Serieentreprenören Anna Benson. FOTO NILS PETTER NILSSON

Spretiga affärsidéer men stenhårt fokus

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 6 december, 2018

Entreprenören Anna Benson driver företag i ett högt tempo – men så har hon tre olika businessben som alla pockar på uppmärksamhet.

Flera av er känner säkert igen 35-åriga Anna Benson. Hon är konstnär, författare och har drivit bolag länge.
Idag är det tre egna företag som har hennes fulla uppmärksamhet och som hon är vd för: Smålandsgran som hon driver med sin lillebror, Benzer Publishing som hon driver tillsammans med en tysk kompanjon och sitt eget bolag A. Benson AB där hon gör olika typer av uppdrag – bland annat inom design och konst.

LÄS OCKSÅ: Så lyckas du som serieentreprenör

Sedan januari i år bor hon i Barcelona och månadspendlar till Stockholm. Då blir det många möten och långa dagar.
Att hålla ihop sina olika ben som multiprenör – eller serieentreprenör som hon hellre kallar sig – ser hon inte som något komplicerat.
– Min bästa egenskap är att jag kan behålla fokus. Något jag lärt mig under min elitidrottskarriär (inom bordtennis, reds. anm.). Då var jag tvungen att stänga av skrikande kineser och motspelare runt omkring mig.

Att bolagen innefattar så vitt skilda saker som granar till nischade böcker spelar mindre roll. Det blir aldrig spretigt för henne.
De olika verksamheterna har också olika arbetstoppar under året. Arbetet löper parallellt.
Under våren drar förberedelserna igång inför höstens boksläpp i förlaget. Förutom böckerna EATSweden ger Anna ut sin nionde bok under hösten 2018. Släppen brukar bli i september i samband med bokmässan i Göteborg. Det är en hel del PR-arbete och signeringar under hösten.

Slipper bli uttråkad

I augusti öppnar Smålandsgran upp sajt och bokningar. Bolaget erbjuder ekologiska julgranar direkt hem till kundernas ytterdörrar. Dessutom en mängd julgranstillbehör. Under mitten av november till i mitten av januari är det som mest intensivt för Smålandsgran. Förra julen hade de då 62 anställda. 100 000 granar levererades bara i Stockholm. Nu finns de i 16 städer.
– Sedan, i februari, är jag rätt slut. Jag har väl kanske någon slags diagnos, eftersom jag har rätt så många saker samtidigt, säger Anna och skrattar.

Februari och även mars är hennes lugna månader. Då är hon i Barcelona, skriver på nästa roman, målar, tränar och sover mycket. Hon märker att basen i Barcelona också hjälper till i hennes hektiska liv.
– Här i Stockholm springer jag bara runt på möten och sedan ska jag ta hand om alla 200–300 mejl som kommer in varje dag. I Barcelona kör jag telefonmöten vilket är mycket mer effektivt. Det är en helt annan livskvalitet där.

Hon ger sig också tid för speciella projekt som företagare. I kampen mot cancer gör hon varje år en kokbok, senast den Blå kokboken med välkända människor. Dessförinnan Rosa kokboken I och II. Totalt har arbetet med böckerna samlat in 3,6 miljoner kronor.
– Jag tycker att jag har ett fantastiskt liv. Jag har absolut försummat en del saker på grund av allt arbete – även min egen hälsa ibland vilket märks ju äldre man blir. Men jag älskar mina projekt och att få förmånen att arbeta med det jag brinner för. Jag får stimulans och blir aldrig uttråkad, och det tycker jag är viktigt, säger Anna.

ANNAS TIPS FÖR ATT LYCKAS

1. Fråga dig: Vad är målet med bolagen?
Är det att göra en exit om några år? Då ska du fokusera på det och bygga värde i bolaget. Det är viktigt att ha en vision med sina bolag så att du vet åt vilket håll du ska. Och du kan såklart ha olika visioner för dina olika bolag.

2. Var kostnadseffektiv
Som smålänning är jag van vi att dra ned på kostnaderna, utan att göra avkall på kvaliteten. Det går att göra kreativa saker som inte kostar så mycket. Med Smålandsgran jobbade vi mycket med välkända profiler i början, innan begreppet influencers fanns. Det var perfekt när vi inte hade så stor PR-budget.

3. Fundera över externt kapital
Vi har inte tagit in externt kapital till något av bolagen utan bygger upp med eget kapital vilket ger oss fullt ägande. Men det innebär att vi växer mer långsamt. Även om det är lätt att vilja växa väldigt snabbt, gäller det att ha en balansgång. För oss är det viktigaste att behålla kvalitet och ordentlig kontroll.

4. Satsa på din passion
Passion är oerhört viktigt när du driver eget företag. När jag var 24 år var jag vd för ett bolag som omsatte 30 miljoner och jag hade en jättebra lön. Men passionen fanns inte där. Jag sa upp mig och stod utan lön. På sikt – det bästa jag gjort.

AV MAJA-STINA SKARSTEDT