Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

20 års passion med Lexington

10 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Lexington

Foto: Hon startade Lexington.

Hur är det med passionen efter en längre tid som företagare? Inga problem! Det menar Kristina Lindhe, som nyligen firade 20-årsjubileum med sitt Lexingtonprojekt.

Det har skrivits mycket om Lexington sedan starten 1997 och inte minst om Kristina själv. Högstadieläraren som bara 1,5 år efter examen bestämde sig för att hoppa av och satsa helhjärtat på sin passion: mode och inredning.

Inte bara det. Hon gjorde det fast beslutad om att snabbt ge sig utanför Sveriges gränser för att bli en internationell aktör.

Ändå fanns inget av det på kartan när hon flyttade till Stockholm för att börja på lärarhögskolan några år tidigare …

– Jag kom en från familj där det var självklart att studera. Inte förrän jag kom till universitetet såg jag att man faktiskt kunde jobba med det som man tyckte var kul. Det som var en passion. Man behövde inte bara ha ett bra jobb och sedan syssla med sin passion på fritiden, säger hon.

Varför det var så vet hon inte riktigt. Kanske för att mamma och pappa inte var några entreprenörer. De hade just vanliga jobb, för att sedan ägna fritiden åt sina stora intressen. Pappa hade möbelsnickeri i källaren, mamma älskade att sy och sticka. Kristina växte upp i en miljö där det inte fanns några kreativa begränsningar egentligen.

– Jag rörde mig helt fritt mellan de här världarna. Jag trodde ju att alla barn hade ett snickeri i källaren. Jag funderade inte så mycket på det förrän senare i livet.

Uppvärmning inför Lexington


Efter avhoppet från lärarkåren öppnade hon sommarbutiker i skärgården ett par år. Det gick inte så bra, så hon startade i stället Arctic Wool Design, som blev något av en uppvärmning inför Lexington.

Kristina låter långt som den själv-
säkra typen när hon talar. Hon är lugn och nästan lite försiktig. Men skenet bedrar. För hon har aldrig tvivlat på att Lexington skulle funka. Ängslan bor hos henne.

– Jag kan tänka efteråt att det varit vissa lägen där jag varit lite naiv och kanske borde tänkt mer på risk. Men jag är inte sådan som person, jag tror inte jag har den genen helt enkelt. Jag har aldrig känt oro för att inte idén ska hålla.

När det kommer till förverkligandet av idén har hon lärarbakgrunden att tacka för en hel del.

– Det är själva tankesättet – ska man få företaget att växa måste man få medarbetarna att växa – och ge förutsättningar för det, vilket kräver ganska mycket struktur. Det fick jag med mig, hur du presenterar saker för att andra ska förstå. Det har varit en viktig nyckel. Plus att jag fick en orädd inställning till det mesta. Trettio 14-åringarär nog den största utmaningen en ledare kan ha! Det är fantastiskt vilken kraft det finns när man får med sig gruppen, den känslan är mycket värd, säger Kristina.

Satsar på digital närvaro


Trots en tidvis tuff omställning när hela retailbranschen vänds upp och ner av digitaliseringen har tron på grundidén aldrig sviktat. Medan branschmedia skrivit om sänkt aktiekurs fortsätter Kristina och kollegorna att fokusera på digital närvaro, öppna butiker och växa på nya marknader.

Och kärleken till produkterna lever kvar.

– Jag jobbar mycket med vår produktutveckling. Jag vill vara involverad. Speciellt nu när det händer så mycket spännande på materialsidan till exempel, med nya blandningar. Och hela hållbarhetsaspekten är otroligt intressant. För oss har det varit så självklart, det ingår i vårt DNA, men vi har varit ganska dåliga på att tala om det. Där måste vi bli bättre.

hon är fortfarande lika otålig när det gäller att dra igång nya projekt. Men hon är mer noga med att hålla helikopterperspektivet. Att vara den som har den övergripande blicken på vart de är på väg.

Hur har det gått med fritiden då när hobbyn blev ett jobb? Nja, Kristina har inte skaffat någon ny. Hon håller helst lusten uppe med
– ingenting!

– Jag gillar att vara ute i naturen och att träna. Men min största extravagans är en dag utan schema. Det brukar ju bli att jag jobbar en av dagarna på helgen, så en dag är det skönt att inte göra någonting. Men jag tror att oavsett vad du gör måste du ha en glöd. Det är inte företaget som kommer först, det är din idé.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU

Kristina tipsar!

1. Gör det!

Många ägnar mycket tid åt att analysera och fundera. Men då händer det ju ingenting. Bara gör! Skriv listor och bocka av. Hinner du inte med två punkter så för över dem till nästa dag. Det är okej. Listorna är ett bra sätt att prioritera det som är viktigast.

2. Gör en kalkyl.

Det räcker med en enkel plan i början. Som mindre entreprenör är det viktigt att få ihop ekonomin i slutändan. Det är svårt att driva om du inte har en grundförståelse för ekonomin. Och det är ändå det som ger kraft att köra.

3. Kolla drivet.

Om du inte har drivet kanske du ska fundera på om du verkligen ska starta eget. Man ska inte behöva kämpa till sig drivet.

4. Tänk större!

Detta gäller framför allt många kvinnor. Många med bra bolag

vågar inte utnyttja sina möjligheter. Jag har respekt för att man inte vill, men jag tror att många missar att de kan skala upp. Och Sverige behöver företagare.

5. Satsa på det du är bra på.

Jag är ingen anhängare av att man ska lära sig av sina misstag. Varför ska man kämpa med det man är mindre bra på? Om man satsar på det man är bra
på kommer man längre.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.