Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De skapade sin dröm på Ystegårn

31 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ystergårn
Ingen riktig branschvana och en placering som är allt utom central. Det borde inte funka. Men Emil och Josefin har lyckats locka besökare till Ystegårn och har gått från sommarkafé till året-runtverksamhet.

Restaurang, kafé, bed & breakfast, butik och konferens och håller kurser – mitt i vad somliga skulle kalla ingenstans. Emil Oldmark och Josefin Mörk har inte gjort det enkelt för sig.

– Från början var det egentligen bara ett sommarkafé. Man måste ju ha mat och lunch och sådär, så då tänkte vi göra enkel mat på enklast vis, men ändå vällagat och från grunden, säger Emil.

Utan erfarenhet som kockar fungerade det till en början att servera hamburgare, varmrökt lax och
potatissallad. Men med allt fler besökare och dessutom stora julbord blev till slut för mycket.

– Jag kan ju lära mig att göra en sill, men när det är fyrtio grejer och allting ska göras och tajmas och serveras varje kväll, då blir det för avancerat, säger Emil.

– Det har verkligen hänt jättemycket sedan starten, och nu har vi anställt kocken Micke på heltid året runt, säger Emil.

Möttes med skepsis

Att de skulle kunna anställa personal var långt ifrån en självklarhet när de började arrendera gården, som ligger i byn Hillsta, femton kilometer väster om Hudiksvall. Många tidigare verksamheter har kommit och gått här, och de möttes med skepsis när de berättade att de skulle ta över.

– Nu så här i efterhand undrar jag vad vi tänkte med. Hur trodde vi att vi skulle få folk att komma hit? frågar sig Josefin och skrattar.

De riktar sig dessutom till alla åldrar. De vill locka såväö tonåringar och pensionärer som barnfamiljer till gården.

– Det går ju emot alla marknadsföringsprinciper. Att öppna en restaurang mitt i ingenstans som riktar sig till alla, det är vad man inteska göra, säger Emil.

Men de verkar göra någonting rätt. Omsättningen har fördubblats för varje sommar sedan starten för tre år sedan. Förra sommaren hade Ystegårn Café och Bistro 15 000 besökare, något som också sätter press på ägarna.

– Kan vi stå och laga allt det på beställning? Hur gör vi för att det inte ska bli jättelång kö till lilla kassan? Det är roliga problem, men man måste ändå tänka på det, säger Josefin.Vackra sniderier

Ystegårn är en av få så kallade fyrbyggda hälsingegårdar som finns kvar. Fyra långsmala hus i en fyrkant med en innesluten gårdsplan. Detta var tidigare ett typiskt sätt att bygga hälsingegårdar, men i slutet av 1800-talet infördes ett laga skifte. Då skulle gårdarna i Sverige ligga närmare marken de tillhörde. De flyttades och byggdes upp på andra sätt. Det blev även mode att gårdarna i Hälsingland skulle se ut som herrgårdar, trots att någon adel inte fanns.

– Man tog bort ett hus, och då blev det liksom en huvudbyggnad och två flyglar, berättar Carina Rist, ordförande i stiftelsen som skyddar Ystegårn samt styrelseordförande för aktiebolaget som äger husen.

Jo, inte nog med att gården ligger lite avsides till. Den är k-märkt också. Det betyder visserligen vackra originaldetaljer – men också stora begränsningar för den som vill driva företag. Man får inte ändra hur som helst ...

Det som utmärker gårdarna i Forsa socken, där Ystegårn ligger, från andra hälsingegårdar är dess vackert snidade dörrar. Tre av Ystegårns är snidade med bibelcitat, slingor som påminner om vikingatid och mytologiska djur. Det ger serveringen en säregen prägel, men innebär också många utmaningar.

– Vi har bed & breakfast i den gamla gården och där skulle vi behöva få upp ett trappräcke. Det har vi hållit på med i två år nu, säger Josefin.

Stora planer

Hon och Emil har stora planer för Ystegårn. De vill ha fler events, som musikkvällar och ”Bonde-måndán” där man kan lära sig om och mata olika djur. De vill bygga en bagarstuga och hålla i fler kurser i byggnadsvård, odling och ystning av ost.

– Det finns jättemycket som vi skulle vilja utveckla för att verkligen göra det här till ett av de största besöksmålen i Hälsingland, säger Josefin.

Inte nog med det. Dessutom har de gjort en egen kollektion produkter med svårbegripliga ord på hälsingemål, som de säljer i butiken. Josefin hade länge haft en idé att göra något med dessa ord. När hon träffade Emil, som är uppvuxen i Stockholm, kändes idén ännu mer rätt.

– Jag förstod ju inte hälften av orden. Vi skrattade åt det och tänkte att vi skulle göra något av det. Nu hade vi ju redan en verksamhet här så då var det lätt att starta något nytt, säger Emil.

De tänker lokalt även när det kommer till maten. Sidfläsk och kött till hamburgarna kommer från Sörhoga Lantgård som är granne med Ystegårn, de flesta grönsakerna har odlats intill gården, bröd till hamburgarna kommer från Delsbo, det övriga brödet kommer från Bjuråker och fisken köps lokalt beroende på vad som finns tillgängligt.

– Det lönar sig nu när vi får fler kunder som uppskattar det. Det är inte optimalt ur tjäna pengar-
perspektivet att lägga ned så mycket tid som vi lägger på maten när man kan massproducera, men det är väl också därför två av de bästa kockarna i Hälsingland vill komma hit, säger Josefin.

Långsiktigt hållbart

De framhäver också att de inte bara strävar efter att driva ett ekologiskt hållbart företag, utan att även ha arbetsmiljömässig och långsiktig hållbarhet. De måste ha goda relationer.

– Vi kan inte bara pressa priser hur som helst, vi är ju grannar med våra leverantörer, så vi är beroende av bra relationer med dem, säger Emil.

För att förstå hur mycket tid de lägger på verksamheten ger Emil exempel på vad de anser vara en ledig dag: då jobbar de bara bara nio–tio timmar ... Varor behöver hämtas, saker på gården behöver lagas, mejl ska besvaras och bokföringen ska göras.

– Det går inte att sätta timmar på tiden vi lägger ned, för det är alltid all vaken tid, säger han.

– Sju dagar i veckan, haha. Men jag skulle inte byta det mot någonting annat, säger Josefin.

Att gå tillbaka till en anställning är inte aktuellt för någon av dem.

– Det är ju det här jag vill hålla på med och vara min egen på något vis, och bestämma över min vardag. Så nej, det finns inte på världskartan att gå tillbaka, säger Emil.

AV NIKLAS NORBERGNamn: Josefin Mörk och Emil Oldmark.

Plats: Ystegårn i byn Hillsta, 15 km väster om Hudiksvall.

Öppnade: Sommaren 2015.

Anställda: 4 heltid, 20 säsong/deltid.

Omsättning: 4 miljoner kronor.

Aktuellt: Vinst i Hylla Hudik-galan för årets turismföretag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.