Dags att börja samla på journalister

20 november, 2016

Du kanske redan har haft nytta av din första journalistkontakt (se tidigare avsnitt i PR-skolan). Nu är det dags att börja samla på dem på allvar.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Visst går det att köpa utdrag ur register med hundratals journalistkontakter. Men de viktigaste är de väl utvalda. De journalister och bloggare som du har noterat är intresserade av din bransch, som verkar hålla sig uppdaterade om vad som händer och som regelbundet skriver artiklar eller gör inslag i ditt ämne.

Det är dem du ska samla på. Och du kommer att göra det av bara farten.

Uppgift

Läser du branschpress och bloggar inom ditt kunskapsområde? Följer du tongivande journalister på Twitter eller i andra sociala medier? Dyker det upp inslag om din bransch i nyhetsmedier ibland?

Sätt i system att anteckna namn och mejladress till skribenten. Gör en notering om vad texten eller inlägget handlade om och spara länken.

Den här listan ska du fylla på löpande. Den kan bli en viktig tillgång framöver, och med tiden bli guld värd.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 




Så tar du huvudrollen i ditt liv – Kjell Enhagers bästa råd