Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

6 tips: Så blir du viral på Facebook

5 maj, 2016 4 minuters läsning

Foto: Christian Rudolfs inlägg fick snurr på Facebook.

När småföretagaren Christian Rudolf delade ett inlägg på sin Facebooksida med 300 följare blev det sett av hela 40 000 personer och fick 8 000 klick. Här är hans tips för hur du lyckas med samma sak.

Christian Rudolf driver företaget Topdog där han jobbar som konsult inom sökordsoptimering. Då och då skriver han krönikor inom sitt ämne på sajten Dagens Media, och delar länkar till dem på sitt företags Facebooksida. Han brukar få 20-40 gillamarkeringar och inga delningar. Men när han nyligen skrev en kritisk artikel om ett råd Alexander Bard gett till Volkswagen och delade på sin Facebooksida fick det riktig snurr.
– Jag märkte redan efter 20 minuter att artikeln fick oproportionerligt mycket uppmärksamhet. Men jag kunde inte ana hur mycket det skulle bli, säger han.

Totalt var det nästan 300 som gillade, delade eller kommenterade inlägget. Det i sin tur ledde till att över 40 000 personer såg det i sitt flöde och att 8 000 personer klickade på länken. Dessutom fick Christian 70 nya följare. Och det bara från inlägget han själv postade på sin sida. Utöver det har artikeln fått trafik direkt till Dagens Media via deras kanaler, samt andra sociala medier.
– Det är inte orimligt att det är det dubbla som har läst artikeln totalt sett, säger han.

Läs mer: Få fler gillamarkeringar på FacebookVarför är det då viktigt för småföretagare att få många som läser ens Facebookposter?
– Trots att du hatar tv-reklamen så väljer du ändå ett märke du känner igen när du står vid tvättmedelshyllan i affären. Många köpbeslut fattas för att man ställer upp på ett företags värderingar och för att man känner igen det. Så genom att nå ut till många människor får du inverkan på deras köpbeslut. Då får en viral artikel samma effekt som en tv-reklam men till en mycket lägre kostnad, säger Christian.

Här är hans råd för hur du lyckas med samma sak:

1. Bygg en bra grund

Du kan inte börja från noll, utan först måste du jobba upp en Facebooknärvaro och ha ett antal individer som gillar din sida eller är vän med dig. Christian hade haft gruppen i ett och ett halvt år och publicerat ett inlägg i månaden.

2. Ta draghjälp

Publicera din artikel hos ett större varumärke än dig själv, till exempel lokaltidningen, ett branschorgan eller branschförening. Eller be ett känt namn tipsa om ditt inlägg i sin blogg.
– Att visa dina intressenter att du är accepterad av ett större varumärke ger draghjälp för att ta dig över brytpunkten där ditt inlägg flyger av sig själv utan att du behöver göra någonting och trafiken och gillamarkeringarna bara rullar in, säger Christian.

Läs mer: Hans obemannade matbutik är nu en världsnyhet3. Hitta ett aktuellt ämne

Skriv om ett ämne som berör många eller hitta en vinkel på din produkt som ger den ett allmänintresse. Locka med kända namn eller koppla den till något större, gärna politiskt. Det kan vara något som berör alla i kommunen, eller alla i branschen.

4. Satsa på en bra bild och spetsa till rubriken

Lägg tid på att paketera ditt innehåll så att det blir klickvänligt. Satsa på en bra bild som fångar uppmärksamheten. Förstärk sedan med en intresseväckande rubrik.

5. Ha ett bra innehåll

Att få klick är inte allt, du vill också att läsaren ska bli nöjd med sidan den landar på – gilla och dela vidare. Så ta dig tid att skriva ett riktigt bra innehåll, eller ta hjälp om du inte är skribent själv. Och var ärlig mot läsaren så att rubriken du satt avspeglas i artikeln.

Läs mer: Sex trender inom digital marknadsföring6. Använd Facebookannonser

Tänk på att när du postar något på en Facebooksida eller -grupp så ser inte alla som följer dig det, utan det kan vara så lite som sex procent som ser din uppdatering. Lägg därför en liten slant på att marknadsföra inlägget med hjälp av Facebook Custom Audience. Då kan du se till att de som besökt din hemsida och de som är med i din grupp eller följer din sida får se det.

– Det räcker inte med bensin och luft för att driva en bil, du måste få till explosionen och den sker inte av sig själv. Det behövs en gnista för att sparka igång det. Av de 40 000 som sett mitt inlägg är ungefär 8 000 på grund av köpta annonser. Facebook prioriterar annonserna när de gå bra, så klickpriset faller. Du betalar bara några ören per klick. De vill visa sådant folk klickar på, säger Christian.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.