Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ditt liv

Förstå dig själv – och slipp jobbiga kunder

16 februari, 2016 5 minuters läsning

Foto: Förstå dig själv – och slipp jobbiga kunder.

Ahhh!! Händer det att du blir frustrerad på dina kunder eller samarbetspartner? Använd verk­tyget mentalisering för att slippa det – och skapa bättre relationer. Experten Jacqueline Joo visar hur du gör.Du och en kund har kommit överens om ett uppdrag. Du tycker att du har varit tydlig med vad som ingår. Men så vill kunden plötsligt att du ska göra mer jobb som inte ingår.

I början biter du ihop och säger ingenting men ilskan ligger och pyr. Till slut skriver du ett ilsket mejl – och svär över den jobbiga kunden. Stopp! Backa bandet. Kanske är det du som hade kunnat hantera situationen annorlunda?

Läs mer: Så når du målet att jobba mindre 

– Vi är så vana vid att utgå från oss själva och att alla andra tänker som vi. När de inte gör det blir vi irriterade och förstår inte varför de gör som de gör, säger KBT-terapeuten och relationsexperten Jacqueline Joo.

Hon har precis kommit ut med boken Din dolda sociala förmåga – skapa bättre relationer med mentalisering.

– Mentalisering är ett verktyg där du ser dig själv utifrån och andra inifrån och på så sätt förstår både dig själv och andra bättre, förklarar hon.

Mentalisering kan bland annat hjälpa dig att reglera negativa känslor och göra att du inte tar åt dig personligen av andras agerande. Det kan också parera irritation och konflikter som kan uppstå i företaget. Eller bara hjälpa dig att sälja mer.

Läs mer: 5 steg till den ultimata att-göra-listan

– Om du förstår dina kunder bättre kan du lättare anpassa ditt beteende till det. Säg att en kund kommer in i din butik, då kan du med mentalisering försöka förstå kunden inifrån, läsa av dennes känsloläge och anpassa ditt säljbeteende till det, säger Jacqueline Joo.

Ett sätt att börja är att fundera över om du har några så kallade ”triggers” då du alltid går i gång och blir frustrerad.

Det kan vara en kund som klagar på en produkt, att någon av dina samarbetspartner inte levererar vad de ska eller en personlighetstyp du alltid stör dig på. Vad händer och hur agerar du då?

– När vi blir triggade i en social situation försvinner vår förmåga att mentalisera. I stället för att prata med personen lugnt och sansat reagerar vi snabbt och instinktivt, säger Jacqueline Joo.

Det kan vara att vi undviker situationen eller personen (flykt), går i försvar eller till motattack (kamp) eller låter den andre trampa på oss utan att agera över huvud taget (spelar död). Inte beteenden som är särskilt konstruktiva, alltså.

Läs mer: Förändringen som kommer göra dem ekonomiskt oberoende

Så hur kan du hantera situationen i stället? Här till höger visar Jacqueline Joo hur du mentaliserar i tre steg:

1. Förstå dig själv

Först och främst behöver du bromsa din starka reaktion:– Stanna upp och fråga dig själv: Vilka tankar och känslor dök upp nu? Och vad i situationen reagerar jag mest på?Ta situationen i början av artikeln. Du reagerar ilsket när kunden vill att du ska göra mer jobb utan att betala för det.– Kanske handlar din ilska snarare om att du har svårt att sätta gränser. Du vill så gärna vara till lags, vilket kunden tolkar som att du gärna jobbar mer. I stället för att ändra ditt beteende, och säga ifrån i ett tidigt skede, blir du arg på kunden, säger Jacqueline Joo.Hon tipsar om att göra en analys av situationen. Skriv ner vad som hänt, vilka tankar du tänker, hur du känner och om du har några tidigare erfarenheter som kan vara anledningen till att du reagerar så starkt just nu.– Skriv också hur du instinktivt vill bete dig, som att skälla ut kunden. På kort sikt är det skönt men hur blir det sedan? Hur bör du i stället agera om du vill att relationen ska förbättras och inte försämras på lång sikt? Jo, genom att sätta en sund gräns på ett neutralt sätt.

2. Förstå hur kunden uppfattar dig

Nästa steg är att vända på perspektivet och försöka förstå hur kunden uppfattar dig. I din ”egobubbla” kanske du tycker att kundens krav på merjobb är brist på respekt. Hon – å andra sidan – kanske har uppfattat din entusiasm som att du gärna vill göra mer jobb.– Oavsett vad behöver du få en verklighetsbaserad förståelse för hur andra egentligen uppfattar dig, säger Jacqueline Joo.Här gäller det att göra en kartläggning av dig själv utifrån: Vilka styrkor anser du att du har? Vad behöver du bli ännu bättre på när det gäller relationer och sociala sammanhang? När du tänkt klart är nästa steg att stämma av om din uppfattning om dig själv stämmer med andras.– Fråga gärna dina kunder om personlig feedback, till exempel om ni har ett utvärderingsmöte, tipsar Jacqueline Joo.

3. Förstå kunden

Slutligen behöver du försöka förstå din kund. I fallet med den krävande kunden kanske det finns bakomliggande orsaker till att hon agerar som hon gör.– Fråga dig själv: Vad ligger bakom kundens krav? Har vi olika uppfattningar om vad som förväntas av mig i detta uppdrag? Ligger det i hennes personlighet – och är hon inte medveten om att hennes krav är orimliga? Eller handlar det om att hon är stressad just nu och därför blir krävande?Dels får du mer empati för kunden, vilket minskar risken för konflikt. Dels skapar du ett skydd för dig själv som gör att du inte tar allt så personligt. Dina hypoteser om vad som ligger bakom kundens beteende kan du sedan använda när du väl tar snacket med personen i fråga.– Du kan till exempel säga: ”Nu blir jag förvirrad eftersom jag plötsligt fick fler uppgifter än vad vi hade kommit överens om. Jag vet inte om det handlar om att vi har missuppfattat varandra eller beror det kanske på tidsbrist och stress? Jag skulle önska att vi diskuterar igenom vad vi förväntar oss av varandra i det här projektet. Hur låter det för dig?” säger Jacqueline Joo.

Jobbigt – på kort sikt. På lång sikt har du stått upp för dig själv och liknande situationer kommer att bli enklare framöver.

Men om kunden faktiskt bara är en krävande typ, på alla plan?
– För det första har du gjort det du kunnat så ge dig själv en klapp på axeln. Men är kunden helt omöjlig kan det vara värt att fråga dig själv om du verkligen vill fortsätta ert samarbete, säger Jacqueline Joo.Läs mer: 5 vanliga frågor om bokföring – experten ger råd


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.