De hakade på nya cykeltrenden

Foto: Sweden by Bike hakar på cykeltrenden.
Tänk dig gula rapsfält, gröna skogar eller vatten som kuliss. Där har vi svensk sommar, med förhoppningsvis vackert väder som ett härligt tillägg.
Fler och fler turister väljer att se Sverige på cykelsadeln och detta har företaget Sweden by Bike gjort till sin affärsidé.
De har skapat en marknadsplats för cykelturism där de marknadsför cykelpaket med olika upplägg beroende på vilken resenär som trampar iväg.
De har till exempel paket anpassade för bland andra barnfamiljer, gourmeten eller spa-älskaren. Som en ny variant på trendiga matkassen, men nu som turistupplevelse.
[caption id="attachment_11645" align="alignright" width="250"]

– Vi startade upp publikt 2013 för att vi såg ett tydligt behov. Vi vet att cykelturism är en jättestor turismföreteelse nere i Europa. I Sverige har det tyvärr varit väldigt spretigt – det finns många duktiga aktörer, men de har inte nått ut till folk, säger Katarina Bergstrand, grundare och VD av Sweden by Bike.
Hon säger att många tror att en cykelsemester innebär liggunderlag och torrmat, men det går att få en hållbar semester med bekvämligheter som mysiga boenden längs vägen och bagagetransporter för den bekväma cyklisten.
Hur tjänar ni pengar då?
– Vi jobbar med samarbetspartner och partnerskap. Nu när vi kan visa att vi har trafik på webbplatsen kan vi också börja med annonsering. Men vi är selektiva och annonser får inte ta över. Det ska vara bra saker för kunden.