STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

Anna Fagerström

Publicerades: 30 mars, 2016

Storytelling är ett bra verktyg för att bygga varumärke och PR. Här är några bra tips för att komma igång.   En historia kan övertyga, inspirera, förenkla det svåra, väcka engagemang och göra ditt företag personligt. Fundera på vad du vill åstadkomma med din berättelse. Hur vill du att lyssnaren/läsaren ska tänka, känna eller göra efteråt? Storytelling kan handla om: 

  • Hur du arbetar i ditt företag.
  • En kunds problem och hur det löstes (kolla med kunden att det är ok att du berättar, förstås).
  • Hur din vision ser ut.
  • Viktiga lärdomar.
  • Och – kraftfullast av allt: Varför du jobbar med det du gör.

* * *

Ta den så kallade ”retoriska normalkurvan” till hjälp för att bygga upp din historia. Här är de sex stegen i den: 1. Inledningen ska väcka nyfikenhet.  2. Därefter redovisar du fakta. Beskriv problemet, situationen, dagsläget. Det ska göras på ett neutralt sätt, som inte går att ifrågasätta. (Många gör misstaget att endast använda detta steg. Då blir det inte ”storytelling”, utan korvstoppning.) 3. Dags att beröra publiken. Det kan du göra genom att beskriva hot och möjligheter och ta upp personliga erfarenheter – dina eller andras.   4. Argumentera för och emot. I detta steg lyfter du fram invändningar, och neutraliserar dem en efter en med väl förklarade argument. Svagaste argumentet först, bästa sist. Bästa argumenten är de som talar till känslan. 5. Höjdpunkt. Här kommer slutsatsen – lösningen på det problem du har beskrivit. Här ska du lägga mycket krut. 6. Avslutning. Lika viktig som inledningen. Först här talar du om vad du är ute efter. Kamma hem din poäng och slut cirkeln genom att återknyta till inledningen. Avsluta med en uppmaning.

* * *

När din historia är klar, kan du börja sprida den – på hemsidan, i sociala medier, berätta för personer du träffar, använd i föreläsningar. * * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

  20 januari 1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi 3 februari 2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister 17 februari 3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter   2 mars 4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett 16 mars 5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda 30 mars 6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man? 13 april 7. MEDIABABE – och vad händer sen då? 27 april 8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR 11 maj 9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg 25 maj 10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas 8 juni 11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier 15 juni 12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna * * * Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt.  Dela gärna – knappar hittar du här nedanför. Citera gärna, men ange källa. PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.]]>