Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Cyberattacker mot företag ökar – Så här undviker du en cyberattack

Josefin Wallin 2 mars, 2022 2 minuters läsning
Cyberattacker mot företag ökar – Så här undviker du cyberattacker

Cyberattacker mot företag fortsätter att öka och det är inte enbart stora företag som drabbas – utan också små- och mellanstora företag. Det här är en cyberattack – det här kan du göra för att skydda dig och ditt företag.

Cyberattacker är någonting som fortsatt att öka varje år. I PwC:s globala undersökning "Digital Trust Insights 2022" har omkring 3 600 personer på ledande positioner i olika bolag medverkat. Här uppmärksammas det att många organisationer är sårbara för just den här typen av attacker. Här ligger sårbarheten till stor del i nyttjandet av tredjeparter som exempelvis en leverantör. Cyberattacker ökar ständigt – men det finns saker du kan göra för att skydda dig och ditt företag.

Exempel på en cyberattack

  • En attack på er molntjänst är den vanligaste formen av cyberattack.
  • Utpressningsprogram. Exempelvis blev Coop utsatt för detta, där man krävde 600 miljoner i lösensumma. Detta för att man skulle återkalla problemet man orsakade som gjorde det omöjligt att betala i omkring 90 % av alla Coops butiker.
  • Skadlig kod vid mjukvaruuppdatering. Det vill säga att någonting exempelvis följer med när du laddar ner någonting – och stör ut och förstör för ditt arbete.

Så här kan du skydda dig mot cyberattacker

  • Kan du ta in extern kompetens? Om ni saknar denna internt. Låt denna se över er organisation och hur ni kan täppa till svaga punkter kring er säkerhet.
  • Välj rätt molnlösning! Är du ett mindre företag har man självklart inte lika stora ekonomiska möjligheter att ta in extern hjälp. Ett tips är då att använda de större och mer erkända molnlösningarna. Detta eftersom de ofta har egna säkerhetslösningar.
  • Brandvägg och antivirusprogram är en hygienfaktor när det kommer till datasäkerhet.
  • Säkerhetskopiera det du kan och ha inte allt av värde enbart i molnet vid en eventuell cyberattack mot ditt företag.
  • Tänk smart! Ladda inte hem saker du inte känner igen, tryck inte på en länk som känns underlig och var betänksam innan du öppnar ett konstigt mail. Det är så lätt hänt att man faller på några av de här enkla punkterna om du är stressad – eller inte har diskuterat sådana här frågor på företaget.
  • Flerfaktorsautentisering är att föredra om det är möjligt.

Om du drabbas – gör det här

  • Polisanmäl så snart du kan.
  • Bilda dig en uppfattning av läget. Vad har angripits och vad är det som har hänt?
  • Har du stängt möjligheten för ytterligare angrepp? Kan vi göra någonting för att skydda det som inte är angripet?
  • Ta hjälp! Om du någon gång ska ta in hjälp av en expert så är det nu.
  • Blir du utpressad? Då är det stående rådet att inte betala.

Mer läsning?Största hoten mot ditt företags IT-säkerhet



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.