Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Partner

Detta borde alla företagare önska från sin bank

SEB 2 oktober, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Finansiella rapporter, bankkopplingar och nyckeltal

Bankkopplingar, smarta automatiseringar, rapporter och finansiella dashboards. Rätt system och rätt ekonomiska flöden i företaget gör stor skillnad! Här får du en checklista för ekonomiska flöden i just ditt företag – och tips på vad du borde önska från din bank.

Vad är absolut viktigast i ett mindre företag? Försäljningen förstås. Ekonomin också. Kanske personalen. Men vet du – allt det där underlättas enormt om du väljer rätt system bakom dina vardagssysslor.

Du vill ha koll. Du vill ha kontroll. Du vill ha automatiseringar. Och precis det ska vi hjälpa dig med i den här guiden. I korthet kommer vi att hjälpa dig att:

  • Skapa smarta rapporter, finansiella dashboards och rätt nyckeltal för ditt företag.
  • Hitta rätt sätt att ta betalt.
  • Skapa automatiska flöden mellan betalningar, bank och bokföring.

Du hajar, det blir matigt! Och samtidigt väldigt konkret och tidsbesparande. Till vår hjälp har vi Susanna Fredin, som är företagsrådgivare på SEB och har 15 års erfarenhet av att hjälpa företagare med denna typ av frågor.

Vilka är smartaste sätten att ta betalt av mina kunder?

Det finns flera olika sätt att ta betalt beroende på vad som passar just ditt företag. Och det finns smidiga lösningar där du som företagare kan koppla ihop ditt affärs- och bokföringssystem med ditt företagskonto, och på så sätt få en smidig hantering av flödena.

– När du fakturerar kunder kan du ha en filtjänst, hos SEB heter det Bankgiroinbetalningar. Det innebär att du hämtar dina inbetalningar via fil och det sker en automatisk avprickning i ditt affärssystem. På så sätt matchar du fakturor med inbetalningar och får kontroll över vilka kunder som har betalat in, berättar Susanna.

Om du har kunder som ska kunna betala med kort, via fysisk butik eller e-handel, kan du ha ett så kallat inlösenavtal. Det gör att du kan ta emot betalningar i olika valutor, samtidigt som du får insättningarna i din lokala valuta på ditt företagskonto.

Det finns också möjlighet att kunna ta betalt via Swish, både i fysisk butik och via nätet. Du kan då välja mellan:

  • Swish handel Som passar företag som har en webbutik, app eller kassor i butik
  • Swish företag som passar dig som vill ta betalt direkt via mobilen. I båda fallen går pengarna direkt in på kontot.

Går det att automatisera kopplingen mellan banken och mitt bokföringssystem?

Det går absolut. Du ansluter ditt företagskonto till ditt affärssystem eller bokföringsprogram. När du har skapat dina betalningar i affärssystemet, skickas betalningarna automatiskt till Internetbanken. 
Där går du sedan in och godkänner betalningarna. Efter attesteringen återrapporteras de automatiskt till ditt affärssystem för avstämning.

– Du kan även se detaljer kring transaktioner, kontoutdrag och ingående och utgående balans. Hos just SEB skaffas tjänsten enkelt genom att logga in med mobilt bank-ID på Business Arena, som är vår plattform för ditt företags affärer, berättar Susanna.

Vilken typ av smarta rapporter, nyckeltal och finansiella dashboards bör mitt företag använda?

Det är oerhört viktigt att du som företagare har koll på de viktigaste nyckeltalen. Då kan du säkerställa att det går bra för ditt bolag, och du kan behöva agera om du ser avvikelser. Undersök vilka tjänster din bank har för finansiella dashboards.

– För att enkelt, snabbt och smidigt få överblick över de viktigaste nyckeltalen kan du koppla ditt företagskonto till tjänster som gör att du får kontroll. I SEB har vi en lösning för detta som heter finansiell översikt. Tjänsten ger kontroll över företagets ekonomi i realtid via plattformen Business Arena, berättar Susanna.

