Bjud på ditt företags kompetens med e-blad

Redaktionen

Publicerades: 23 januari, 2013

Nytt år och nya spännande (e)-blad att vända
Jag kallar s.k whitepapers för e-blad.Vinnare i nya tidens Inbound marknadsförare – är de företag som bjuder sina kunder, följare, gillare och prenumeranter på ”gratis information/material” – dvs. bjuder på det som i den sociala medievärlden kallas ”content marketing”.

Det innebär att det som ditt företag är duktiga på kan ni också bjuda på till viss del gratis. För att
* förstärka företagets varumärke och än mer känt för det ni kan och gör
* få fler att följa er i era sociala mediakanaler
* öka trafiken in till er webbplats

Vad är ett whitepaper
Ett white paper är ingen reklamkampanj, produktblad eller erbjudande. Det är istället instruktioner, tips, råd, så här gör du… etc. Sådant som gör att folk gärna laddar ner för att lära sig mer om det just ditt företag är bra på, kring de produkter och tjänster som ditt företag säljer. Allt för få företag inser kraften i denna typ av marknadsföring – och det bästa är att det är gratis att skapa för dig som företagare och så lätt att använda i sociala medier.

Så här gör du

  1. Gå igenom de produkter/tjänster ditt företag säljer
  2. Är det något av det ditt företag är bra på, som du kan ge kortare tips- och råd kring – gratis? T ex 5 tips hur du rekryterar rätt medarbetare? ”Så arbetar effektivare hemifrån etc. Säljer du produkter ge skötseltips, installationstips, tvättråd, förberedelser inför köp etc.
  3. Skriv ned dessa råd i ett word dokument och spara sen som PDF. Gör ett snyggt försättsblad med logotype och använd gärna bilder så blir e-bladet mer levande.
  4. Ladda upp det på lämpligt ställe på din webbplats, helst en teaser redan på första sidan och sen med länk till den plats där du kanske har flera e-blad.
  5. Nu är det dags att börja marknadsföra detta e-blad, via t ex företagets Facebook-sida, Twitter, LinkedIn, SlideShare Presentation, ditt nyhetsbrev m m. Skriv på statusraden rubriken på ditt e-blad och vad det handlar om – och länken in till platsen på din webbplats där man kan ladda ner det
  6. Är e-bladet bra och användbart kommer du snabbt se resultat i form av ”gillatummar”, att folk delar vidare – och ökad trafik in till webben. Och du kan följa statistiken på Facebooks statistiksida och LinkedIns företags sida också.

Varför skapa e-blad?
Detta är precis vad det handlar om, vänjer sig folk med att ditt företag kommer med fiffiga tips och råd då och då kommer de att följa dig och även tipsa andra om det. Detta är vad Inbound Marketing handlar om bl. a. Många stora företag inte minst i USA har gjort detta i många år med framgång. Det gör att du får folk att regelbundet återvända till ditt företag om dina whitepapers är användbara.

Det gör att när besökare väl är inne på din webbplats och t ex laddar ner ett e-blad, så gäller det att göra din webbplats så pass intressant att de stannar kvar, läser mer och kanske t o m blir så pass inspirerade att de kontaktar er.
De viktigaste Inbound marketing strategierna 2013 är

  • Whitepapers – att marknadsföra sin kompetens med gratis smakprov
  • Conversations rate – hur kan man konvertera besökare på webben till konkreta leads
  • Videomarknadsföring – en bild säger mer än 1000 ord en video säger mer än 1 000 bilder…

Ovan kommer jag att prata om i nästa blogginlägg.