Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Förstå dig själv – och slipp jobbiga kunder

16 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Förstå dig själv – och slipp jobbiga kunder.

Ahhh!! Händer det att du blir frustrerad på dina kunder eller samarbetspartner? Använd verk­tyget mentalisering för att slippa det – och skapa bättre relationer. Experten Jacqueline Joo visar hur du gör.Du och en kund har kommit överens om ett uppdrag. Du tycker att du har varit tydlig med vad som ingår. Men så vill kunden plötsligt att du ska göra mer jobb som inte ingår.

I början biter du ihop och säger ingenting men ilskan ligger och pyr. Till slut skriver du ett ilsket mejl – och svär över den jobbiga kunden. Stopp! Backa bandet. Kanske är det du som hade kunnat hantera situationen annorlunda?

Läs mer: Så når du målet att jobba mindre 

– Vi är så vana vid att utgå från oss själva och att alla andra tänker som vi. När de inte gör det blir vi irriterade och förstår inte varför de gör som de gör, säger KBT-terapeuten och relationsexperten Jacqueline Joo.

Hon har precis kommit ut med boken Din dolda sociala förmåga – skapa bättre relationer med mentalisering.

– Mentalisering är ett verktyg där du ser dig själv utifrån och andra inifrån och på så sätt förstår både dig själv och andra bättre, förklarar hon.

Mentalisering kan bland annat hjälpa dig att reglera negativa känslor och göra att du inte tar åt dig personligen av andras agerande. Det kan också parera irritation och konflikter som kan uppstå i företaget. Eller bara hjälpa dig att sälja mer.

Läs mer: 5 steg till den ultimata att-göra-listan

– Om du förstår dina kunder bättre kan du lättare anpassa ditt beteende till det. Säg att en kund kommer in i din butik, då kan du med mentalisering försöka förstå kunden inifrån, läsa av dennes känsloläge och anpassa ditt säljbeteende till det, säger Jacqueline Joo.

Ett sätt att börja är att fundera över om du har några så kallade ”triggers” då du alltid går i gång och blir frustrerad.

Det kan vara en kund som klagar på en produkt, att någon av dina samarbetspartner inte levererar vad de ska eller en personlighetstyp du alltid stör dig på. Vad händer och hur agerar du då?

– När vi blir triggade i en social situation försvinner vår förmåga att mentalisera. I stället för att prata med personen lugnt och sansat reagerar vi snabbt och instinktivt, säger Jacqueline Joo.

Det kan vara att vi undviker situationen eller personen (flykt), går i försvar eller till motattack (kamp) eller låter den andre trampa på oss utan att agera över huvud taget (spelar död). Inte beteenden som är särskilt konstruktiva, alltså.

Läs mer: Förändringen som kommer göra dem ekonomiskt oberoende

Så hur kan du hantera situationen i stället? Här till höger visar Jacqueline Joo hur du mentaliserar i tre steg:

1. Förstå dig själv

Först och främst behöver du bromsa din starka reaktion:– Stanna upp och fråga dig själv: Vilka tankar och känslor dök upp nu? Och vad i situationen reagerar jag mest på?Ta situationen i början av artikeln. Du reagerar ilsket när kunden vill att du ska göra mer jobb utan att betala för det.– Kanske handlar din ilska snarare om att du har svårt att sätta gränser. Du vill så gärna vara till lags, vilket kunden tolkar som att du gärna jobbar mer. I stället för att ändra ditt beteende, och säga ifrån i ett tidigt skede, blir du arg på kunden, säger Jacqueline Joo.Hon tipsar om att göra en analys av situationen. Skriv ner vad som hänt, vilka tankar du tänker, hur du känner och om du har några tidigare erfarenheter som kan vara anledningen till att du reagerar så starkt just nu.– Skriv också hur du instinktivt vill bete dig, som att skälla ut kunden. På kort sikt är det skönt men hur blir det sedan? Hur bör du i stället agera om du vill att relationen ska förbättras och inte försämras på lång sikt? Jo, genom att sätta en sund gräns på ett neutralt sätt.

2. Förstå hur kunden uppfattar dig

Nästa steg är att vända på perspektivet och försöka förstå hur kunden uppfattar dig. I din ”egobubbla” kanske du tycker att kundens krav på merjobb är brist på respekt. Hon – å andra sidan – kanske har uppfattat din entusiasm som att du gärna vill göra mer jobb.– Oavsett vad behöver du få en verklighetsbaserad förståelse för hur andra egentligen uppfattar dig, säger Jacqueline Joo.Här gäller det att göra en kartläggning av dig själv utifrån: Vilka styrkor anser du att du har? Vad behöver du bli ännu bättre på när det gäller relationer och sociala sammanhang? När du tänkt klart är nästa steg att stämma av om din uppfattning om dig själv stämmer med andras.– Fråga gärna dina kunder om personlig feedback, till exempel om ni har ett utvärderingsmöte, tipsar Jacqueline Joo.

3. Förstå kunden

Slutligen behöver du försöka förstå din kund. I fallet med den krävande kunden kanske det finns bakomliggande orsaker till att hon agerar som hon gör.– Fråga dig själv: Vad ligger bakom kundens krav? Har vi olika uppfattningar om vad som förväntas av mig i detta uppdrag? Ligger det i hennes personlighet – och är hon inte medveten om att hennes krav är orimliga? Eller handlar det om att hon är stressad just nu och därför blir krävande?Dels får du mer empati för kunden, vilket minskar risken för konflikt. Dels skapar du ett skydd för dig själv som gör att du inte tar allt så personligt. Dina hypoteser om vad som ligger bakom kundens beteende kan du sedan använda när du väl tar snacket med personen i fråga.– Du kan till exempel säga: ”Nu blir jag förvirrad eftersom jag plötsligt fick fler uppgifter än vad vi hade kommit överens om. Jag vet inte om det handlar om att vi har missuppfattat varandra eller beror det kanske på tidsbrist och stress? Jag skulle önska att vi diskuterar igenom vad vi förväntar oss av varandra i det här projektet. Hur låter det för dig?” säger Jacqueline Joo.

Jobbigt – på kort sikt. På lång sikt har du stått upp för dig själv och liknande situationer kommer att bli enklare framöver.

Men om kunden faktiskt bara är en krävande typ, på alla plan?
– För det första har du gjort det du kunnat så ge dig själv en klapp på axeln. Men är kunden helt omöjlig kan det vara värt att fråga dig själv om du verkligen vill fortsätta ert samarbete, säger Jacqueline Joo.Läs mer: 5 vanliga frågor om bokföring – experten ger råd


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.