Inga svar på dina mail? 5 tips för snabbare svar!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 15 februari, 2016

Känner du dig också som en mental loppcirkus ibland?
När alla tankar trängs och ploppar åt alla håll samtidigt? När  du inte vet i vilken ände du ska börja? När allt står på plats 1 i prioriteringslistan? (Om du ens har någon).

Då hjälper det inte att du inte är ensam om känslan. Jag tycker att många ständigt befinner sig i ett slags febertillstånd. Då är det lätt att bli irriterad, rent av aggressiv när saker inte faller på plats.
Dit hör bl a utebliven kommunikation från kunder som man väntar svar från.

I min bok ”Sälj dig själv och ta betalt”, ägnade jag ett helt kapitel åt vilka känslor som väcks hos en när man inte får svar på sina mail. En del av oss blir ilskna, andra lastar sig själva och tappar självförtroendet därför att man känner sig aktivt bortvald. Detta är vanligast faktiskt.
Här gäller det att du tänker efter: kanske kunden också befinner sig i sin egen loppcirkus som du inte vet något om? Och därför prioriterar bort just dig? Eller inte har ett svar att ge? Eller drabbats av kräksjuka i hela familjen? Eller…?
Jag är överraskad över att vi inte kan sätta oss in i kundens (eller andras) situation och VÅGA återkomma tills vi får ett svar som gör att vi kommer vidare.

Gör så här:
1 Skriv i ämnesraden det du vill ska ske, t ex ”Tackar i förväg för snabbt svar!” eller ”Svara före 1 mars för bästa pris!” eller dylikt.
2 Gör en cc på mailet till chefen (det brukar hända saker då, såvida det inte är chefen själv).
3 Skriv i mailet att du hör av dig per telefon om svar inte kommit före xx. Då har ju kunden gett dig lov att ringa genom att inte svara på mailet (kallas tyst accept på jurist-iska).
4 Ge två alternativ till handling och be om ett svar med vändande mail – gör det lätt att svara!
5 Hör av dig till kunden snabbare – våga! Ring!

Det finns flera skäl till utebliven kommunikation, det är inte fel på dig eller ditt erbjudande. Ett nej i rätt tid är bättre än att gå och vänta på något som inte kommer att inträffa. Och det kan ju bli ja – bara du vågar höra av dig. Låt inte ett obesvarat mail ingå i din loppcirkus.
Världen är som sagt full av kunder som undrade vart den trevlige säljaren/ företagaren tog vägen.