PR-SKOLAN 2016 – häng med och lyft ditt företag med gratis marknadsföring

Anna Fagerström

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 13 januari, 2016

Min mission är att lära alla Sveriges småföretagare att använda PR. 

Jag vill att varenda en ska förstå hur kraftfullt, kostnadseffektiv och roligt det är att marknadsföra sin verksamhet på detta sätt.  

Häng med från början av PR-skolan 2016! Alla som vill kan ta del av den helt gratis. 

Varför passar PR så bra för att marknadsföra mindre företag?
Här är några av skälen: 

  • De har nya produkter. Små företag har ofta produkter eller tjänster som kan vara nyheter i sig. Och journalister är ju intresserade av nyheter.
  • De har spännande ägare. Den som äger och driver företaget har ofta en bra historia att berätta om varför företaget startades. Journalister gillar bra historier.
  • De har korta beslutsvägar. Små företag fattar snabba beslut. Därmed kan de fånga PR-tillfällen i flykten.
  • De är hungriga. Den som driver eget företag vill ofta väldigt mycket. Det är bra, för PR kräver en del arbete.
  • De är engagerade. Företagare har ofta ett starkt intresse i sitt ämne – ett engagemang som ofta uppskattas av journalister.
  • De är kunniga. Företagare är ofta mycket pålästa och duktiga inom sitt område. Tacksamt för journalister, som ofta behöver experter.
  • De är trendkänsliga. Att hålla koll på och ibland haka på trender är en överlevnadsfråga. För journalister kan nya trender vara hett stoff.
  • De verkar mindre kommersiella. Dels därför att de verkar ”mänskligare” än jätteföretagen. Dels därför att de normalt syns mindre i vanliga reklamsammanhang.  Det kompenserar för att publiciteten kanske också ger textreklam – något som journalister annars eller oftast vill undvika.
  • De är ”David”. Små företag kan ibland dra nytta av ”David mot Goliat”-effekten – ett klassiskt journalistiskt grepp.
  • De kan få stor utväxling. För ett storbolag spelar lite publicitet oftast ingen roll. För det lilla företaget kan ett par artiklar innebära att gå från okänd till superkänd.

De allra flesta mindre företag har mycket att vinna på att använda PR i sin marknadsföring. Många företagare inser detta – men vet inte hur man gör och var de ska börja. I PR-skolan 2016 får du hjälp!

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.