Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Deras app kopplar ihop häst och telefon - och gör succé

13 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: De hjälper hästägare att få koll med sin app.

Svenska Equilab är en app som automatisk analyserar hästens rörelser och ger smart återkoppling till ryttaren. Den fick snabbt tusentals användare. Nyckeln? Att fylla ett behov.

Ryttaren Per Ericsson tröttnade på det inte fanns något bra träningsverktyg som kunde hjälpa honom hålla reda på såväl sin egen träning som sin hästs utveckling. Så han ägnade fritiden åt att utveckla en algoritm som kan mäta hästens rörelser med hjälp av endast sensorerna i en mobil – och ge smart återkoppling till ryttaren.

LÄS OCKSÅ: Så säljer du mer med instagram

– Han hade hållit på med Triathlon innan och insåg att alla verktyg han hade haft tidigare för att hålla koll på och optimera sin träning inte fanns inom

[caption id="attachment_24319" align="alignright" width="470"]Teamet bakom Equilab. Teamet bakom Equilab.[/caption]

ridning. Så han satte sig och utvecklade det, berättar Adam Torkelsson, VD och medgrundare på Equilab.

Tillsammans med hästtränaren Claes Peterzén bildade Per och Adam ett bolag och i augusti förra året smyglanserade de appen Equilab. Bolaget fick en flygande start. Förväntningarna på 40-50 nedladdningar slogs – med hästlängder. På bara några dagar fick de 3 000 användare och de blev framröstade till ”Årets ridsportpryl” av sajten Hippson.se redan innan de släppt en officiell version.

LÄS OCKSÅ: Skaffa riskkapital – fällor och möjligheterMed appen kan ryttaren lägga sin smartphone i fickan och få information som gångartsfördelning, steglängd, takt, intensitet, tid, hastighet, distans och hårdhet i underlaget. Det går att följa träningen över tid och hålla koll på medryttare om flera rider samma häst.

LÄS OCKSÅ: Se alla bidrag som kan rädda ditt företag

– Tanken är att hjälpa ryttare utveckla träningen och även minska skador. Det finns verkligen ett behov och appen används extremt flitigt. Användarna hör av sig och berättar att de till exempel fått reda på att de galopperar mindre än de trott, eller kanske haft en ojämn fördelning på volter.

I våras tog bolaget in 3,5 miljoner från Chalmers Ventures samt affärsänglarna Ted Nelson och Erik Fischbeck, lanserade en skarp verison av appen och växte till sju anställda. Idag har de drygt 30 000 användare i flera länder och antalet växer snabbt.

LÄS OCKSÅ: 5 snabba steg till din egen webbshop

[caption id="attachment_24320" align="alignright" width="293"]Appen ger direktinformation till hästägaren. Appen ger direktinformation till hästägaren.[/caption]

– Vi har samarbeten med kända ryttare som själva varit intresserade av appen, men mycket tillväxt har varit helt naturlig – att det spridits från ryttare till ryttare.

Enligt Adam handlar framgången om att de fyller en lucka på marknaden och tar en målgrupp på allvar som ofta blir förbisedd.

– Vi har lyssnat på ryttarna, jobbat nära dem, förstått vad de har för behov och skapat grejer för dem. Jag tror att behovet för en sådan här produkt har funnits länge men det har bara inte varit någon som velat lyssna på ryttarna, ungefär samma sak som händer när tv-kanalerna kontinuerligt glömmer av att visa ridsport på tv fast det är en av de sporterna med mest utövare i Sverige.

LÄS OCKSÅ: Ingen trodde på hennes idéDetta trots att det spenderas över 40 miljarder kronor på hästsport årligen bara i Sverige, enligt Equilab.

– Ridsporten glöms ofta bort, även om det är en av de tuffaste och största sporterna med världens mest dedikerade utövare. Jag hoppas att det händer mer i branschen, och tror att det kommer bli så de närmaste åren. Det finns mycket kvar att göra.

