Nya verksamheters inträde i sociala medier

Redaktionen

Publicerades: 28 mars, 2014

Nya verksamheters inträde på sociala mediascenen

Förra året var jag i USA vid två tillfällen på sociala media konferenser och eftersom sociala mediers vagga står här så ligger många verksamheter så mycket längre fram än vad vi ser här i Sverige. Och det slog mig att de som jobbade i butiker, hotell, barer, restauranger, konferenser etc. var så väl utbildade i att marknadsföra sina verksamheters sociala mediakanaler. Och det imponerade starkt på mig. Så här kommer några exempel i syfte att inspirera dig och visa på hur några verksamheter gjort som jag tycker varit bra.

Har du själv en verksamhet där sociala mediamognaden inte är så väl utvecklad har du en jättechans att skapa konkurrensfördelar och vara tidigt ute, bli ledande och en förebild= mer besök till webben= mer leads = klirr i kassan.

Premium Outlets
En dag besökte jag en stor outlet utanför New York och då blev jag en ”kupongmarodör”, för redan innan resan kunde man på webben anmäla sig för en viss outlet, för att få nyhetsbrev med VIP erbjudanden vissa helger, kampanjer, reor etc. Genom deras Nyhetsbrevsanmälan kvalificerade man sig för att kunna kvittera ut en särskild ”kupongbok” med ännu mer kuponger, samt ladda ner erbjudanden som en pdf från webben. I kupongboken och i deras App (självklart hade de en…☺) fanns uppmaningar att ”Like us on Facebook och ”Follow us on Twitter”

Väl där i butikerna, fanns mkt skyltar om att checka in på t ex Facebook för att erhålla ett erbjudande, få en gåva etc. Men det som var helt unikt var att varje gång jag betalade uppmanade personalen mig att gå in på butikens webbplats och svara på några frågor, vilket skulle ge 20-25% rabatt på nästa köp. Att gå in och gilla butiken och därför få rabatt på nästa köp. På alla kvitto fanns information om detta och erbjudandet. Vilken butik erbjuder det i Sverige idag? 

En restaurang på Times Square, hade förstås en ”Like us på Facebook” på entrédörren, på menyerna och t o m på sina coasters (glasunderlägg).

The container Shop
De hade stora skyltar ut mot gatan med uppmaningar att följa dem i deras olika sociala medier och beskrev det på ett kreativt sätt.

St Patricks Cathedral
När jag besökte St Patricks Cathedral i New York som var under renovering hade de satt upp jättestora skyltar runt hela byggnaden med ”Check in  on Facebook” och ”Follow us on Twitter”. Detta var nog det som imponerade mest på mig, eftersom det kändes nytt, fräscht och oväntat –

och det skulle vara såroligt att se någon svensk kyrka göra ett liknande begrepp.

Odengatans Tandvård
Nyligen förläste jag på Stora Tandvårdsdagen för tandkliniker om vikten att finnas t ex i Facebook och skapa relationer ochengagemang med patienter och blivande patienter mellan besöken, ge råd, tips etc. Ett bra exempel på hur man kan använda sociala medier inom tandvårdsbranschen är Odengatans Tandvård och Folktandvården i Värmland.

Polisen i Alvesta
De är ett annat exempel där Facebook har varit mycket bra för att kommunicera med och engagera människor i deras område. Men sättet de gör det på – seriösa saker på ett humoristiskt sätt har fått många att följa dem långt utanför kommungränsen.

ST1 i Mora
På sportlovet passerade familjen Mora och såg den här härliga skylten. 

Varför tar jag upp detta, jo för att belysa att det egentligen inte finns någon verksamhet som inte bör vara på sociala medier och att allt fler börjar upptäcka att sociala medier når betydligt längre än traditionell kommunikation.

Ha en fin helg

Annica

@annicathorberg | www.facebook.com/themarketinghouse | /www.linkedin.com/company/marketinghouse