Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

5 PR-tips från multientreprenören

23 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
 Marie är entreprenören som kan PR, vet hur man tar sig in i tidningar och till och med har lyckats fronta Expressens löpsedel som expert. Här är hennes fem bästa tips.lopsedelMarie Hagberg är en riktig multientreprenör. I dagsläget driver hon Hjälp en journalist där hon jobbar som kopplerska och helt enkelt hjälper journalister att hitta lämpliga intervjupersoner till sina artiklar, radio- och tv-program.
– Det är dock helt på journalisternas villkor - det är alltså ingen idé att berätta om sina intressanta affärsidéer för mig och hoppas på att jag ska berätta för någon journalist, säger hon.

Tidigare har hon frilansat som journalist och PR-konsult, drivit bemanningsföretag inom reklam och mediabranschen samt hjälpt singlar att hitta kärleken och skrivit relationsböcker. I somras lyckades hon även hamna på Expressens löpsedel som dejtingexpert. Det innebar att reklam för hennes företag affischerades över hela landet.  Läs mer om det i Anna Fagerströms blogginlägg här.

Nu har Marie skrivit häftet ” "Vad alla företagare borde veta om PR".
– Det är väldigt många som vill och behöver veta hur man blir bättre på att synas i media. I synnerhet som småföretagare är det viktigt att få journalisterna att berätta om sin verksamhet eftersom det är fantastiskt bra reklam. Att skriva en e-bok är även ett väldigt bra sätt att marknadsföra sig själv och sina kunskaper, säger hon.

Här är bästa tipsen ur "Vad alla företagare borde veta om PR":1. Syns du inte, finns du inte!
Många företag vill bli omskrivna i media eftersom det skapar trovärdighet. Det bygger varumärket och har högt läsvärde eftersom det är någon oberoende part som har berättat om dig och ditt företag. Om du blir intervjuad i radio, tv och/eller tidningar blir du mer känd.

Blir du mer känd får du förmodligen fler uppdrag, du får sälja mer, du sparar pengar eftersom du inte behöver annonsera lika mycket, du kan lättare attrahera nya medarbetare, du kan få föreläsa – och en massa andra fördelar.

2. Har du något att säga? Säg det!
Om du startat nytt företag, gjort en spännande marknadsundersökning eller något annat intressant, så berätta det för närmaste journalist! De är beroende av att få tips från allmänheten för att fylla sina artiklar, tv- och radioprogram. Fundera bara först om din nyhet är intressant för journalistens publik.

3. Tänk bildmässigt!
Alla journalister, inklusive de som jobbar vid radion, gillar bilder. Hur skulle din verksamhet se ut i bild? Finns det någon du gör som du kan göra en rolig, intressant bild av? Om bilden blir riktigt bra och/eller spektakulär kan den få ett eget liv och du får mer uppmärksamhet. Ha gärna på dig färgglada kläder också, bara det är ett sätt att sticka ut ur mängden.

4. Skriv artiklar, insändare och topplistor
Kan du skriva någorlunda hyfsat är det bra att skriva ihop egna artiklar och lägga ut på hemsidan. Om du kortar ner artikeln kan det bli en insändare. Om du förlänger den kan det bli en debattartikel.  Annars kan du sammanställa en egen topplista, till exempel dina fem bästa sätt att göra bättre bankaffärer, tio sätt att städa snabbare eller något annat inom ditt expertområde.

5. Gör en undersökning!
Är det något du själv skulle vara intresserad av att veta inom ett visst område? Gör en undersökning, sådant älskar ofta journalister att läsa. Se till att fråga runt 500 personer men ju fler desto bättre. Ha max fem frågor så får du högre respons.

LADDA NER HÄFTET HÄR:
Det går att ladda ner häftet, helt gratis, via www.hjalpenjournalist.se. I november kommer det ut som en ljudbok för den som föredrar att lyssna. Den som vill ha det i pappersform kan köpa det för 78 kr (självkostnadspris).

 


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.