Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Vilka coronastöd för företag är fortfarande aktuella?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Coronasto¨d

Foto: Coronasto¨d

Sedan coronapandemins utbrott har regeringen presenterat en lång rad coronastöd för Sveriges företag. Här går vi igenom vilka som fortfarande går att söka.

I huvudsak kommer vi att gå igenom status för följande coronastöd.

  • Omsättningsstöd för enskild firma
  • Omställningsstöd till företag (baserat på omsättningstapp)
  • Stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)
  • Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter
  • Tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher
  • Utökad avsättning till periodiseringsfond
  • Utökat statligt ansvar för sjuklönekostnader
  • Anstånd med skatteinbetalningar

Tips! Hitta nya kunder i Coronakrisen – här är 8 smarta sätt

Andra coronastöd till företag

Utöver de coronastöd vi går igenom i denna artikel, så har regeringen presenterat och sjösatt ytterligare stöd för företag under corona. De flesta av dessa gäller ökad möjlighet till lån och finansiering för företag. Dessa är bland annat:

  • Statlig lånegaranti till små och medelstora företag
  • Utökade lånemöjligheter för företag via Almi, Exportkreditnämnden och Svensk Exportkredit
  • 400 miljoner till Almi Invest för ökade investeringar

Omsättningsstöd för enskild firma

Vad menas med omsättningsstöd för enskild firma?

Många företagare med enskild firma har drabbats hårt ekonomiskt till följd av den pågående coronapandemin. Detta gäller inte minst enskilda näringsidkare inom kultursektorn och besöksnäringen.

Ett viktigt coronastöd är därför "Omsättningsstöd för enskild firma" som lämnas för tre olika stödperioder: mars och april 2020, maj 2020 och juni och juli 2020. Stödperiodens motsvarande månad eller månader 2019 utgör stödperiodens så kallade referensperiod.

Är detta ett aktuellt coronastöd som går att söka fortfarande?

Ja! Den nya förordningen träder i kraft den 9 november. Ansökan om omsättningsstöd ska ha inkommit senast den 31 januari 2021.

Läs mer:Så här fungerar omsättningsstöd för enskild firma

Uppdatering 2020-11-10 Nu har omsättningsstödet för enskild firma förlängts med 3 månader. Läs mer här.

Omställningsstöd till företag (baserat på omsättningstapp)

Vad menas med omställningsstöd?

Detta coronastöd ska göra det möjligt för företag att överbrygga den akuta krisen och samtidigt underlätta att ställa om och anpassa sin verksamhet. Omställningsstöd ges med 75 procent av det procentuella omsättningstappet, beräknat på företagets fasta kostnader för mars och april 2020. Regeringen har även förlängt stödet så att det också kan sökas för månaderna maj, juni och juli 2020.

Gäller detta coronastöd fortfarande?

Ja! Ansökan om omställningsstöd för månaderna maj, juni och juli är öppen mellan den 19 oktober och den 30 november och görs via Skatteverket.

Läs mer:Så här fungerar omställningsstöd för maj, juni och juli

Uppdatering 2020-11-10 Nu har omställningsstödet förlängts med 3 månader. Läs mer här.

Stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – ett populärt coronastöd

Vad menas med stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Företag kan få ekonomiskt stöd från staten för att låta personal gå ner i arbetstid istället för att säga upp dem. Stöd för korttidsarbete innebär att företagets personalkostnader kan halveras samtidigt som de anställda får behålla över 90 procent av lönen.

En arbetsgivare kan få stöd i sex månader, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre månader.

Gäller stödet fortfarande?

Ja! Ansökan är öppen under hela 2020 och görs hos TIllväxtverket.

Läs mer:Så här fungerar stöd för korttidsarbete

Uppdatering 2020-11-10:Nu har stödet för korttidsarbete (korttidspermittering) förlängts i 7 månader. Läs mer här.

Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter

Vad menas med tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter?

Ett viktigt coronastöd var att arbetsgivaravgifterna sänktes mellan 1 mars och 30 juni 2020. Det införs även en nedsättning av egenavgifterna för att ge en motsvarande lättnad till dig med enskild firma.

Nedsättningen gäller för upp till 30 anställda per företag och upp till en lönesumma om 25 000 kronor per anställd och månad.

Gäller detta coronastöd fortfarande?

Från 1 juli gäller ordinarie regler. Detta innebär att vanliga nivåer på arbetsgivaravgifter och allmän löneavgift gäller på de löner som företaget betalar ut från juli 2020.

Läs mer:Så fungerar sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter

Tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher

Vad menas med tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher?

Hyresvärdar som sänker den fasta hyran för hyresgäster under perioden 1 april till 30 juni (och verkar i utsatta branscher) kan söka stöd för att kompensera en del av nedsättningen. Stöd ges med maximalt 50 procent av den nedsatta fasta hyran, dock maximalt 25 procent av den ursprungliga fasta hyran.

Gäller stödet fortfarande?

Nej! Länsstyrelserna mottog ansökningar från 1 juli till 31 augusti. Kompensationen söktes av hyresvärden i efterhand via länsstyrelserna.

Läs mer:Så fungerar hyresrabatt under corona

Utökad avsättning till periodiseringsfond – coronastöd för enskild firma

Vad menas med utökad avsättning till periodiseringsfond?

Med de nya reglerna kan du med enskild firma eller som är delägare i handelsbolag sätta av 100 procent av den skattepliktiga vinsten för år 2019 till periodiseringsfond (taket är 1 miljon kronor). Därmed kan många företagare få tillbaka preliminärskatt som de betalat under 2019.

Gäller stödet fortfarande?

Möjligheten att ändra preliminärskattedeklarationen för år 2019 var öppen till och med den 30 juni 2020.

Läs mer: Så fungerar utökad avsättning till periodiseringsfond

Utökat statligt ansvar för sjuklönekostnader

Vad menas med utökat statligt ansvar för sjuklönekostnader?

Regeringen har beslutat att följande åtgärder förlängs till och med den 31 december 2020 – för att fortsatt ge coronastöd till svenska företag:

  • Ersättning för karensavdrag med ett schablonbelopp om 804 kr
  • Ersättning till egenföretagare för de 14 första karensdagarna med ett schablonbelopp om 804 kr per dag
  • Kompensation till arbetsgivare för den del av sjuklönekostnaden som överstiger det normala
  • Uppskjutet krav på läkarintyg från 8:e dagen till den 15:e dagen i ett sjukfall
  • Möjlighet till tillfällig föräldrapenning vid skolstängning
  • Förebyggande tillfällig föräldrapenning till föräldrar med vissa nyligen allvarligt sjuka barn
  • Viss sjukpenning i förebyggande syfte till vissa riskgrupper
  • Viss smittbärarpenning till vissa anhöriga till riskgrupper.

Gäller detta coronastöd fortfarande?

Ja! Dessa coronastöd har förlängts och gäller till den 31 december

Läs mer:Detta gäller för sjuklönekostnader under corona

Anstånd med skatteinbetalningar

Vad menas med anstånd med skatteinbetalningar?

De nya reglerna för detta coronastöd innebär att företag kan få anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminärskatt på lön och moms.

Gäller detta coronastöd fortfarande?

Ja! Företagets möjlighet till anstånd omfattar tre månaders skatteinbetalningar och lämnas under längst 12 månader. När det gäller anstånd för moms som redovisas helårsvis så kan anstånd lämnas för högst ett beskattningsår och som längst under 12 månader.

Läs mer: Anstånd med att betala in skatt och arbetsgivaravgifter – så fungerar det



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.