Analoga eller digitala möten? 8 tumregler för bästa resultat!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 13 april, 2016

Jag får ofta frågan om det ”duger” att pratas vid via skype, Facetime eller annat digitalt medium när man jobbar professionellt med en kund, leverantör eller annan samarbetspartner. En delikat fråga att sätta tänderna i!
Det beror på en mängd omständigheter – vem du är, vem den andre är, den givna situationen, känsligheten i ett visst ärende, storleken på prislappen – och lite till.

Många av oss föredrar att befinna sig i samma rum som samtalspartnern. Vi vill gärna ha tillgång till 100% av kommunikationens beståndsdelar vad gäller kroppsspråk, röst, ord och eventuella hjälpmedel i form av block eller PP. Kroppsspråket består som vi vet av hållning, gester, mimik, ögonkontakt, handslag, revir, klädsel, acessoarer m m, men även av doft och känsla av energi eller avsaknad av energi. Vi tycker att detta är viktigt för att kunna föra ett bra samtal mot ett resultat av samtalet.
Andra är mer sakligt inriktade och tycker att själva innebörden av det man ska tala om är viktigast och att man inte behöver sitta och tjafsa i samma rum – jobbigt och onödigt.

Det knepiga uppstår när vi blandar dessa extrema ytterligheter. Kommunikationen kan halta ordentligt och missförstånd kan uppstå på vägen. Det kan gå så långt att man dömer ut den andre eftersom signalsystemen inte överensstämmer.
Därför kommer nu några tumregler som du kan pröva dina möten mot:

1 Kolla hur den andre vill att ni ska pratas vid – vilken typ representerar denne? Våga fråga!
Känn dig själv – vad föredrar du själv för att känna säkerhet i er kommunikation? Våga föreslå.
3 Om det uppstått problem – öga mot öga är alltid bäst! Ta tjuren vid hornen i samma rum och visa därigenom ditt äkta engagemang för att lösa frågan eller problemet. Använd alla sinnenna!
4 Projektmöten där ni känner varandra väl och har funnit en avslappnad ton i samtalet – gärna skype eller Facetime om det förenklar för er båda. Särskilt om ni bor långt ifrån varandra.
5 Säljmöten där det innebär att du ska lyssna och uppfatta saker korrekt för att driva något framåt (mot avslut t ex) – alltid öga mot öga om det är en relativt ny kontakt!
6 Om det är du som däremot blir uppsökt kan mobil, skype eller annat funka fint om den andre verkar tycka att det är ok.
7 OBS! Ju större prislapp på affären, desto mer öga mot öga kontakt! Särskilt i början av er kontaktskapande fas.
8 Huvudregel – lär känna varandra öga mot öga, sedan är det enkelt att komma överens om hur nästa kontakt ska ske.

Hör gärna av dig med kommentarer och historier om dina erfarenheter! Vi är alla olika och vill känna säkerhet i sociala sammanhang. Vilka är dina bästa tips?

Lycka till med både det analoga och det digitala mötet!