Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

7 saker du lär dig på 10 minuter – som sparar massor med tid

2 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: FOTO: GETTY

Ta chansen i sommar! Utnyttja en lugn stund till att lära dig någon av de här sakerna – och spara massor av tid i höst.

Det är svårt att ta sig tid att se över sina rutiner när det är som mest att göra. Kanske har du det lite lugnare nu i sommar? Passa på att lära dig någon (eller alla) av de här teknikerna, var och en tar max tio minuter att sätta sig in i – men sparar dig massor av tid när du är i gång.

1. Pomodorotekniken
Du jobbar mer effektivt om du tar pauser. Men tyvärr har de en tendens att dra ut på tiden. Pomodorotekniken hjälper dig. Den går ut på att du jobbar intensivt i 25 minuter och sedan tar 5 minuters paus. När du gjort det fyra gånger tar du en halvtimmes paus. Ta hjälp av en app, exempelvis Pomodoro Time där du bara behöver trycka på en knapp så är du igång.

LÄS OCKSÅ: Förändra ditt liv på en timme2. Att planera i tidsblock
Strukturera upp din dag genom att planera upp den i tidsblock, antingen i stället för eller med hjälp av Pomodoro-tekniken. Bestäm en period där du kollar mejlen, en för möten och så vidare.  I appen 30/30 kan du lägga in tidsintervall för olika arbetsuppgifter, när tiden går ut piper mobilen till och går över till nästa uppgift.

3. Att planera i förväg
Ta det hela ett steg längre. Kom igång med att göra veckoplaner – vad ska du göra vilka dagar? Kanske kan du göra en fyll i-mall för veckan att använda i höst. Försök att redan nu boka in tider för höstens olika arbetsuppgifter i kalendern på veckobasis. På så sätt tar du kontroll över din tid i stället för att låta den bestämmas utifrån vad andra vill och behöver.

4. Mejlbox zero
I mitten av 2000-talet myntades begreppet inbox zero av den amerikanska effektivitetsgurun Merlin Mann. Den går ut på att du ska sluta se inkorgen som ett arkiv. I den ska bara mejl du antingen inte har läst eller som du inte bestämt vad du ska göra med finnas. Alla andra ska slängas, skrivas upp på att-göra-listan eller sorteras undan i undermappar. Ta hjälp av en app, som Spark.

5. Att läsa böcker tre gånger så snabbt
Flera ljudboks-appar, som Audible, har en funktion där du kan lyssna på ljudböcker tre gånger snabbare än normalt. Det tar bara tio minuter för din hjärna att anpassa sig.

6. Hur du skriver en att göra-lista
Lär dig få struktur på din att göra-lista, här är det viktigaste att tänka på:
* ha en enda lista
* med bara korta uppgifter som du kan klara av på mindre än en dag
* prioritera utifrån hur viktiga punkterna är för att du ska nå dina mål, inte bara efter brådska.

Ha även en separat lista över dina större projekt, som du går igenom en gång i veckan och delar upp i mindre puckar som du för in på att göra-listan.

7. Meditera
Att meditera ger dig ett ökat fokus, så du slipper dubbelkolla att du låst ytterdörren eller mejlat kunden. Dessutom får du mer energi genom att varva ner och hinner därmed mer, samtidigt som du undviker stress och utbrändhet. Även korta övningar ger god effekt. Sök på Youtube så hittar du flera instruktionsfilmer som inte tar mer än tio minuter.


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.