Har du funderat på varför kunder köper från just dig?

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 13 mars, 2015

Har du någon gång varit med om att en kund du verkligen trodde att du kände väljer att köpa samma tjänster från en av dina konkurrenter istället för dig?

Det är idag många som tror att personer köper av dem enbart på grund av att de gillar dem. Att vara sympatisk är i allra högsta grad viktigt men jag tror inte att det är just därför personer köper av dig eller mig. Jag tror att orsaken till att människor köper från dig är att:

  • Du har visat köparen att du har gjort din research och försäkrat dem om att du inte är där för att slösa bort deras tid.
  • Du har föreslagit andra alternativ eller ställt frågor som köparen inte tänkt på och detta för att de skall bredda sina perspektiv.
  • Du har lyssnat på deras behov och utmaningar och arbetat för att göra det lätt för dem att köpa dina tjänster eller produkter. Du har minskat eller eliminerat deras viktigaste invändningar och minimerat risken för att köpa från dig.

För att bygga relationer med potentiella kunder behöver du flytta fokus från dig själv (inifrån och ut) till att ha ett fokus på dina potentiella kunder (utifrån och in).

Varför?

Jo om du önskar långsiktiga och hållbara kundrelationer bör du tänka på följande;

  • Du kan inte sälja vad du tror är viktigt.
  • Du kan inte sälja produkter eller tjänster som endast ökar dina intäkter.
  • Du kan inte sälja produkter eller tjänster som dina potentiella kunder inte behöver.

Men det du kan göra är att ta – dina erfarenheter, åsikter, kunskap etc. och göra en grundlig research av kunden. Att på riktigt förstå deras erfarenheter, kunskaper, utmaningar etc. och genom det se varför de skulle vilja investera tid, pengar och resurser för att göra en förändring.

Varje interaktion med köparen ska handla om dem. Den potentiella köparen måste känna att du har deras bästa för ögonen. Leta efter de potentiella köpare som verkligen kan dra nytta av dina produkter och tjänster. Det är så du på ett trovärdigt sätt bygger affärsrelationer.

Tänk på!

1. Bygg ditt personliga varumärke
2. Hitta rätt kunder
3. Engagera dina potentiella kunder genom att visa att du sätter dem i fokus
4. Bygga starka relationer med dina kunder

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik