Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

9 steg – så lyfter du företaget till ny nivå 2016

13 januari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Få ut det mesta av 2016 och ta kontroll över de olika delarna av företaget redan från början. Här ger experten sina bästa tips!Dorotea Petterson är tidscoach, författare och föreläsare går igenom 9 punkter som kommer ge dig en överblick och struktur för din verksamhet under 2016.

Med satta mål och en agenda för året blir det enklare att driva ditt företag och reda ut eventuella problem som kan dyka upp under året.

1. Strategi: Hur ska vi gå till väga?


– När du sätter ett mål oavsett vad det är det viktigt att veta hur du har tänkt att genomföra det. I ett företag har man ofta ganska klart för sig vad man ska göra det kommande året. Vissa mål är lösa, andra är konkreta men det viktiga är att du har en plan för hur du ska gå till väga.

2. Synergi: Samarbeten? Vem inspireras vi av och vilken nytta har det för oss?


– Det är självklart olika från företag till företag. Det du kan tänka på är att ett samarbete inte alltid behöver ge ett resultat rent ekonomiskt. Samarbetets syfte kanske är att vara ett bollplank eller att jobba ihop på idéstadiet. Sedan ska du självklart ha lönsamma samarbeten också, som till exempel en sponsor. Fundera på vem inspireras du av och lyssna på alla föreläsningar eller läs blogginlägg. Ny inspiration är viktigt för att skapa kreativitet och inte fastna i samma mönster. Vissa dagar är det inte så kul att vara egenföretagare och då behöver vi inspiration från andra.

3. Identitet: Vilken identitet har vi? Vad vill vi förmedla utåt?


– Ett varumärke kan förändras lite över tid. I början tror man att man ska göra en sak och efter två år märker man att det inte funkar alls. Vad är det andra ska uppfatta om dig och ditt företag? Du behöver veta vad du vill utstråla och förmedla. Se till att din idé om vad du ska förmedla matchar med det du faktiskt förmedlar. Annars kan det uppstå förvirring eller till och med missnöje vid kundkontakt.

4.Visionen: Vad är den övergripande visionen för året? Hur vill vi ha det? Potential?


– Din vision kring vad du vill uppnå behöver inte vara verklighetsförankrad. Mål ska vara verklighetsförankrat men inte din vision. Vad drömmer du om? Sätt ribban högt, annars kommer vi inte långt här i livet. En vision ska inspirera Du kanske aldrig når din vision, den Men se ändå till att det är en vision som du skulle kunna nå en dag. (en vision kanske aldrig nås men den inspirerar så jag vet inte om det är helt rätt formulerat)

5.Ekonomi: Planera för din omsättning, vinstmål, lönenivå och bokföring


– Se över förutsättningarna för din verksamhets omsättning och vilka vinstmål du ska ha. Det gäller även att sätta lönenivå och planera så att årets bokföring blir så smidig som möjligt.

6.Sälj: Strategi för ny bransch? Ny produkt? Omvärldsbevakning?


– Tänk i nya banor! Till exempel: Om du i vanliga fall säljer dina produkter till ett varuhus kan du istället sälja dem till en konsultfirma? Finns det möjlighet att öppna upp för en annan marknad? I detta ligger omvärldsbevakning. Tänk efter hur du kan göra för att komma in i en ny bransch. Vissa produkter och tjänster är ju hårt nischade och då går det självklart inte, men utmana dig själv att tänka nytt och se var du hamnar.

7.Socialt: Hur gör du med dina nätverk? Ska du på några mässor och events och i så fall vilka?
Hur ska du arbeta med sociala medier och bloggande?


– Var vill du synas? Man kan lätt bränna ut sig på det sociala biten om man inte har en plan för den. I det sociala ingår självklart också sälj.

8.Innehåll: Är det dags för nytt material, föreläsning, utbildning eller en ny produkt?


– Är det dags att fräscha upp ditt utbud av tjänster eller/och produkter? Vilka delar säljer bra och vad är mindre populärt.

9. Planering: Vad vill vi fylla tiden med? När ska vi göra vad? När planerar vi och vilken prioritering ska vi ha?


– Vi är bra på att överplanera att lägga in för mycket på för lite tid. Se till att inte komplicera processerna utan håll det enkelt. Är ni flera stycken i företaget, sitt ner tillsammans och planera så ni inte planerar var för sig. När gör vem vad?

Mer:Läs Doroteas blogg här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.