Datan som visas är hämtad direkt från din bokföring.

– Du kan även ta fram uppdaterade balans- och resultatrapporter, vilket ger en god överblick över hur ditt bolag mår. Det är också dessa rapporter som banken tittar på när du vänder dig till oss för att få hjälp med finansiering. Det blir enklare att ha en dialog med banken när vi tittar på samma nyckeltal, fortsätter Susanna.
Via SEB:s finansiella översikt kan du också göra budgetar och analyser av kostnader, leverantörer och kunder.

– Det är en stor fördel att inte behöva vända sig till sin bokföringsbyrå för att få dagsfärska siffror – utan du ska själv kunna följa detta varje dag. Annars är risken att du endast får en översikt en gång per månad, berättar Susanna.

Vilka tjänster behöver ett mindre företag ha hos sin bank?

En bra bank kan hjälpa ditt företag på många sätt, inte minst genom smarta tjänster för betalningar, översikter, rapporter och konton. En välsorterad bank brukar också kunna erbjuda bra upplägg för pensioner och försäkringar.

De viktigaste tjänsterna hos banken – som du som företagare behöver – är:

• Transaktionskonto/företagskonto. Via dessa sköts alla ut- och inbetalningar.

• Bankgiro. Via ett bankgiro kan du fakturera kunder och smidigt se vilka som har betalat in.

• Filtjänster för både ut- och inbetalningar. För utbetalningar heter det leverantörsbetalningar. Du kan lägga in flera betalningar i samma fil istället för att knappa in varje betalning manuellt. Detta sparar mycket tid. Detsamma gäller inbetalningar, där du kan ha tjänsten Bankgiro inbetalningar, som genom att du hämtar hem filen automatiskt prickar av alla inbetalningar mot ditt affärssystem.

• Integration med affärssystemleverantör. De flesta affärssystemleverantörer erbjuder program som gör det möjligt att koppla och integrera sina affärssystem, som bokföring och fakturering, med banken. Detta är smidigt då du enkelt kan följa upp vilka inbetalningar och utbetalningar som gjorts.

• Kreditkort så att du kan göra utlägg för resor, inköp etc. Du får då en månatlig faktura där alla dina köp specificeras. Du skiljer då dina privata utlägg mot bolagets. Du kan välja om du vill sätta en beloppsgräns på kortet. Om du önskar att korttransaktioner ska dras direkt från kontot kan du även ha ett vanligt bankkort utan kredit.

• Sparkonto Företag. Ett buffertkonto där du kan sätta av överskottet som inte används till att göra betalningar. I dagsläget får du även ränta på kontot. På företagskontot har du det som behövs för att betala leverantörer varje månad. Övrig likviditet sätter du in på sparkontot alternativt placerar i andra alternativ, beroende på placeringshorisont och riskvilja.

• Valutakonto. Om du gör betalningar till utlandet i en viss valuta, bör du ha ett valutakonto. När du betalar i den aktuella valutan från detta konto sker ingen växling. Du får då mer kontroll över valutadifferenser. Ännu större fördel finns om du får inbetalningar i samma valuta, då de kommer att matcha varandra.

• Sparande till tjänstepension så snart du tar ut lön från ditt bolag ska du börja lägga undan till pensionen, för att kunna ha det tryggt och bra när du går i pension.

Om SEB
Oavsett om du är frilansare, gigare eller konsult – hos SEB får du smarta digitala tjänster som är anpassade till en ny tid. En tid där allt fler, precis som du, vill driva eget på sina villkor. Men viktigast av allt – SEB hjälper dig till ett hållbart företagande som vinner i längden. Läs mer om SEB:s erbjudande till dig som driver företag här.

I SEB:s entreprenörstrappan ryms olika samarbeten som stöttar entreprenörskap. Här hittar du intressanta partners, stärkande nätverk och bra stöd för dig och ditt företag.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.