FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

Anna Fagerström

Publicerades: 2 mars, 2016

Professionella kommunikatörer satsar mer och mer på rörlig bild. Det finns ett skäl till det: Bilder är bra på att förmedla budskap. Så här kan du själv komma igång med video i ditt PR-arbete. 

Starta!

Det är det viktigaste rådet: Sätt igång. Storstilade planer som aldrig blir av har du ingen glädje av. Du behöver ingen proffskamera, en mobil med videofunktion funkar gott.

Kort! 

Inte en massa onödigt babblande. Fånga intresset direkt, var tydlig, kom till saken. Kanske vinner klippet på att inledningen tas bort? Eller att delas upp i två? Enkla klipp kan till och med göras i mobilen.

Sprid!

Ut med det filmade materialet, bara. På Youtube, Facebook, Twitter, Linkedin, hemsidan. Klipp som är under 15 sekunder funkar på Instagram också. Skicka länk till klippen i nyhetsbrev, pressrum, efter din signatur i mejlen.

Testa! 

Video kan göras på hur många olika sätt som helst. Prova att prata rakt in i kameran. Hitta en snygg bakgrund utomhus och håll upp mobilkameran framför dig. Filma gående. Är ni två, testa med att den ena intervjuar den andra, eller att ni bollar mellan varandra. Ett litet stolpmanus kan vara bra att ha, och att träna några gånger innan. Men kör sen på med lite charmig spontanitet. Det perfekta är ointressant! * * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

  20 januari 1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi 3 februari 2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister 17 februari 3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter   2 mars 4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett 16 mars 5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda 30 mars 6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man? 13 april 7. MEDIABABE – och vad händer sen då? 27 april 8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR 11 maj 9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg 25 maj 10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas 8 juni 11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier 15 juni 12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna * * * Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt.  Dela gärna – knappar hittar du här nedanför. Citera gärna, men ange källa. PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.]]>