Nu är det dags att sända live!

Anna Fagerström

Publicerades: 11 december, 2016

Har du testat att sända live någon gång? Om inte, så är det nu det ska ske. Det är enkelt, roligt och det blir bra inlägg i sociala medier. Klippen kan sparas så att du ständigt får nya tittare.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Det finns en lång rad tjänster för livesändning i sociala medier. Youtube, Periscope, Bambuser och Facebook live är några. Alla är lätta att använda, ger god bild- och ljudkvalitet, och det finns gratisversioner.

Det är stor skillnad på vad vi som tittare förväntar oss av en livesändning i TV och i sociala medier. SVT och TV4 ska leverera teknisk och innehållsmässig toppkvalitet – de är proffs, de har tekniken, personalen, erfarenheten. I sociala medier har vi en helt annan inställning. Vem som helst kan göra video och sända live. Om vi är intresserade av innehållet, och bild och ljud är okej, så tittar vi. Det vi förväntar oss är närvaro och ett ärligt menat engagemang.

Det kan kännas utmanande att sända live för första gången. Tänk om det blir helt galet? Vad ska tittarna säga? Och visst, det är klart att man kan säga fel eller staka sig. Men eftersom du sänder i sociala medier är det lugnt. Ingen förväntar sig SVT-kvalitet, och mod uppskattas. (Och ärligt talat, i början kanske du inte ens kommer att ha några tittare. Plus att du alltid kan radera ett riktigt dåligt klipp.)

Uppgift

Välj ut ett sammanhang där det känns hyfsat naturligt att sända live. Här är några förslag:

  • Du kanske ska besöka en mässa? Be en person visa runt i sin monter och filma live.
  • Du kanske ska hålla en presentation? Ställ upp kameran och be någon i publiken att trycka på knappen.
  • Du kanske precis har fått en sändning nya produkter? Filma när du packar upp och kommentera under tiden.

När du väl testat kommer du att hitta fler sammanhang där livesändning passar bra.

Låt dig inspireras av Skriv-TV, av och med författarcoachen Ann Ljungberg. Hon sänder live en gång i veckan. Oftast med gäster, ibland är ensam framför kameran, men alltid med närvaro och ärligt engagemang. http://www.skrivtv.se

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs