Att hitta en säljande kompanjon, del 2

Max Söderpalm

Publicerades: 19 maj, 2009

I mitt förra inlägg berättade jag att det blir mycket lättare att få igång en ny säljare om du själv lär dig att sälja dina saker först. Nu fortsätter mitt svar till min bloggarkollega Hanna.

Har du gjort det och vill utöka med ytterligare säljkraft är det några saker att fundera på. Eftersom ni ska arbeta tajt tillsammans måste personkemin klaffa mellan er. Det måste kännas 100 % rätt. Och det är jättesvårt.

Många säljarrekryteringar misslyckas och blir dyrbara för företagaren. Ändå är det så att du måste prova. Vill du växa måste företaget satsa på försäljning.

Hur gör man då? Mitt bästa råd är referenser.

Börja och leta i den närmsta bekantskapskretsen. Vem känner någon som skulle passa in i ditt företag? Genom att fråga personer som du litar på kan du få bra namn. Sannolikheten att hitta rätt person genom det personliga kontaktnätet är mycket större än via annons. Och det tar mindre tid.

Det är inte hela lösningen. Referensen ger en kontakt, inget mer. Sedan måste du utvärdera kontakten. Och fråga alla besvärliga frågor. Var tydlig med exakt hur du vill att personen ska arbeta. Det ska inte komma några överraskningar när han eller hon börjar. Lämna inga lösa trådar.

Det är så lätt att slarva i det här läget. För du vill, vill, vill att det ska vara rätt person.

Till sist måste du lita på din magkänsla. Finns det något du oroar dig för? Som inte känns glasklart? Gå till botten med det och red ut frågan INNAN du anställer.

Och kom ihåg en sak när det gäller säljarrekrytering. Låter en sak för bra för att vara sann är den förmodligen det.

Lycka till!

Max

Lite smygreklam till sist om mina nya ljudböcker. Häromdagen släpptes Säljchefens speedbok, en inspiration för alla företagare och försäljningschefer, och Säljarens Maxbox, 5 timmar säljträning på 6 CD-skivor.