Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Är Entreprenören sin egen värsta fiende?

2 november, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
1981 klev två tjänstemän från Länsstyrelsen in på Alvgard Bil i Vimmerby med grova anklagelser om skattefusk!

Tillgångar och bokföring beslagtogs, ägaren anhölls och en presskonferens hölls där man förkunnade att man fångat den fulaste fisken i hela Kalmar Län.

8 månader senare fick Halvar Alvgard tillbaka sin bokföring i två svarta sopsäckar.

Han var fullkomligt oskyldig, drabbad av ett fruktansvärt rättsövergrepp, kränkt av myndigheterna och uthängd som kriminell i nationell media.


Det tog Halvar 10 år och 8 månader att få upprättelse från staten och hedern tillbaka!
Läs hela historien här


Historien om Halvar Alvgard är bakgrunden till att hans son Leif 1994 grundade R-Företagen, men det är också ett otäckt verkligt exempel på hur yttre omständigheter fullständigt kan stjälpa ett hederligt och välmående företag.

Ändå har jag, baserat på min erfarenhet från snart 10 år av professionellt affärsnätverkande, en bestämd känsla av att det är en försvinnande liten andel företag som går under till följd av "yttre omständigheter".
  • Jag tror att de allra flesta företag som mår dåligt istället är drabbade av "inre omständigheter"
  • Jag tror att de helt enkelt är drabbade av sig själva!
  • Jag tror att Entreprenören i alltför många fall faktiskt är sin egen värsta fiende!

En bra människa med en bra idé och/eller god personlig kompetens startar ett företag.

Det börjar gå riktigt bra, växer i omsättning, växer i personal, växer i anseende, satsar, växer ytterligare och livet leker!


Plötsligt ökar kraven från alla håll, kunderna, medarbetarna, leverantörerna, marknaden, samhället, alla bidrar de till att pressen på entreprenören ökar kraftigt och till slut står entreprenören där, ensam med den stora frågan: -Hur i helvete gör jag nu?


  • Hur kommer det sig att så många som ställs inför den frågan fattar fel beslut?
  • Hur kommer det sig att de inte ber om hjälp, trots att de inser att de har kört fullständigt fast?
  • Jag är övertygad om att de allra flesta konkurser sker i onödan!
  • Jag är övertygad om att de allra flesta konkurser skulle kunna undvikas om Entreprenören skulle våga ropa:
  • -HJÄLP! -Mitt företag går åt helvete och jag vet inte hur jag skall kunna hindra det!

Framöver skall jag följa några företag som har ropat på hjälp.


Det är alltid lika enkelt när man har facit att peka på vad som gick fel och vad man kanske borde gjort.


Låt oss därför istället försöka identifiera utmaningar och åtgärder i realtid, som troligen är gemensamma för de allra flesta när de inträffar. 

Då kanske det kan vara till hjälp för många av er därute som insett att ni är framme vid frågan, men ännu inte insett att det är dags att ropa på hjälp!


Första delen i den serien om en vecka, vi hörs igen då!

/M

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.