“Crowdlending hjälper oss att växa”

15 mars, 2019


				Crowdlending blev Isbjörns lyckliga stjärna, menar Maria Frykman Forsberg.

Med crowdfunding och crowdlending har Isbjörn of Sweden fått både kapital och trogna ambassadörer. Vore det inte för gräsrötterna hade företaget antagligen stagnerat. Eller försvunnit helt.

Isbjörn gör funktionella ytterplagg till barn. Miljötänket är stort och prislappen relativt hög. Lägg till det att man verkar på en oerhört tuff marknad. Så ska man överleva där får man inte slappna av. Utvecklingen av material måste gå vidare och designen ligga i framkant. Det kostar.

LÄS MER: 8 VÄGAR TILL KAPITAL

När Maria och kollegan Camilla Schmidt startade företaget 2005 fick de en bra start. Det rullade på. Fem år senare hade de en omsättning som låg på tio–tolv miljoner. De kände att det fanns potential att växa, men då skulle de behöva få in mer kapital.

Banken ville inte vara med

Banken konstaterade att man inte var intresserade av att vara med på tillväxtresan. Då hade Maria och Camilla redan väldigt höga krav på säkerheter och borgen. Det där med att stå skyddad privat bara för att de drev ett aktiebolag hade de för länge sedan gett upp.
– Det fanns inget mer att ta som säkerhet helt enkelt. Vi pratade med andra banker också och fick samma svar – tills vi kom till Nordea och möttes av en annan attityd. De hade lägre borgenskrav och kom med kreativa lösningar som vi inte erbjudits någon annan stans.

Haken var bara den att de inte fick låna så mycket som de behövde för att täcka de enorma utgifter som naturligt följer med i cykeln när man bara sysslar med vinterkollektioner.
I juni läggs beställningarna hos fabrikerna i Asien. Då ska pengarna ut. När kläderna är sydda ligger de på fraktfartyg till sjöss i två månader innan de kommer till Sverige och kan hamna på Isbjörns lager. Därefter ska de ut till butikerna, som sedan har lång kredittid (60 dagar). Först i oktober kommer pengarna in på Isbjörns konto.

Ligger ute med pengar länge

I fem månader om året måste de alltså ligga ute med mycket pengar.
– Nu kommer vi att korta kredittiderna gentemot våra kunder; vi har inte råd att agera bank åt företag som kanske är femton, tjugo gånger större än vi. Men det är ändå lång tid som pengarna ska ligga ute.

2012 började det snackas om crowdfunding. Maria bokade tidigtmöte med vd:n på Funded by me. Det lät intressant, men Isbjörn beslöt ändå att först kolla med mer traditionella investerare och affärsänglar.
De värderade företaget väldigt lågt och investeringen skulle inte räcka. Så 2014 slog Isbjörn ändå till med en crowdfundingkampanj. Målet var att få in tre miljoner kronor på 45 dagar.
– Första dagen fick vi en miljon! Det var rekord då.

Två dagar senare satte de rekord igen. Då hade de inte bara fått in tre, utan fyra miljoner kronor.
– Vi fick bestämma oss för om vi skulle släppa ytterligare aktier eller tacka nej till de sista investerarna. Vi beslöt att släppa fler aktier.

Aktieägarna viktiga ambassadörer

På tre dagar hade de fått 225 aktieägare – och lika många engagerade ambassadörer, som än idag jobbar med att föra ut Isbjörns budskap.
Nu åkte omsättningen upp till 15–16 miljoner. Men Maria och Camilla var inte nöjda.

2017 bestämde de sig för ännu en kampanj. Men i stället för att vattna ur aktievärdet genom en nyemission valde de att be sina befintliga aktieägare om lån för att kunna växla upp. Då kallas det crowdlending. Men den här gången gick de inte genom någon annans plattform utan vände sig direkt till sina egna aktieägare.
– Vi har en sluten Facebookgrupp för våra aktieägare där vi har mycket dialog om vad vi gör, hur det går, hur planerna ser ut och så vidare.

Bättre ränta för långivarna

Den ständiga kommunikationen bygger trovärdighet och lojalitet. Pengarna kom direkt.
– Det är en winwin-situation. Långivarna får åtta procent ränta på pengarna, mycket mer än de kan få på någon bank, och vi kan växa. Efter fem månader är lånet återbetalat.
2018 gjorde de samma sak. Då tog det 20 minuter innan allt var klart. Det blev kö direkt för att få låna ut inför sommaren 2019.

Genom att söka finansiering på gräsrotsnivå har Maria och Camilla också sluppit att sälja ut ännu mer av sina egna ägarandelar. Därmed behåller de sitt personliga engagemang.
De 225 aktieägarna är med långsiktigt. Ingen räknar med att kunna casha in några jättevinster supersnabbt.
– Det här har verkligen varit A och O för oss som företag. Ett lyckokast. Hade vi inte fått in kapital hade vi inte kunnat utveckla och då hade företaget kanske inte funnits kvar idag. Nu siktar vi i stället på en omsättning på 75 miljoner 2021, säger Maria Frykman Forsberg.




Fredrika tipsar – så hittar du rätt finansiär till ditt företag