DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

Anna Fagerström

Publicerades: 8 juni, 2016

En del småföretagare är rädda för journalister, därför att de tror att dessa enbart söker ”negativa nyheter”.   

Om du är i den tron kanske du därför anser att det är bäst att ligga lågt i förhållande till journalister. Men då gör du ett viktigt strategiskt misstag. Det är nämligen precis just det – att ”ligga lågt” – kan skapa misstänksamhet från journalisten. ”Vad döljer hen?”

Den grundläggande attityden både för att förebygga och för att hantera dålig publicitet är i stället frimodighet och öppenhet.

Här några praktiska och användbara råd för att förebygga och hantera dålig publicitet, både i traditionella och sociala medier:

1. Tänk efter före

När du ska fatta ett beslut – om du ska genomföra en affär, låta företaget ta en kostnad, säga upp en anställd – så fråga dig själv: ”Får jag några svårigheter att förklara det här om det hamnar i tidningen?

Är svaret på den frågan ”ja” så håller du förmodligen på att skapa en publicitetsrisk och kanske en förtroendekris för dig själv och ditt företag.

Att avstå från såna beslut är effektiv förebyggande krishantering.

2. Se det utifrån

Det är inte lätt men det är viktigt: Om du råkar ut för kritik eller hamnar i en konflikt – till exempel med en missnöjd kund, med skattemyndigheten eller en konkurrent – så tänk på att det inte är din egen bedömning som avgör om du kommer ur saken helskinnad. Försök göra en bedömning utifrån och ta helst hjälp av någon omdömesgill person som du litar på.

Nyckelfrågan är: Kommer omvärlden att tycka att du har rätt eller fel? 

3. Missa inte det viktigaste

Möter du kritik är den instinktiva reaktionen att kämpa för att få rätt. Men tänk först på att alla konflikter, speciellt de som går via medier – traditionella eller sociala – alltid handlar om två saker: Dels en sakfråga av något slag. Dels – och det är oftast mycket viktigare – om ditt och företags förtroendekapital. 

Ofta är det bättre att förlora i sakfrågan men vinna förtroendekapital. Och att förlora båda kan vara förödande.

4. Har du det minsta fel – gör ”en pudel”.

Det är faktiskt lättare, rent ”informationstekniskt” att hantera en situation när man har gjort fel – och ofta är det också lönsammast. Så även om du bara har ”lite fel” – erkänn det. Och ta ut svängarna! Var mer självkritisk än någon väntar sig – för då kommer andra att försvara dig. ”Så farligt var det väl inte”. ”Äntligen en ärlig människa”. Och dessutom, om det handlar om en missnöjd kund: Undersökningar visar, att en övergenerös reklamationspolitik är mycket kostnadseffektiv marknadsföring.

Då kan nämligen en potentiell aktiv kritiker förvandlas till en entusiastisk ytterst trovärdig frivillig försäljare.

5. Ta initiativ

Förväntar du dig bråk – kritik från någon, missnöje från en kund, en myndighet som tar dig i örat? Finns det minsta risk för att saken får spridning, vare sig det handlar om en tidning, Facebook eller snack i andra former kring ditt företag – ta initiativet. Berättar du själv så får du styrning på informationsflödet. Blir det då en sak i medierna behöver du inte sitta och bara svara på ett kritikflöde som styrs av andra.

Du blir i stället snart själv journalisternas bästa nyhetskälla – definitivt ett överläge.  

6. Ljug aldrig

Tala alltid sanning, var självkritisk och dölj inget som andra kan tycka är väsentligt. Att vägra svara på en fråga kostar förtroendekapital om man inte kan ge ett skäl för sin vägran att svara.

Och skälet måste vara ett som alla vettiga människor tycker är acceptabelt.

7. Följ upp

Har du drabbats av dålig publicitet om någon form av tillkortakommande, som på minsta sätt berör dina målgrupper? Då ska du visa att du bryr dig om problemet – först genom att erkänna att det finns, och sen genom att tala om vad du tänker göra åt saken.

Och gör sedan det, och redovisa sedan vad du har gjort.

* * *

De här principerna är generella: De gäller både små och stora företag och de kan och bör tillämpas i både ”traditionella” och digitala medier. 

Praktiska erfarenheter genom åren har visat att även den som i utgångsläget utsatts för förödande kritik i stort sett alltid kommer starkare ur krisen genom att tillämpa dessa principer.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.