Frilansskolan del 43: Så skapar du en hållbar frilansekonomi

Camilla Björkman

Publicerades: 1 november, 2012

De flesta frågor jag får om frilansande handlar om en sak: pengar. Därför tänkte jag skriva lite om hur jag tror att man ska tänka för att skapa en hållbar ekonomi kring sitt frilansande. En som gör att man kan ta ut en lön varje månad och känna sig trygg med att intäkter kommer in. Jag säger inte att mitt sätt är det rätta och det finns ju hur många frilansar som helst som har mycket mer erfarenhet än vad jag har. Jag skriver bara hur jag har tänkt och gjort.

Så… I början av min frilanskarriär tänkte jag inte särskilt långsiktigt. Jag slog på alla bollar, mejlade artikelidéer hit och dit och skrev för vitt skilda tidningar. Det tror jag var toppen – jag fick erfarenhet av olika tidningar, skrivsätt, redaktörer och deras betalningsvilja. Dessutom var det grymt kul! Idag kan jag längta tillbaka till den här tiden – det är så himla roligt med nya idéer och nya kunder. Alltså: nya frilansar – pitcha på!

Men ju längre tid man jobbar som frilans, desto viktigare blir det att ha någon sorts strategi för sitt jobb och sin ekonomi. Det funkar inte att kränga nya artikelidéer från månad till månad – det tar alldeles för mycket tid. Och tid är som vi vet pengar. Varje ny tidning har nämligen var jag kallar för ”uppstartskostnad”. Precis som en taxibil kostar att köra fram (och blir billigare per mil ju fler mil du åker, typ det enda jag minns från matematiken i gymnasiet), kostar det dig att skriva för nya tidningar. Först ska du kanske ägna en halv till en dag att ens få idén såld, sen ska du lära känna tidningen och deras sätt att skriva och slutligen lära känna din nya kund med allt vad det innebär. Och det ska till väldigt höga arvoden för att allt detta merarbete ska löna sig.

Det här tänkte jag inte direkt på när jag sa upp mig, men idag ser jag att det nog var min räddning för att kunna överleva som frilans. I samma veva som jag sa upp mig som redaktör från Cosmopolitan (som för övrigt var ett jobb jag fick på grund av att jag började skicka in artikelidéer till dem, läs mer om det här) bokade jag in ett möte med min dåvarande chef där jag sa att jag gärna ville fortsätta skriva för dem, fast som frilans. Det ledde till att jag hade ett gäng uppdrag varje månad från det att jag startade eget. I efterhand var det kanske en av de viktigaste nycklarna till att jag snabbt kunde komma igång.

Nästa fasta kund blev Driva Eget (läs mer om det här), vilket också började med egna artikelidéer men som sedan utvecklades till att jag skrev flera artiklar i varje nummer, plus varje tema i tidningen. Dessutom blev jag webbredaktör på frilansbasis, ett uppdrag jag nu tar en paus pga ett projekt jag håller på med. Och nu gör jag även webbklipp till Driva Eget Play (här är jag in action!).

Utöver det hade/har jag några stycken tidningar som jag skrivit för regelbundet. Aftonbladet och Veterinärmagazinet är några av dem. Elle har jag också skrivit för även om det inte är en lika stor kund.

Tillsammans har de bildat en bra bas där två kunder stått för en stor del av mina intäkter, och resten har täckts upp av ett fåtal andra tidningar. Det är ingen slump att jag i princip haft samma uppdragsgivare – och skrivit om samma ämnen – under flera år. Dels älskar jag ju tidningarna jag skriver för, dels skulle det kosta för mycket att byta ut dem.

En sak jag har lärt mig är att sluta sälja in grejer ”här och där”. Som journalist springer man ofta intressanta case och storys, men såvida de inte kan appliceras på tidningarna jag skriver för så skickar jag dem vidare till andra frilansar i mitt nätverk. Alternativkostnaden är för stor för att slå på alla bollar. Dels ska du sälja in jobbet till en helt ny kund (där en stor del av de jag kontaktar kommer att tacka nej), lära känna en ny redaktör, lära dig tidningens stil osv osv. Det kostar mer än det smakar. Än en gång, detta gäller alltså när man har varit i branschen ett tag. Är du helt ny: skjut brett!

En annan sak som varit avgörande för mig har varit: stenkoll på timpenningen. Numera har jag ett excelark där jag skriver upp varje uppdrag, arvode och tid som uppdraget får ta för att det ska ge en bra timpenning. Varje minut som jag drar över tiden är ett smärre nederlag – jag blir lika lack på mig själv de få gånger det händer! På så sätt håller jag mig till en bra timpenning. MEN då krävs det också att alla uppdrag gäller ämnen som jag kan och är intresserad av, så att jag slipper uppstartskostnaden.

För mig har det varit absolut nödvändigt att jobba så här, eftersom jag har en irriterande ovana att dra igång en massa projekt vid sidan om frilansandet som inte ger några intäkter (i början i alla fall, men i mina högtflygande planer ska de alltid dra in miljoner). Jag skulle gissa att en tredjedel, minst, av min tid går åt till detta – och då gäller det att man har koll på intäkterna på annat håll. Men framförallt blir man så mycket mer lugn i sinnet, och det är guld värt som företagare.

Om jag ska försöka sammanfatta detta i några sorts tips så är de följande:

1. Sälj hellre in fler artiklar till de kunder du redan har/har skrivit för. Det är alltid mycket lättare än att få en helt ny kund att nappa och du spar en jäkla massa tid. Tid är pengar! De flesta som jobbat i branschen ett tag har ju ändå några kunder på sitt CV. Fråga dig själv: hur kan du sälja mer till dem? Jobba strukturerat för att varje tidning du skriver/har skrivit för ska bli din fasta kund.

2. Skriv om saker du kan och är intresserad av. Då spar du tid, vilket i sin tur ger en betydligt bättre timpenning.

3. Jobba strukturerat. Sikta in dig på fem tidningar som du verkligen vill skriva för på lång sikt, studera tidningarna noggrant och ta fram konkreta artikelidéer. Eller boka in ett möte med dem.

4. Tänk aldrig någonsin att du bara ska sälja in en artikel till en tidning, bara för att du har ett bra case eller en bra idé. Varje artikelidé du säljer in till en ny tidning ska vara början till ett långt samarbete er emellan. Har du en bra artikelidé och vill kontakta en tidning, fråga dig själv: Kan jag fortsätta komma på bra artikelidéer till den här tidningen? Är det en tidning jag vill skriva för på sikt? Är de en bra uppdragsgivare?

5. Ha stenkoll på dina intäkter och på din timpenning. Skriv upp i Excel vad varje uppdrag ger och hur lång tid det får ta, sätt upp mål för varje månad och gör allt du bara kan för att hålla dig till detta!!!

Och så ett tilläggstips efter en kommentar från min vapendragare Bengt i FB-gruppen Frilansjournalisterna: Se till att ha flera olika fasta uppdragsgivare (alltså inte bara en) så att inte intäkterna bara upphör om du förlorar en kund. Viktigt!

Nu kommer det att dröja lite innan jag uppdaterar bloggen, för jag är nämligen i slutspurten med en grej som jag snart kommer att avslöja här på bloggen. Jag hoppas (och tror) att ni kommer att bli glada över nyheten! 🙂

KRAM från er kära frilansvän
Camilla

PS: Vill du ha ett mejl nästa gång jag uppdaterar bloggen? Skicka ett mejl till camilla@driva-eget.se.