Virtuella mässor

Tamara Vuorinen

Publicerades: 3 september, 2012

Besöker du internationella events och ställer ut på mässor varje år? Du transporterar och bygger monter. Betalar dyra utställningsavgifter och monterkostnader. Sedan tillkommer flygbiljetter, hotell, transportkostnader och det är tidskrävande. Har du råd med det år efter. För dig som tycker att det är dyrt med events utomlands finns det en smart lösning som heter virtuell mässa.

Det är sant – du kan besöka och ställa ut på mässor utan att lämna ditt hem. Ett fantastisk kostnadseffektivt alternativ till fysiska mässor. Det enda du behöver är laptop och internet. Nedan följer några tips om sajter som erbjuder de virtuella tjänster.

BusinessGlobal .com– ett internationellt nätverk för virtuella mässor som når över 180 länder. Välj ett land och sedan bransch, registrera dig och du är inne på en mässa. Se utställarens profil, produkter, video, delta i forum och mycket annat. Företag från många olika länder har utställning online på BusinessGlobal men jag såg inte en enda svenskt företag. BusinessGlobal är en mycket välbesökt sajt som har Alexa rank 7 911. Utställare får global exponering för sitt företag på sajten året runt. Sajten är också väldigt rik på relevant information: företagskatalog, landprofiler och rapporter om investeringar, att göra affärer i olika länder och mycket mer.

Besök också en av de största permanenta mässor online – Epofreel .co.uk. Där finns det 307 utställare med över 5 069 117 produkter/tjänster. Eprofeel hade 6 miljoner besökare och 17 miljoner sidvisningar i 2011. Vad väntar du på – skapa egen virtuell monter och visa upp dina produkter/tjänster för sajtens besökare. Hitta dina leverantörer, tillverkare och distributörer på sajten. Epofreel finns förutom Storbritannien också i Frankrike, Tyskland, Italien, Holland och Spanien.

Det kan vara en bra idé att ställa ut på virtuella mässor för dig som vill sälja mer på nya marknader. Fördelar är många. Utmärk marknadsföring för ditt företag i 24 timmar alla dagar och du sparar både tid och pengar. Virtuella mässor ersätter inte helt och hållet fysiska utställningar men det kan vara som ett komplement. ”Virtuell mässa som ett kostnadseffektivt alternativ till fysiska mässan hjälper ditt företag att Go Global.”