Så prioriterar du rätt i sociala medier (strunta i resten!)

13 november, 2016

Det du lägger ner tid på ska ge något tillbaka. Så här kan du prioritera ditt arbete med sociala medier.

    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Vare sig man vill eller inte – ett företag har relationer. Till kunder, blivande kunder, myndigheter, företagarkolleger, bransch, journalister, bloggare. Att driva ett företag är att starta, underhålla och ibland avsluta en lång rad relationer med omvärlden. Den företagare som inte aktivt hanterar dessa relationer gör det svårt för sig. Att avstå från att kommunicera innebär att lämna fältet fritt för spekulationer, och en bild av företaget kan skapas som är långt ifrån den bild du vill ge. Tänk om en missnöjd kund, som avreagerar sig i sociala medier, får stå oemotsagd?

Men som tur är kan du till stor del själv styra bilden av dig och ditt företag. Dels förstås genom att göra kunderna nöjda. Men också genom att ständigt kommunicera med omvärlden: Vad är det för problem du löser för dina kunder? Hur löser du problemen? Vad kan kunderna förvänta sig ifall de anlitar dig? Hur vill du att kunderna ska uppfatta dig? Vad är grunden till ditt engagemang? Vilka kunskaper har du, dina medarbetare och samarbetspartners?

Allt detta kan du ju själv berätta om – på hemsidan, i sociala medier, i din blogg, när du träffar folk. Det bidrar till bilden av ditt företag och bidrar till högre ranking på Google.

Men det är lätt att förlora sig. Inte minst kan sociala medier kan vara en tidsslukare – hela dagar kan gå åt till att uppdatera företagets kanaler.

Så det gäller att sålla. Inte försöka göra allt, utan bara det som fungerar nu, eller som man tror kommer att få effekt senare.

Exempel i PR-skolan

I veckans uppgift kan en av lapparna se ut så här.

Uppgift

Hur vet man att inlägg i sociala medier fungerar? Här får du hjälp att testa dig själv.

Skriv ner varje aktivitet du gör för sociala medier på en liten lapp. (Exempel: ”Kort tips en gång i veckan” eller ”lägga ut alla nya produkter på Instagram”. Under varje aktivitet ska finnas plats för plus och minus.

Greppa en av lapparna och ställ dig följande frågor.

Sätt plus för varje positivt svar och minus för varje negativt. Värdet efter frågan anger hur många plus eller minus du ska skriva på pappret under varje aktivitet.

  • Ser du fram mot att göra uppgiften? Värde: 1
  • Är den rolig eller tråkig att genomföra? Värde: 1
  • Tar den lång eller kort tid att få färdig? Värde: 2
  • Förmedlar inläggen det du vill förmedla kring företaget? Värde: 2
  • Följer de din sociala medier-strategi för företaget? Värde: 1
  • Hur tas inläggen emot – får de kommentarer? Värde: 2
  • Blir inläggen delade? Värde: 3
  • Tror du att inläggen har potential att få fler kommentarer och delningar i framtiden? Värde: 3

Summera plussen respektive minusen. Ta minussiffran och dra bort från plussiffran. Nu har du fått ett slutvärde på varje lapp.

De lappar som har högst värde kan det vara värt att fortsätta med. De som har lågt värde kanske du bör prioritera bort. I tveksamma fall, fundera på följande: Skulle du vara beredd att betala någon annan för att utföra uppgiften? Om svaret är nej kanske du värderar din egen tid för lågt.

* * *

Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget:

Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 




Så tar du huvudrollen i ditt liv – Kjell Enhagers bästa råd