Det är då vi satsar!

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 18 oktober, 2013

Ni har säkert läst och hört om dem – föräldrarna som kom på sina geniala affärsidéer under föräldraledigheten.

Senast läste jag om Maria Tollermark och Anna Maria Lundström bakom företaget Wakakuu.com i Dagens Industri:
– Vi har känt varandra i många år och när vi båda var mammalediga kom vi på idén att kombinera våra expertiser, berättade Maria Tollemark för tidningen.
Nu säljer deras nätbutik för 10 miljoner kronor.

Driva Eget har haft tema i ämnet i tidigare nummer och även skrivit här på nätet om fler lyckade exempel – såsom tårtföretagaren Johanna Viberg.

För förra årets David mot Goliat-vinnare var föräldraledigheten minst sagt startskottet för nya företaget. Och företagaren och författaren Emma Pihl har också tipsat hur du kan använda föräldraledigheten för att komma igång.

Själv fick jag såklart också storslagna idéer när jag var föräldraledig. Vissa har blivit verklighet (artikelidéer, eftersom en helt ny värld faktiskt öppnades – ska visa exempel i senare inlägg), andra idéer ligger fortfarande kvar som sladdriga spånar-lappar i min idébox. (Ni har väl en sådan? En där man bara kan slänga ned bra idéer och öppna när de har fått växa till sig lite. Eller när de ska slaktas helt, det brukar ju gå tio-tjugo idéer på en riktigt bra, ibland fler…).

Nu vill jag veta om DU kom igång med företaget i och med föräldraledigheten? Eller tog företaget en ny vändning? Eller sitter du just nu och funderar på om du ska ta steget när du har varit föräldraledig klart?

Kommentera eller mejla: majastina@driva-eget.se

Och ha en strålande fredag och helg! Här i Uppsala skiner solen.