Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De skapade sin dröm på Ystegårn

31 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Ystergårn
Ingen riktig branschvana och en placering som är allt utom central. Det borde inte funka. Men Emil och Josefin har lyckats locka besökare till Ystegårn och har gått från sommarkafé till året-runtverksamhet.

Restaurang, kafé, bed & breakfast, butik och konferens och håller kurser – mitt i vad somliga skulle kalla ingenstans. Emil Oldmark och Josefin Mörk har inte gjort det enkelt för sig.

– Från början var det egentligen bara ett sommarkafé. Man måste ju ha mat och lunch och sådär, så då tänkte vi göra enkel mat på enklast vis, men ändå vällagat och från grunden, säger Emil.

Utan erfarenhet som kockar fungerade det till en början att servera hamburgare, varmrökt lax och
potatissallad. Men med allt fler besökare och dessutom stora julbord blev till slut för mycket.

– Jag kan ju lära mig att göra en sill, men när det är fyrtio grejer och allting ska göras och tajmas och serveras varje kväll, då blir det för avancerat, säger Emil.

– Det har verkligen hänt jättemycket sedan starten, och nu har vi anställt kocken Micke på heltid året runt, säger Emil.

Möttes med skepsis

Att de skulle kunna anställa personal var långt ifrån en självklarhet när de började arrendera gården, som ligger i byn Hillsta, femton kilometer väster om Hudiksvall. Många tidigare verksamheter har kommit och gått här, och de möttes med skepsis när de berättade att de skulle ta över.

– Nu så här i efterhand undrar jag vad vi tänkte med. Hur trodde vi att vi skulle få folk att komma hit? frågar sig Josefin och skrattar.

De riktar sig dessutom till alla åldrar. De vill locka såväö tonåringar och pensionärer som barnfamiljer till gården.

– Det går ju emot alla marknadsföringsprinciper. Att öppna en restaurang mitt i ingenstans som riktar sig till alla, det är vad man inteska göra, säger Emil.

Men de verkar göra någonting rätt. Omsättningen har fördubblats för varje sommar sedan starten för tre år sedan. Förra sommaren hade Ystegårn Café och Bistro 15 000 besökare, något som också sätter press på ägarna.

– Kan vi stå och laga allt det på beställning? Hur gör vi för att det inte ska bli jättelång kö till lilla kassan? Det är roliga problem, men man måste ändå tänka på det, säger Josefin.Vackra sniderier

Ystegårn är en av få så kallade fyrbyggda hälsingegårdar som finns kvar. Fyra långsmala hus i en fyrkant med en innesluten gårdsplan. Detta var tidigare ett typiskt sätt att bygga hälsingegårdar, men i slutet av 1800-talet infördes ett laga skifte. Då skulle gårdarna i Sverige ligga närmare marken de tillhörde. De flyttades och byggdes upp på andra sätt. Det blev även mode att gårdarna i Hälsingland skulle se ut som herrgårdar, trots att någon adel inte fanns.

– Man tog bort ett hus, och då blev det liksom en huvudbyggnad och två flyglar, berättar Carina Rist, ordförande i stiftelsen som skyddar Ystegårn samt styrelseordförande för aktiebolaget som äger husen.

Jo, inte nog med att gården ligger lite avsides till. Den är k-märkt också. Det betyder visserligen vackra originaldetaljer – men också stora begränsningar för den som vill driva företag. Man får inte ändra hur som helst ...

Det som utmärker gårdarna i Forsa socken, där Ystegårn ligger, från andra hälsingegårdar är dess vackert snidade dörrar. Tre av Ystegårns är snidade med bibelcitat, slingor som påminner om vikingatid och mytologiska djur. Det ger serveringen en säregen prägel, men innebär också många utmaningar.

– Vi har bed & breakfast i den gamla gården och där skulle vi behöva få upp ett trappräcke. Det har vi hållit på med i två år nu, säger Josefin.

Stora planer

Hon och Emil har stora planer för Ystegårn. De vill ha fler events, som musikkvällar och ”Bonde-måndán” där man kan lära sig om och mata olika djur. De vill bygga en bagarstuga och hålla i fler kurser i byggnadsvård, odling och ystning av ost.

– Det finns jättemycket som vi skulle vilja utveckla för att verkligen göra det här till ett av de största besöksmålen i Hälsingland, säger Josefin.

Inte nog med det. Dessutom har de gjort en egen kollektion produkter med svårbegripliga ord på hälsingemål, som de säljer i butiken. Josefin hade länge haft en idé att göra något med dessa ord. När hon träffade Emil, som är uppvuxen i Stockholm, kändes idén ännu mer rätt.

– Jag förstod ju inte hälften av orden. Vi skrattade åt det och tänkte att vi skulle göra något av det. Nu hade vi ju redan en verksamhet här så då var det lätt att starta något nytt, säger Emil.

De tänker lokalt även när det kommer till maten. Sidfläsk och kött till hamburgarna kommer från Sörhoga Lantgård som är granne med Ystegårn, de flesta grönsakerna har odlats intill gården, bröd till hamburgarna kommer från Delsbo, det övriga brödet kommer från Bjuråker och fisken köps lokalt beroende på vad som finns tillgängligt.

– Det lönar sig nu när vi får fler kunder som uppskattar det. Det är inte optimalt ur tjäna pengar-
perspektivet att lägga ned så mycket tid som vi lägger på maten när man kan massproducera, men det är väl också därför två av de bästa kockarna i Hälsingland vill komma hit, säger Josefin.

Långsiktigt hållbart

De framhäver också att de inte bara strävar efter att driva ett ekologiskt hållbart företag, utan att även ha arbetsmiljömässig och långsiktig hållbarhet. De måste ha goda relationer.

– Vi kan inte bara pressa priser hur som helst, vi är ju grannar med våra leverantörer, så vi är beroende av bra relationer med dem, säger Emil.

För att förstå hur mycket tid de lägger på verksamheten ger Emil exempel på vad de anser vara en ledig dag: då jobbar de bara bara nio–tio timmar ... Varor behöver hämtas, saker på gården behöver lagas, mejl ska besvaras och bokföringen ska göras.

– Det går inte att sätta timmar på tiden vi lägger ned, för det är alltid all vaken tid, säger han.

– Sju dagar i veckan, haha. Men jag skulle inte byta det mot någonting annat, säger Josefin.

Att gå tillbaka till en anställning är inte aktuellt för någon av dem.

– Det är ju det här jag vill hålla på med och vara min egen på något vis, och bestämma över min vardag. Så nej, det finns inte på världskartan att gå tillbaka, säger Emil.

AV NIKLAS NORBERGNamn: Josefin Mörk och Emil Oldmark.

Plats: Ystegårn i byn Hillsta, 15 km väster om Hudiksvall.

Öppnade: Sommaren 2015.

Anställda: 4 heltid, 20 säsong/deltid.

Omsättning: 4 miljoner kronor.

Aktuellt: Vinst i Hylla Hudik-galan för årets turismföretag.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.