Mari Lundmark har stora planer för sin salong By déco. FOTO JENNIE NILEDE/JENNIE IMAGES AB

Ingen blygsamhet – nu ska Mari ta över världen!

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 13 november, 2018

Mari Lundmark är långt ifrån blygsam. Hennes salong By déco ska erövra världen, säger hon.
Och hon brukar nå sina mål.

Mari Lundmark var bara tre år när hon slog fast att hon skulle bli frisör. Och så blev det. När hon 2015 öppnade sin senaste salong By déco var målet tio anställda och vinst inom två år. Så blev det också.
– Jag når mina mål. Jag gillar att jobba målinriktat, säger hon.

LÄS OCKSÅ: SÅ STOPPAS KVINNLIGA FÖRETAGARE

Fast första halvåret blev tufft. Lokalen hade inte varit salong innan och saknade därför naturligt kundunderlag, dessutom var det svårt att hitta rätt personal.
– Jag gick på knäna och jobbade dygnet runt. Men det fanns aldrig i min värld att ge upp. Efter ett halvår kom vändningen och nu går det som tåget. Vi omsätter ungefär sju miljoner kronor och har gjort plusresultat sedan år två. Men skulle jag få göra om det skulle jag hellre köpa upp en salong och branda om den. Det här hade kunnat gå käpprätt åt skogen.

Idag beskriver Mari just personalen som sin viktigaste resurs, det är viktigt för henne att alla känner sig delaktiga.
– Ska jag komma någonstans kan jag inte göra allt själv, de är med och
gör den här framgångssagan. Vi stöttar varandra. Energi föder energi – och ger pengar i slutändan.

Vill driva branschen framåt

Mari anpassar hur hon coachar och kommunicerar utifrån varje anställds personlighet och drivkraft, berättar hon. Och drivkraften?
– Ja, vad har jag inte för drivkraft? Jag älskar utveckling och vill ta branschen framåt, hitta möjligheter och göra den mer affärsinriktad, framförallt digitalt. Samtidigt kan jag såklart inte sticka under stol med att jag vill tjäna pengar.
För att profilera sig i salongstäta Luleå har Mari tänkt nytt: Hon håller kundutbildningar inom bland annat plattångsteknik och uppsättningar, samt anordnar event för både privatpersoner (som möhippor och födelsedagsfiranden) och företag.

Dessutom bjuder hon in till kundkvällar med trendvisningar och föreläsningar – och inte bara med fokus på hår utan även kring till exempel träning och trädgård.
– Vi vill få in livsstil, kunder ska känna att de tillhör ”By déco lifestyle”. Det här får också nya kunder att hitta till oss och ökar merförsäljningen. Vi visar att vi tänker lite utanför boxen och differentierar oss.

Att det är gratis att komma in och fixa till frisyren mellan klippningarna bygger relationer och tillit. Dessutom ökar det merförsäljningen att få in kunderna i butiken oftare, berättar Mari.
– Att lyckas sälja handlar om mervärde och service, att ge unika rekommendationer och förklara varför – inte utgå från att kunden vet mer än vad den gör. Har vi inte lyckats sälja in någon produkt när vi har kunden i stolen har vi inte gjort vårt jobb.

Bra med extern styrelse

Mari har också valt att ha en extern styrelse i bolaget, vilket varit en stor framgångsfaktor enligt henne.
– Det är ofta är ganska ensamt att driva eget, så det är skönt att kunna bolla med någon som ser saker utifrån. Det är viktigt att våga ta in extern hjälp och jag är inte rädd för att blotta mig.

Nu har hon också sträckt ut handen utanför branschen, för att ihop med en kollega från IT-branschen och en från bilbranschen göra en konceptualisering av salongen med målet att ta över världen. By déco ska växa till en kedja där de alla tre är delägare. De har investerare som knackar på dörren och vill in i bolaget och flera samarbetspartners på gång.
– Det ska finnas flera salonger både nationellt och internationell inom ett par år, och en e-handel av något slag. Nu förpackar vi By déco som koncept och gör marknadsundersökningar – vi satsar på mervärde hos kunden och att vara en del av livsstilsbubblan.

AV EBBA ARNBORG