Webb Allmi


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok

Svens historia säger någonting om att starta företag 2025. Tröskeln för att komma igång är lägre än någonsin, men vägen till framgång kräver, som vanligt, dedikation. I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar Sven hur resan började.

Blev frisör – med hjälp av YouTube

Sven kollade på Youtube och tänkte: det här ser enkelt ut! Han köpte en klippmaskin och bjöd in en gammal klasskompis. Hur frisyren blev? Katastrofal. Men Sven fortsatte ändå.

– Jag är väldigt mycket så att när jag ger mig på någonting så blir det bara att jag fortsätter, berättar han i TV4:s Nyhetsmorgon.

Här finns den första lärdomen till dig som funderar på att starta eget. Misslyckanden ska aldrig stoppa dig. Det är den naturliga startpunkten.

45 000 följare på TikTok

Det tog två år att gå från första klippningen i källaren till 45 000 TikTok-följare, vilket kan låta snabbt. Men zoomar vi ut kan vi se vilka beteenden som bidrog till framgången. Vi bryter ner det i fyra steg. Kanske kan du göra samma sak med din dröm?

1. Hundratals repetitioner. 

Varje kund blev en övning. Varje misstag gav erfarenhet. Youtube visade tekniken, men färdigheten kom från repetition.

2. Konsekvent innehållsskapande. 

TikTok-följare kommer inte av sig själva. Sven behövde lära sig två yrken samtidigt: frisör och Content Creator.

3. Förståelse för målgruppen

Hans unga kunder vet exakt vad de vill ha. "Textured fringe med low-taper" är inte slumpmässiga ord utan specifika trender. Sven behövde förstå kulturen, språket och preferenserna.

4. Uthållighet 

Efter den första motgången i källaren hade han kunnat sluta. Istället såg han det som en utmaning och fortsatte utvecklas.

Vad kan vi lära oss av Sven?

Det viktigaste först. Gratis utbildning finns överallt. Youtube, TikTok och Internet i stort har demokratiserat kunskap. Vill du lära dig bokföring, webbdesign, copywriting eller matlagning? Allt finns där. 

Skillnaden mellan att titta passivt och att aktivt lära sig ligger i handling. Hur ofta omvandlar du teori till handling?

Sven behövde heller ingen salong i cityläge. Hans TikTok-konto blev hans skyltfönster, marknadsföring och kundcase samtidigt – allt som behövdes var en mobil. 

Men: 45 000 följare krävde två års kontinuerligt arbete. Algoritmer gynnar konsekvens, inte tur.

Notera att Sven inte klippte "hår för alla". Han fokuserade på herrklippning för unga killar som känner till TikTok-trenderna. Den nischen blev hans styrka. Folk reser till Göteborg eftersom han levererar exakt den stilen de vill ha.

Nischen skapar kunder.

Hur kan du göra samma sak i ditt företag?

Om du funderar på att starta företag visar Svens historia två saker.

Det går att börja med nästan ingenting. En klippmaskin, Youtube och en källare räckte för att starta. Liknande exempel finns inom allt från webbdesign och personlig träning till konsulttjänster.

Men att "börja" och "lyckas" är olika saker. Mellan Svens första klippning och hans 45 000 följare ligger två år av arbete som inte syns på ytan. Misslyckade klippningar, dagar utan kunder och innehåll som floppade. Sven fortsatte ändå.

Sven beskriver sig själv som rastlös, som någon som trivs i press och utmaningar.

– Annars blir det ganska tråkigt för mig, säger han till TV4.

Svens historia visar att alla kan lyckas. Kontinuitet, en tydlig nisch och ständiga förbättringar är något alla kan lära sig av.

Ska du starta företag? Testa Driva Eget Plus – utan kostnad

Vi har gjort det riskfritt för dig som är nyfiken att prova Driva Eget Plus. Testa en månad och se själv vad vi skriver, testa våra verktyg och ta del av våra rabatter och förmåner.

Här är länken till att starta igång ditt medlemsskap.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.