BETA

Frilansskolan 17: Vikten av vinkeln

28 april, 2011

Hej alla härliga frilansare!

Jag som skrev att jag skulle blogga mer – kolla hur det gick. Men har varit/är väldigt stressad 🙁

En väldigt rolig sak är att jag fått flera mail från bloggläsare som har sålt sina första artiklar. Vissa går till och med så långt att de säger att det är tack vare min blogg. Jag blir superglad när jag hör det här – och smickrad såklart – men det är trots allt NI som tagit saken i egna händer och kontaktat tidningarna i fråga. Så applåder till er! Men fortsätt gärna maila sådant så blir jag glad, haha.

Nu, back to business: Jag fick en fråga av Sebastian i kommentarsfältet som jag tycker är klok och som många kan ha nytta av svaret på. Så här löd den:

En fråga som inte har med detta inlägg att göra direkt, men jag har flera gånger fått frågan från redaktörer “vad är vinkeln på det?”. Det efter att jag presenterat artikelidén, dvs vad den ska handla om. Har ju ett hum om vad de menar på ett ungefär, men exakt vad vill redaktören ha ut när de frågar så? Och hur blir man bra på att ge ett tydligt och säljande svar? (genom övning så klart, men har du några enkla tips?). Tack för en grym blogg!

SVAR: Tack för fina ord om bloggen! Jag är ganska säker på att uppdragsgivaren menar att de vill ha en tydligare och mer vässad vinkel än den du har föreslagit. Det handlar alltså inte om att ge ett säljande svar i mailet utan om att vässa själva idén ytterligare. Detta är ett väldigt, väldigt vanligt problem (i brist på bättre ord) med artikelidéer: Att de är för allmänna och inte är tillräckligt vinklade. Och kanske framförallt: Att de inte är vinklade så att de passar tidningen.

Det är dock mycket positivt att uppdragsgivaren svarat så här, eftersom det antagligen betyder att de är intresserade av dina idéer, men att de som sagt vill ha en snävare vinkel. Knepet är att göra detta redan innan du mailar iväg idéer, så att dina idéer redan är sylvassa.

Hur gör man då det? Jag är ingen journalistprofessor men jag ska försöka förklara i två steg hur i alla fall jag gör:

STEG 1:
– Smala ner ämnet. Dvs gå från ett brett ämne till att göra det mer specifikt.
OCH/ELLER:
– Lägga till en aktuell tvist. Varför är denna artikel superhet just i detta nu?

STEG 2:
– Vinkla artikeln så att den verkligen passar tidningen i fråga. Det spelar ingen roll hur bra idén är, om den inte passar in i tidningen kommer de inte att köpa den.

Här kommer tre konkreta exempel:

Din första artikelidé: En guide till Barcelona.
Vinkla den så här i stället: “En guide till Barcelonas nya, heta stadsdel som heter xxxxx”. Hit flyttar just nu en massa konstnärer och designers, och därför är det här alla coola klubbkids hänger. Sedan kan du lägga till budgettips (passar Aftonbladet Resa), shoppingtips (passar en tjejtidning) eller intervjuer med konstnärer som bor här (passar en konsttidning). HÄR är en sådan artikel som jag sålt in och skrivit. Obs! Jag skrev inte det där med “huuuur funky som helst”, haha!

Din första artikelidé: Så hittar du kärleken i sommar.
Vinkla den så här i stället: “Så hittar du kärleken med nya xxx-metoden” (sätt in lämplig metod). Intervju med någon relationspsykolog som kommit på ett nytt sätt att hitta kärleken. Jag har skrivit otaliga artiklar om dessa “nya” metoder och trender. Man kan ta mig sjutton hitta en trend i allt känns det som (förutom nätdejting – det är gjort tusen gånger om). Överlag är det ett bra tips att säga till redaktören att man har en “ny metod” eller “ny trend” på G – sådant älskar de. Se några exempel HÄRHÄR och HÄR.

Din första artikelidé: Lär dig ta betalt.
Vinkla den så här i stället: “Se upp för kompispriser!” Om att det är lätt som företagare att jobba gratis för kompisar. Läs min artikel om detta HÄR.  Detta är alltså inget aktuellt ämne men däremot ett mycket smalare ämne än bara ”lär dig ta betalt”.

Det här var bara mina förslag. Har ni erfarna journalister några bra tips på hur man gör en bra vinkel?

Därför kan du skippa en digital strategi
Sista minuten! 10 saker du inte får missa i din deklaration
Foto av: ADOBE STOCK
Få koll direkt om någon försöker kapa ditt företag