sätt att driva företag. Antingen gör du det som en klassisk småföretagare – vi kan kalla det konsult – där du byter din tid mot pengar. Alternativ två är att du bygger företaget som ett system, där du själv är oberoende från företagets operativa verksamhet. 

Båda sätten är helt okej, men får olika konsekvenser i din vardag och kräver helt olika typer av affärsidéer. De flesta har affärsidéer som går ut på att byta tid mot pengar, till exempel att ha ett eget företag som IT-konsult eller takläggare. Denna typ av företag liknar en anställning, med skillnaden att du ibland kan styra din tid och vilka uppdrag du tar.

Om du istället bygger företaget som ett system, krävs ofta en stor arbetsinsats i början. Men efter hand som “systemet” sköter sig självt, kan det bli mer och mer oberoende av dig. Exempel på sådana företag kan vara “en mjukvara, till exempel en app” eller en “plattform med onlinekurser”.

Så innan du bestämmer affärsidé – bestäm vilken typ av företagare du vill vara!

Läs mer: Steg-för-steg-guide för att starta eget.

Så skriver du en bra affärsplan

När du väl har hittat din affärsidé är det dags att skriva en affärsplan. Det finns många mallar på nätet för detta, och det finns ingen standard som du måste följa. Här är några punkter som en bra affärsplan kan innehålla.

  • Affärsidé
  • Affärsmodell
  • Vision och mission
  • Teamet
  • Finansiering
  • Ekonomi
  • Marknadsanalys
  • Konkurrentanalys

Affärsplanen blir som en karta över ditt företags utveckling.

Vilka kunder ska du ha? På vilka marknader ska du finnas? Hur ska du tjäna pengar?

När du börjar få andra intressenter till ditt företag – till exempel banken – är det viktigt att ha en genomarbetad affärsplan som hjälper andra att förstå vad du gör och vart du ska.

Tips! Här kan du hitta en mall för affärsplan.

Aktiebolag eller enskild firma?

Ska du välja aktiebolag eller enskild firma? Många företagare börjar med enskild firma för att senare gå över till aktiebolag. Men idag är barriärerna för att starta ett aktiebolag väldigt små, exempelvis behöver du bara 25 000 kronor i aktiekapital. Det gör att fler och fler väljer aktiebolag när de ska starta eget företag.

Fördelen med aktiebolag är också att du särskiljer företagets och din privata ekonomi, och att du i normalfallet inte kan bli personligt skyldig för bolagets skulder (det kan du i enskild firma).

Tips:Här finns en checklista för att starta aktiebolag.

De vanligaste starta eget företag-misstagen

Alla som någon gång har startat eget företag kan skriva under – det görs många misstag i början. Som tur är kan du undvika en del av misstagen genom att lära av vad andra har gjort fel. Här är ett antal exempel som många har gjort innan dig, som du nu kan undvika!

Misstag 1: Att inte ha koll på likviditeten

Som företagare behöver du göra en resultatbudget, och det fixar de flesta, utmaningen är snarare den så kallade likviditetsbudgeten. Med likviditet menas hur mycket pengar du har i kassan. Det är många företagare som har fått problem då pengarna tagit slut, även om företaget i sig gått bra.

Vårt varma tips till dig, speciellt i dessa tider. Gör en likviditetsbudget från början!

Läs mer:Här finns en mall för att skapa en likviditetsbudget.

Misstag 2: Att göra allting själv

En klassisk starta eget företag-miss är att försöka göra allting själv. Många nyföretagare försöker vara vd, marknadschef och produktionschef – samtidigt som de själva ska utföra allt jobb. Det kan fungera om du har ambitionen om ett litet företag där du byter tid mot pengar (och det är helt okej). Kom bara ihåg att företaget är 100 % beroende av din tid och energi.

Om du däremot vill att ditt företag ska växa, behöver du så fort som möjligt delegera, automatisera och strukturera. Vad kan du lägga ut på andra och vad kan du lösa med hjälp av smarta program och tjänster?

Misstag 3: Att “jobba ihjäl sig”

Hur kul det än är med företaget, är företaget inte allt. Smarta företagare vet att företagande är ett maratonlopp, och skapar sitt liv därefter. Träning, kost, relationer och sömn får inte bli lidande bara för att du har mycket i ditt företag.

Ju mer du har att göra, desto viktigare är det att du sköter träning, kost och sömn. Bygg aldrig ditt företag på bekostnad av din hälsa och dina relationer.

Om Visma Spcs
I orostider är det extra viktigt att stötta varandra och vi är starkare tillsammans! Varje dag hjälper Visma Spcs Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.