Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Familjeföretagare

Det här är hela byns lanthandel

11 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Lanthandel

Foto: Lina och Eva driver lanthandel ihop i skånska Killhult.

Lina & Evas lanthandel i skånska Killhult är liten jämfört med de stora livsmedelsdrakarna. Men med trogna, lojala kunder och nya initiativ som en egen matkasse och välbesökta grillkvällar ökar de ändå omsättningen år efter år.

Under åren är det många lanthandlare som fått ta ned ”öppet”-skyltarna. Konkurrensen från livsmedelsjättarna har varit för hård.

Men detta avskräckte inte Lina Hultgren på Lina och Evas lanthandel när hon tog över butiken 2010.

– Jag hade funderat på det i flera år och jobbade här på helgerna för att få ännu mer insyn i verksamheten. När det visade sig att min granne Petra gick i samma tankar, och butiken var på väg att lägga ned om ingen tog över, så gjorde vi det.

Senare flyttade Petra hem till Värmland, medan Eva Andersson i stället var på väg hem till Killhult och letade fast jobb. Det slutade med att hon i stället blev företagare och ny delägare i lanthandeln 2013.

– Det var solklart då och det har känts solklart varje dag sedan dess, säger Eva.

Svårt att konkurrera med pris


Hon och Lina har lyckats med något unikt – de har skapat en sådan sammanhållning kring byns butik att kunderna är oerhört trogna butiken. Detta trots att lanthandeln inte kan konkurrera med matjättarnas priser eller utbud.

LÄS OCKSÅ: Småföretagen kan rädda landsbygden

– Om vi har fyra olika smaksatta filprodukter, så har Willys 14. Men vi ser dem inte heller som konkurrenter. Vi har inte varit rädda för dem utan vi konkurrerar med annat – det närproducerade och vår service, säger Eva och Lina.

De känner att de gör ett gott jobb – vill alltid att kunderna ska känna sig sedda och de är lyhörda till kundernas önskemål. De kan alltså ta in en femte smaksatt fil ifall det finns efterfrågan.

– Vi månar om våra kunder. Det är en av grundpelarna. Här får de ett personligt bemötande, det finns alltid någon att be om hjälp och de behöver aldrig gå runt och leta efter en vara i tio minuter. Är det en äldre person som behöver hjälp ut till bilen så följer vi med. Det kan göra stor skillnad för individen, säger Eva.

Mer än lanthandel


Både hon och Lina har också sett till att utveckla sin affär under åren. De har förvärvat ett eget matkassekoncept, säljer dagens lunch sju dagar i veckan, runt jul anordnar de julbuffé tillsammans med en lokal cateringfirma och om somrarna arrangerar de välbesökta grillkvällar. I slutet av augusti 2017 kom det 1 500–2 000 personer för att äta grillat. Detta i en by med totalt 450 invånare!

– Vi började småskaligt med bara vi två som grillade korv och en annan tjej som stod i kassan. Nu har vi fått engagera byföreningen och idrottsföreningen och all vår personal är på plats. Dessutom får vi hjälp av våra familjer också – ja, det har verkligen blivit en folkfest, berättar Eva och Lina.

Under dessa grillkvällar passar de även på att lyfta en leverantör från närområdet som står för köttet. Det ger marknadsföring till både lanthandeln och leverantören.

– Vi försöker hjälpa varandra. Och ge så mycket som möjligt. Det gör att vi också får väldigt mycket tillbaka. Byn ser detta som sin butik – det är hela byns butik. Folk är så hjälpsamma. Vi behöver bara hinta om att vi behöver hjälp med något så kommer det tre personer direkt och erbjuder sin hjälp. Häromveckan hade vi en snäll farbror som såg kontakten till vår ljusslinga utanför. Han fixade snabbt så att dosan fick det vattentätt. Inför våra grillkvällar är det en eldsjäl som sopar och städar parkeringen och hjälper till med diverse förberedelser. Våra familjemedlemmar ställer också upp – ja, det är en familjär lojalitet här, säger Eva.Ni känns väldigt personliga och serviceminded – kan ni ibland känna att det tar för mycket tid att alltid leverera som ni verkar göra?

– Nej, det är så roligt. Det ger så mycket tillbaka. Får vi en nöjd kund har vi vunnit så mycket. Vi är också noga med att hålla på semestrar och liknande och värna om vår fritid, för att kunna ladda batterierna och ge fullt ut av oss själva när vi är på jobbet. Vilket såklart också är lättare när vi är två delägare som delar på ansvaret, säger Lina och Eva.

Lina & Eva tipsar: Så får vi lojala kunder

  1. Var öppen och lyssna på vad kunderna vill ha.
    Vi är glada som har kunder som inte tvekar att säga hur de uppfattar saker. De kan säga att vissa saker inte var så bra, vi ändrar, har en bra dialog och det blir en positiv spiral av det.

2. Våga testa nya saker.
Ibland har vi prövat saker som inte har gått lika bra, men det ser vi inte som misslyckanden utan det är bara att testa något annat. Det har gett oss flera ben i verksamheten – för att också kunna tillgodose många behov.

3. Arbeta på sammanhållningen hela tiden.
När vi ordnar aktiviteter här kan tre generationer kunder komma samtidigt. Vi har en stark byidentitet. Bor man så här i en liten by på landsbygden blir hela byn som en extra familj och med den familjekänslan kommer också mycket av lojaliteten. Många ser nog affären som hela byns skötebarn och månar rejält om den.

Av: Maja-Stina Skarstedt


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.