Ditt Företags varför why

Så hittar du ditt företags ”Varför” (Why)

Redaktionen

Uppdaterades: 18 augusti, 2021
Publicerades: 19 augusti, 2021
Foto av: AdobeStock

Vad är ditt riktiga Varför?

Den som har ett Varför att leva uthärdar nästan varje Hur

Nietzsche

Den gamla Nietzsches lika gamla mening som vänts och vridits på av otaliga författare och levnadskonstnärer. Det blev tydligt i pandemin, när den slog till med full kraft och näringslivet liknade en kubb-plan där den ena käglan efter den andra föll till marken.

Som företagare fick många känna på hur det känns när det verkligen blåser hårt, när allt man trodde på och hade planerat rivs undan, när man tittar på bankkontot minst fyra gånger per dag och får en klump i magen varje gång det kommer en faktura.

Pandemin skördade mängder av välmående företag och verksamheter och många blev utan jobb. Välkänt dock är att en entreprenör, en företagare, är som en gummiboll. Man kommer tillbaka på ett eller annat sätt och med mer erfarenhet och en ännu mer välpackad strategilåda för nya verksamheter eller återstart av de gamla. 

Läs också: 8 steg som skapar stolta medarbetare i ditt företag

Alla kan starta företag, få kan driva dem

Det är försvinnande lätt att starta eget. Bolagsverket har gjort det smidigt och med bara några klick kan jag kalla mig både entreprenör, egenföretagare och till och med VD. Svårigheten ligger i att DRIVA eget. Starta kan alla. Men driva… 

Det var många som fick känna på utmaningen när WHO yttrade ordet ”pandemi” i mars 2020. Och vi var många som fick stirra rakt in i vårt Varför. Varför gör jag det jag gör? 

Precis som en motor behöver rätt bränsle, behöver vi rätt kraft för att drivas framåt. Den som någon gång har fyllt en bensintank med diesel vet att det måste vara rätt bränsle. Drivkraften vi bestämmer oss för är bränslet. Det är i den vi finner vårt varför. Det är i den jag hittar min motivation. Det är i drivkraften jag bottnar i mina beslut.

Det var många som tvingades ställa sig själva den frågan: Varför gör jag det jag gör? Och det var många som kom fram till att dom inte hade en aning.

Och sannolikt minst lika många som kom fram till att anledningen var rock solid. Utan tvekan. Urstark. Min passion. Det jag brinner för. Det jag är bra på, det jag kan, det jag glömmer tid och rum när jag gör. 

Rätt Varför skapar din motivation

Att förstå sina drivkrafter hjälper oss att finna motivation. Drivkraften är grunden till att prestera bra och att samtidigt vara hållbar. Både på jobbet och utanför jobbet. Drivkrafterna är viktiga för att människan ska trivas och när man har tagit reda på sina drivkrafter kommer man allra bäst till sin rätt oavsett vad man gör.

Överlevde ditt Varför pandemin?

Företaget AB lockade till sig personal som ville ha kul. På Företaget AB hade man det i sitt DNA. Här har vi roligt! Vi tar hand om varandra, vi jobbar ihop, vi leker, vi sliter och vi har kul. Det var lyxfrukost på måndagar och fri öl på AW varannan torsdag, bollhav, pingisturnering och storslagna sommar- och julfester. På Företaget AB trivdes alla!

Sedan kom pandemin och alla kommenderades att jobba hemifrån och lyxfrukosten blev torrt Zoom-möte med eget nescafé och en halv banan. Bollhaven blev digital frågesport och AW med fri öl blev digital AW med en ljummen Norrlands Guld och partyhattar. Alla som var på Företaget AB frågade sig själva: Varför jobbar jag med det jag gör?

Det var bara ledningen som hittade motivation i sina drivkrafter. Det lilla företaget drevs av ett par som var helt klara över sina drivkrafter. Och dom höll när vinden blåste snålt men medarbetarna som hade lockats med allt det roliga, som drevs av att ha KUL… Nära 90% sa upp sig. Bytte jobb. Tröttnade. Det var ju inte kul längre och arbetsuppgifterna som man hade sockrat med allt det roliga blev nakna och rätt… trista. 

Läs också: Så hittar du din gnista

Testkör företagets syfte

Jag själv behöver ha koll på mina drivkrafter. Företaget behöver tydligt kommunicera och leva sina värderingar och dom måste vara hållbara. Testkör gärna i en pandemi? Precis som Volvo testkör sina bilar i alla möjliga förhållanden. Testkör dina drivkrafter. Håller dom? 

Drivkraften ligger ofta nära dina bästa stunder och upplevelser. När du har trivts särskilt bra är sannolikheten stor att du har fått använda dina drivkrafter. Ha koll bara på att dom är hållbara. Drivs du av rädsla är sannolikheten att du ska fatta felaktiga beslut överhängande. Drivs du av pengar kommer du troligen att bli besviken någon gång under livet. Kanske till och med hamna i en kris.

Vad kan skilja en människas beslut åt om den ena drivs av omsorg och den andra av makt?

Så kan du identifiera företagets Varför

Det finns många teorier och mallar för hur vi ska ta reda på och identifiera våra drivkrafter men det behöver inte vara komplicerat. Inte mer komplicerat än att man börjar rota i vad man känner lust i… och var passionen finns. Svaret på dom frågorna tar oss närmare någon av de drivkrafter som kan vara bottenplattan för motivationen. Vårt s.k. driv. 

Man kan hitta sina drivkrafter på olika sätt och de behövs. En hygienfaktor i vilket företag som helst. Drivkrafter som ingen kan ta ifrån mig, det som inte är beroende av min omgivning och olika sakers tillstånd. Var hittar jag motivationen om jag drivs av pengar och pengarna tar slut? Var hittar jag motivationen om jag drivs av min familj och deras behov när barnen flyttar och partnern drar? 

Vad är viktigast för dig?

En person som drivs av pengar kan få det tufft när pengarna tar slut. En person som drivs av sin familj kan få det svårt när barnen flyttar och man separerar från sin partner. Vad är egentligen viktigast. För dig?

  • Vad brinner du för? 
  • Vad gör du när du glömmer tid och rum?
  • Vad är du vansinnigt bra på?
  • Vad är det du gör när andra bekräftar dig och ger dig beröm?
  • Vad skulle du kunna slåss för, stå på barrikaderna för?
  • Vad är det som får det att kittla i magen?

Övning – hitta 100 olika Varför

Samla på dig ca 100 olika ord. 100 olika drivkrafter. Skriv ner, skapa en bank, ett register. Högt och lågt. Prata med din partner, dina kollegor, din familj, vänner. Vad är en drivkraft? Skriv, skriv, skriv. Lägg sedan undan ditt dokument i två dagar, ta fram och stryk hälften av de ord som inte är relevanta för dig. Gör om den proceduren till dess att du har tre drivkrafter kvar. DÄR finns sannolikt all den motivation du behöver. Även i en pandemi. 

Om Christina Stielli

Christina Stielli är författare och föreläsare inom områden som arbetsglädje, kommunikation, medarbetarskap och förändring. Hon valdes av Talarforums kunder till Årets kvinnliga talare 2014 och 2015. Läs mer om Christina här.

Christina Stielli