Självförtroende skapar däremot ofta framgång.

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 20 december, 2015

Det är enkelt att tala om hur saker och ting skall vara när det kommer till försäljning men det är en helt annan sak att implementera och skapa en förändring och dessutom få förändringen att vara lönsam på sikt.

För ett par helger sedan ägnade jag tid åt tv-programmet Vinterstudion som visade världscuptävlingen i skidor från Lillehammer. Vid ett tillfälle resonerade experterna om vikten av självförtroende när det kommer till att vinna en spurtuppgörelse. Den korta versionen var att det var av stor vikt, självförtroende  är centralt.

Självförtroende borde även vara centralt för oss som arbetar med försäljning, eller?

Idag är det oerhört mycket inspirationsföreläsningar kring försäljning och allt som oftast handlar det om VAD vi borde göra eller inte göra. Känns som att vi har koll på detta nu så håll i pengarna och investera dem i något annat.

När det gäller att upplysa oss om hur saker och ting ligger till så är dessa föreläsningar toppen, vi blir lite gladare och får lite mer inspiration när vi går därifrån. När sedan morgondagen gryr så är vi fortfarande lite upplysta och sedan går det några dagar och så är vi tillbaka där vi började. Chefen säger att vi får inte förlora i momentum nu innan jul, håll uppe aktiviteterna, det är mycket viktigt att vi bokar möten hela vägen in i mål, kom igen öka nu.

Om jag skall titta tillbaka på de 16 år som jag arbetat med försäljning så kan jag väl säga att inspirationsföreläsningar (jag säger nu inte att inspirationsföreläsningar är dåligt) och ökad aktivitet i besöksbokning (jag säger nu inte att besöksbokning är av ondo) i sig inte skapar framgång. Vi skapar heller inte framgång genom att vara omotiverat optimistiska i vårt arbete eller att tro på att det snart vänder bara om…

Självförtroende skapar däremot ofta framgång.

Ett sätt att skaffa sig självförtroende är att genom hårt arbete nå sina mål och att då nå sina mål konsekvent år efter år. OM det nu är så att målet för dig är budgeten så kan jag lova att det är mer än att sätta en siffra. Att sätta relevanta mål är avgörande för långsiktig framgång.

Jag tycker att det är viktigt att se sitt säljteam som ett team inom exempelvis längdskidåkning. Det är ett team som med erfarenhet och hård träning blir bättre med åren. Det handlar om att du som säljare år efter år skall lyckas nå dina mål och det oavsett hur förutsättningarna i branschen ser ut. Om säljaren konsekvent når sina mål så bygger det självförtroende.

Det är som sagt viktigt att sätta relevanta mål för om dina säljare når sina mål så kommer det bygga självförtroende och självförtroende bygger ofta framgång.

Detsamma gäller för skidåkaren. Jag kan se den där filmen med Johan Olsson, (se länken Johan Olsson i backen )när han gång på gång tog sig upp för en så brant backe i Sundsvall att det genom tv´n gjorde ont. Johan gjorde det när det regnade, blåste, var varmt, snöade och när det väl var dags för tävling så var det inte något tvivel om att tack vare de upplevelser han hade i backen gjorde att han visste att det är möjligt att orka detta tunga femmilalopp och det oavsett hur förutsättningarna ser ut. Jag antar att vikten av att för Johan nå sina mål vid varje träning var säkert centralt för det byggde med all säkerhet hans självförtroende inför skidsäsongen.

Att på ett konsekvent sätt nå sina mål och det under både goda och dåliga tider bygger upp ditt självförtroende. Genom hård träning kan vi förbättra våra resultat som säljare men vi skall inte skylla på omständigheter eller på den omvärld som vi verkar i.

Det är inte svårt att lyckas som säljare när marknaden ser bra ut men när det börjar blåsa, det är då vi ser skillnader.

Min erfarenhet säger att många av de säljare som lyckas i det långa loppet har en fantastisk disciplin. De är konsekventa i sitt handlande och är långsiktiga. De är envisa och har fullt fokus på sin uppgift. Min erfarenhet säger även att de istället för att grunda sina beslut på teori så lutar de sig på erfarenhet och fakta. Dessutom, även i bra tider så håller de reda på hot och förändring.

 

SÅ, se till att bygga era säljteams självförtroende genom att se till att de når sina uppsatta mål. Se till att säljarna klarar sina prestationsmål år ut och år in och det oavsett hur förutsättningarna i branschen ser ut. Det är ditt ansvar som säljchef  att se till att dina säljare lyckas så sätt relevanta och utvecklande mål.

Var inte bara kravställande utan se till att även vara möjliggörande!

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik