Kundens känsla styr mer än min känsla om hur min produkt ska vara.

Lisbet Olofsson

Publicerades: 12 april, 2010

När det varslades på Volvo Lastvagnar i Umeå och många förlorade sina jobb var det läge att börja fundera över att satsa lite mer på den sidoverksamhet som jag sysselsätter mig med.

Jag har tillsammans med en graphic- och en textildesigner skapat motiv som lämpat sig för stämplar – men inte vilka stämplar som helst. Vi såg väldigt fort att marknanden som har med stämplar att göra är svår och snårig. Vi ville tillverka stämplar i akryl som vi inte har sett än i Sverige. De som finns i Sverige är gjorda i andra länder och har engelsk text.

Vi såg ett växande behov av stämplar med svensk text. Först gjorde vi en provserie i gummi men det passade oss inte alls. Vi ville sticka ut och vi ville vara unika med små serier. Stämplarna ska bli attraktiva och när den är slut så kommer den aldrig åter.

Som vanligt fick vi inget gratis även om vi försökte oss på att sälja våra unika stämplar via andra affärer och webshopar men priset per stämpel blev alldeles för dyr så ingen ville köpa dem. Ärligt talat så förstod vi att ingen vill köpa en liten ”clearstämpel” för 100 kr och att vi skulle förstöra vårt varumärke om vi skulle göra det.

Vi designande en webshop och en tillhörande blogg. Vi gjorde precis som alla ”tror” att kvinliga företagare gör. Vi blev försiktiga och satsade bara lite pengar och provade vi oss fram. Vi ställde vårt eget designsinne på ”paus” och designade en shop och blogg som ska tilltala vår målgrupp av människor. Så vår hemsida och blogg ser inte ut som något annat vi skapat genom tiderna.

Vi håller ned alla kostnader, provar oss fram, trixar och grejar och håller rätt låg profil med våra stämplar men vi säljer hyffsat med den lilla insats som vi gör med shop och blogg. Krutet lägger vi på att designa stämplarna. Vi arbetar sakta och säkert upp vårt varumärke och håller rätt låg profil eftersom vi ser att det här måste ta lite tid och produkten måste arbeta sig in genom att folk använder dem och fattar hur bra och unika de är.

Articsisters har två designteam som arbetar med våra stämplar och gör alster av dem som vi visar upp i bloggen.

Vad som ligger just nu i nästa steg är:
Hemsidan ska göras om för många som köper våra stämplar är född in i ”bloggen” och hittar inte så bra på vår sida. DVS man kan klicka på de flesta meningar och ord och komma sig vidare. Så vi bör göra en sidobar med alla länkar till stämplarna och rena till det hela mer.

Sedan kommer nästa projekt att göra en varukorg och skicka ordrarna direkt till oss så kunden slipper göra det via mail.

Titta gärna in och se hur det ser ut.
Allt är annorlunda mot den strama, stela designen på min hemsida.

Articsisters shop

Articsisters blogg

 

Lisbet Olofsson
HälsoZam