Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

6 av 10 svenskar har fått fel lön – så här gör du rätt

Sponsrad artikel 16 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
6 av 10 svenskar har fått fel lön – så här gör du rätt

Sex av tio svenskar har varit med om fel i lönebeskedet – och anställda kan bli återbetalningsskyldiga om de fått för mycket lön. Här går vi igenom hur ditt företag undviker att ge fel lön, hur du får ordning på lönehanteringen och vilka funktioner ditt löneprogram behöver ha.

Nästan sex av tio anställda, hela 58 procent, har varit med om fel i lönebeskedet. Det visar mätningen som Kantar Sifo har gjort bland tusen svenskar, på uppdrag av Visma Spcs. Och nästan fyra av tio, 37 procent, uppger att de inte kontrollerar sitt lönebesked. Därför har vi tagit fram en guide för dig som driver ett mindre företag och vill få ordning på lönerna.

Du lär dig bland annat:

  • Varför 6 av 10 svenskar får fel lön, och vilka åldersgrupper som i minst utsträckning läser sina lönebesked.
  • Hur du hittar rätt löneprogram, som hjälper dig att undvika att göra fel.
  • Vilka funktioner ett bra löneprogram – som till exempel Visma Lön Smart – bör ha.
  • Hur smarta appar för utlägg och stämpelklocka minskar risken för fel lön.

Innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in Löneskolan hos Visma Spcs som är helt kostnadsfri.

6 av 10 svenskar har fått fel lön – dessa kollar lönebeskedet mest sällan

Ja, olika grupper läser faktiskt lönebeskedet i olika stor grad. Mest noga är män mellan 18 och 29 år, och de som läser lönebeskedet i minst utsträckning är kvinnor i åldern 30–49 år.

Om du får ett felaktigt lönebesked riskerar du att få för lite pengar – eller bli återbetalningsskyldig om du har fått för mycket. Anställda behöver alltid kolla sina lönebesked, och arbetsgivare bör automatisera så mycket administration som möjligt för att undvika misstag.

I Sverige finns runt en miljon företag, och de flesta är små bolag med upp till nio anställda.

– Moderna, molnbaserade system gör vardagen säkrare och enklare för småföretagen och är nyckeln till ett hållbart arbetsliv. Med smarta digitala lösningar kan Sveriges småföretagare fokusera på det de gör bäst – att driva och utveckla sina företag, menar Charlotte von Sydow, vd för Visma Spcs.

Tips!Gör lönehanteringen både smart och automatisk – prova Visma Lön Smart här.

Välj ett löneprogram som är anpassat för småföretagare

Dina anställda vill ha rätt lön i rätt tid – och att hantera lönerna är en av de viktigaste uppgifterna i ditt företag. Men lönehantering innefattar så mycket mer än att bara betala ut lön. Du behöver också ta hänsyn till, bland annat:

  • Frånvaro vid sjukdom och vård av barn
  • Frånvaro vid semester, tjänstledighet och föräldraledighet
  • Hantering av övertider, flex och komptid
  • Utläggshantering, kvitton och reseräkningar
  • Tidrapportering

För att få ihop hanteringen av detta och mycket annat, behöver ditt företag ha rutiner och ett fungerande arbetssätt för er lönehantering. Ingenting får ju falla mellan stolarna och ingen ska få fel lön! Första steget är ofta att använda ett lönehanteringssystem som är molnbaserat, smart och automatiserar nästan allt.

Kalkylator:Här kan du räkna ut vad en anställd kostar.

Vilka funktioner ska ett bra löneprogram innehåll?

Det viktigaste är att företagets löneprogram är flexibelt och att du kan koppla på funktioner när företagets behov förändras. Det är oftast enklast när lönesystemet är molnbaserat. Se också till att det finns smidiga integrationer till andra program som ditt företag använder.

En annan viktig aspekt vid valet av löneprogram är att det automatiskt uppdaterar sig. Det kommer exempelvis nya skattetabeller varje år som systemet behöver hantera för att undvika fel lön. Dessutom uppdateras reglerna, och det är viktigt att ditt lönesystem har koll på detta åt dig.

Sist men inte minst så kan det vara ganska krångligt och tidskrävande att hantera löner. Därför är det bra om ditt löneprogram har så många automatiska beräkningar som möjligt och att det finns smidiga snabbval.

Ett bra löneprogram bör också innehåll:

  • Automatisk semester- och frånvaroberäkning
  • Automatisk arbetsgivardeklaration med koppling till Skatteverket
  • Valmöjlighet: ska du eller dina anställda registrera tider och avvikelser?
  • Digitala lönebesked i appen eller i Kivra
  • Funktion för att lönen bokförs automatiskt
  • Ständigt vara uppdaterat med nya lagar och regler

Tips! Här kan du läsa mer om vad ett bra löneprogram kan innehålla.

Skaffa appar för utlägg och stämpelklocka

Som komplement till ett bra löneprogram är det smart att skaffa appar för utlägg och stämpelklocka – för att undvika att betala ut fel lön. Ett riktigt bra löneprogram integrerar inte bara med denna typ av appar, de finns redan i programmet.

App för utlägg

En smart app för utlägg bör ha funktioner för:

  • Digital hantering av kvitton, reseräkningar och traktamenten
  • Att rapportera och attestera direkt i mobilen
  • Automatisk tolkning av kvitton
  • Löneunderlag till ditt löneprogram, till exempel Visma Lön Smart
  • Bokföringsunderlag till ditt ekonomiprogram, till exempel Visma eEkonomi

Tips! Här kan du läsa mer om vad en smart utläggsapp bör innehålla.

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags lönehantering blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.