Här är tekniken för att göra små företagsnyheter större

Anna Fagerström

Publicerades: 9 februari, 2015

Hur gör man en liten nyhet i det egna företaget till en större nyhet – så att man kan få positiv exponering i medierna?

Jo, en liten nyhet måste oftast vässas för att skapa tillräcklig avvikelse – en grundkomponent bakom nyhetsvärde. Här berättar vi hur man gör. 

PR-skolan 2015

I detta avsnitt får du…
…veta mer om vad ”nyhetsvärde” är.
…lära dig hur du kan öka nyhetsvärdet i ditt företag med en enkel teknik.

 

♦ ”Ingenting särskilt”. Det är det svar vi får rätt ofta när vi frågar småföretagskunder vad dom har på gång som kan vara intressant för medierna – något med nyhetsvärde.

Ibland kan det ju vara så, men för det mesta är det fel. En stunds resonemang – och så hittar vi nästan alltid bra PR-råvara även när företagaren själv inte har upptäckt den. Småföretagare tycks ofta vara rätt hemmablinda. Man ser inte det som är eller kan göras intressant i den egna verksamheten.

Men i det här avsnittet av PR-skolan ska vi ge dig ett enkelt verktyg för att upptäcka eller tillverka nyhetsvärde.

Hos en rutinerad journalist sitter det i ryggmärgen. Men den som inte har den bakgrunden kan kompensera det genom tänka så här:

Nyhetsvärde består ofta av en avvikelse. Någonting avviker från…

  • …hur det har varit hittills – förbättringar eller försämringar.
  • …hur det borde vara – indignationsjournalistik.
  • …hur man trodde att det var – avslöjanden, omvärderingar.
  • …hur man trodde att det skulle bli – till exempel svikna förväntningar.

Fundera en smula på det där, så kanske du gör en revolutionerande upptäckt:

Nyhetsvärdet består inte av en komponent – det nya – utan av två: Dels det nya och dels det som det nya avviker ifrån, och båda låter sig ju beskrivas, kommenteras och illustreras på olika sätt. Vi har alltså dubbla möjligheter att påverka nyhetsvärdet – göra det större eller mindre (ibland är det ju kanske det man vill).

Låt oss ta ett exempel:

Emmas Skafferi i Junsele – ett framgångsrikt småföretag som ägs och leds av en superentreprenör, Emma Tarberg – tillverkade 63 olika sorters skorpor. Skorpor med rabarbersmak, skorpor med lakritssmak och så vidare.

Nu skulle Emma lansera ytterligare två sorters skorpor. Men att gå från 63 sorters skorpor till 65 – hur stor avvikelse är det? Att få det i tidningen bedömde vi som ett tämligen dödfött projekt.

Något måste göras, och eftersom det nya var tämligen givet – två nya skorpsorter – så fick vi i stället titta på den andra komponenten, det som det nya avvek ifrån.

Och en stunds resonerande med Emma gav resultat. Hon hade naturligtvis inte alltid bakat 63 sorters skorpor – vi gick några år tillbaka i historien och åstadkom en pressrelease med den här inledningen:

FRÅN FYRA SORTERS SKORPOR TILL 65
– EMMAS SKAFFERI UTÖKAR SORTIMETET 

När Emma Tarberg 2007 startade skorpbageriet Emmas Skafferi i Junsele, bestod sortimentet av fyra sorters söta skorpor: Kardemumma, hallon och vanilj, choklad och nöt, citron och mandel.

I dag  är hon uppe i 45 varianter av söta skorpor och ytterligare 20 sorters salta skorpor och grovskorpor.

Emma har blivit något av en trendsättare, som andra kopierar, och nu lanserar hon två nya produkter:

•  Knäxet. En hybrid mellan knäckebröd och kex, tänkt för att passa till ostbrickan.

•  Kråsstini. Ett snacks, en aptitretare som passar till ett glas vin eller till att strö över salladen.

– När jag startade var det inte många som trodde att jag skulle lyckas. ”Jänta är ju tokig”, fick jag höra. Det gjorde bara att hornen växte på mig – jag satsade bara hårdare och jag gör det jag själv tror på.

Från fyra sorters skorpor till 65 – alltså en rejäl avvikelse.

Första pressreleasen för Emmas Skafferi gav  publiceringar i den viktiga lokaltidningen, en sommarbilaga och Expressens Mitt kök.

Första pressreleasen för Emmas Skafferi gav publiceringar i den viktiga lokaltidningen, en sommarbilaga och Expressens Mitt kök.

Resultatet blev en stor artikel i Tidningen Ångermanland (lokaltidningen för Emma, täcker en viktig marknad), en stor bild också i dess turistbilaga ett par månader senare och en trevlig presentation i Expressens Mitt Kök.

Med denna enkla teknik kan många företagare skapa nyhetsvärde – få positiv och värdefull exponering i medierna – genom att utnyttja vad man själva tycker är normala affärshändelser. Prova själv!

Här hittar du en mall som du kan använda om du vill testa hur du kan öka nyhetsvärdet på händelser och företeelser i ditt eget företag. Ladda ner eller skriv ut: PR-skolan 2015 – UPPGIFT 2 (pdf)

 

I nästa avsnitt av PR-skolan ska vi visa ytterligare ett par exempel på hur man kan skapa nyhetsvärde genom att jobba med de två komponenterna som skapar avvikelse.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt? Klicka här

 

Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se