Om en mc-stuntman som inspirerar genom att vilja flyga över en fontän utanför ett hotell

Mikaela Holegård

Publicerades: 1 oktober, 2015

Det finns en del saker som man inte kan låta bli att fascineras av. Saker som man liksom inspireras av och kan ta lärdom från. En ”kollega” och jag pratade om marknadsföring en dag varpå han nämnde Evel Knievel. Känner du igen namnet? Jag hade aldrig hört talas om denne mc-stuntman och alla hans shower och påhitt, och jag fastnade speciellt vid historien om hans hopp över fontänen vid Ceasar’s Palace.

Marknadsföring och PR handlar om strategi och om att synas. Hur, när och var styrs av sammanhang, målgrupp, vara etc. Det finns inget facit med rätt eller fel hur man ska gå till väga, och ibland upplever jag det som lätt frustrerande när man önskar att någon bara kunde säga hur man ska göra. Å andra sidan är det en charm bakom kreativiteten och det jobb som man får lägga ner på att hitta den mest optimala vägen för att nå ut med sitt budskap.

Jag är i farten med att nå ut med mitt egendesignade nummerskyltset, som har en marknad både nationellt och internationellt. Jag ska även hitta kanaler för PÅL, min innovation och packpåse som har följt mig en längre tid. Och så har jag ju böckerna, såklart. Två av titlarna går väldigt bra medan den tredje går trögare. Den säljer, men det behövs nya vägar för att nå marknaden bättre och i en högre fart. Så det finns tre olika produkter med olika målgrupper, marknader och branscher. Utmanande och stundvis både lätt och svårt. Utvecklande, kan man sammanfatta det som.

Man vill förstås tänka utanför boxen när man planerar en kampanj för att nå kunderna på bästa sätt. Att nå den där ”drömåterförsäljaren” eller släppa den där bomben när man lanserar sin produkt. Ska det vara intresseväckande, direkt säljande eller ska det bara påminna om att du finns och bygga varumärket för framtiden? Det finns en de, frågor och steg att gå igenom samt svara på, som du säkert känner till. Och det gäller att få effekt och att nå fram, något som kan vara svårt. Men vad var det då som jag fastnade för i berättelsen om Evel Knievel och Ceasar’s Palace? Jo, förmågan att skapa en hype kring sin idé.

Om informationen stämmer ska Robert ”Evel” Knievel ha gått en annorlunda väg för att få kontakt med ägaren till hotellet där fontänen står. Evel behövde få tillstånd för sitt event, men även uppmärksamhet. Han ska då ha ringt hotellägaren och utgett sig för att vara journalist från en tidning och sa att han hade hört talas om att Evel Knievel ska hoppa med motorcykel över fontänen vid hans hotell. Hotellägaren blev förstås ställd och efter ett flertal samtal från flera journalister (där alla gestaltades av Evel själv) ville hotellägaren förstås få kontakt med denne Evel Knievel, som nu fick en snygg ingång att prata om sin idé. En idé som ägaren nappade på eftersom att det skulle komma att skapa bra reklam och PR för hans hotell. Win win för båda parter, liksom. Hur snyggt gjort som helst, tycker jag!

Man man tycka vad man vill om Evels strategi, men erkänn att det var smart gjort ändå? Han var kanske inte först med det här, och det är troligtvis en strategi som används på olika sätt idag för att skapa en hype. T.ex. genom att få andra att rekommendera dig och/eller dina produkter. Intressant och inspirerande, tycker jag.