Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Från snabba cash till småskaligt

24 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Foto: Kajsa Leander driver dryckestillverkaren Berga Bruk. FOTO: STEFAN ANDERSSON

Vad lär man sig av en miljardkonkurs? Kajsa Leander kom att symbolisera IT-kraschen för 15 år sedan när Boo.com kraschade. Nu satsar hon på småländska äpplen och ser värdet i att växa långsamt. Utan riskkapital.

Säga vad man vill om Kajsa Leander men bygga varumärken kan hon. Bokus är det mest positivt laddade, Boo.com det mest negativt laddade. Den konkursen har blivit symbol för hela den IT-bubbla som sprack år 2000 och som skakade om den svenska ekonomin.

[caption id="attachment_22990" align="alignright" width="146"]Fruktjuicer från Berga Bruk. Fruktjuicer från Berga Bruk.[/caption]

Åren med Boo.com har blivit en parentes för Kajsa. Nu är det en helt annan riktning som gäller.

Vi ses på Luzette, en vita duken-krog på Stockholms central. Kajsa kommer med en gammaldags flaskhållare av trä i handen, med sex flaskor äppelmust i olika varianter. De har namn som Ingridfära (smaksatt med ingefära) och Fina Fläderik (ja, ni fattar) efter personer som står henne nära.

Att vi ses just här är ingen slump. Restaurangen är en av dem som säljer produkter från Berga Bruk, Kajsa Leanders nya företag. Vid 45 års ålder och efter många år som serieentreprenör håller hon på att bygga upp en verksamhet kring sitt eget stora intresse: Mat och dryck. Bland de första som köpte in hennes muster var stjärnkocken Malin Söderström på Moderna museets restaurang och matprofilen Sally Voltaire.

– Mina fruktdrycker är premiumprodukter som jag själv har gjort recepten till. Dessutom har kocken Paul Svensson och jag tillsammans tagit fram en dryck med hans recept speciellt för Fotografiska museet, där han driver restaurangen, säger hon.

Det har varit tvära kast i livet för Kajsa och familjen. Hon, maken och barnen är ganska nyss hemkomna från Italien, dit de flyttade efter kraschen.

Någon flykt var det inte tal om. Men konkursen var ett faktum, hon hade förlorat mycket pengar och behövde börja om. Maken Joel Berg är art director och formgivare och hade en rad internationella uppdrag, bland annat för Benetton.

Paret bosatte sig i den medeltida byn Treviso, en av Italiens rikaste platser. Här finns välkända industrier och modeföretag. Kajsa, som alltid sysslat med marknadsföring och kommunikation, startade en produktionsbyrå för reklam där.

– Det gick jättebra. Jag jobbade över hela världen, framför allt med företag inom mode och kosmetika, som Armani, Marc O’Polo och Oriflame, berättar hon.

Efter fem år kändes den lilla byn nästan för pittoresk och luftslottsaktig så flyttlasset gick till Milano där de bodde i ytterligare några år. Men Italiens ekonomi har krisat länge och det blev allt svårare jobbmässigt. Så för tre år sedan fick hon och Joel nog.

– Barnen var i tonåren och om de skulle bli svenska var det dags att resa hem, säger hon.IMG_0931Men vart då? I början av sitt gemensamma liv ihop, för snart 20 år sedan, förälskade sig Kajsa och Joel i en 1700-talsgård i Småland. Egentligen låg den för avlägset men de köpte den ändå. Sedan dess har gården varit familjens trygga punkt. Här har de firat både midsommar och jul och hit har de alltid återvänt. Den fanns där och tog emot dem efter kraschen i Boo.com.

Hur man än pratar med Kajsa så är det omöjligt att komma förbi Boo.com. Så vi backar bandet. Vad var det egentligen som hände?

För att förstå måste man backar ännu längre. Till framgångssagan Bokus, som i sin tur bottnar i Kajsas uppväxt.

Hon beskriver sin barndom som normalsvensk. Mamma var förskolepedagog från Köpenhamn och pappa var lärare. De bodde i Lund och syskonen var många. Dessutom kom fyra halvsyskon efter föräldrarnas skilsmässa.

För Kajsa var kulturen en självklar del av uppväxten, som präglades av kreativitet och musik. Här fanns även barndomsvännen Ernst Malmsten. De lärde känna varandra redan i förskolan och delade ett brinnande intresse för litteratur och kultur.

Tillsammans startade de Leander Malmsten Bokförlag 1993. För att få fart på verksamheten kom de på idén att anordna en nordisk poesifestival i New York med en lång rad nordiska poeter, storheter som Tomas Tranströmer, Katarina Frostenson och Kjell Espmark. Mässan pågick i tre dagar och blev en enorm succé. Initiativtagarna fick beröm för att ha fört ut svensk poesi i världen. Kajsa och Ernst var 23 år. Framtiden låg öppen.

Hemma i Sverige hade de fortsatt flyt. Bokförlaget fick en rad utgivningsframgångar. Men det var inte gratis: Kajsa och Ernst jobbade hårt för att sälja in sina titlar hos bokhandlare och reste runt i Sverige med interrailkort.

– Det var tufft att nå ut som oberoende förlag och svårt att leva på verksamheten men otroligt kul, minns Kajsa.

Så hände något. Det stavas internet. Plötsligt var många människor uppkopplade och idén att börja sälja böcker över nätet kom naturligt. Studentlitteratur var det självklara valet eftersom alla studenter är mer eller mindre tvingade att lägga ner tusentals kronor varje år på böcker.

– När vi startade Bokus fanns ingen internetbokhandel. Men Amazon låg i startgroparna så vi åkte dit för att lära oss.

Nu var året 1995 och för att få Bokus på plats blev Kajsa Leander och Ernst Malmsten tvungna att bygga upp hela den tekniska plattformen från scratch. Det gick bra. Inte nog med det – de lyckades med det som många entreprenörer drömmer om: en exit. 1997 såldes Bokus till KF för ett antal miljoner.

– Då var det häftigt att kolla bankkontot och se alla dessa nollor! minns Kajsa.

Men pengarna fick inte vila för nu hade Kajsa och Ernst ännu större planer. De skulle starta en global e-handelssajt för konsumentvaror med försäljning över hela världen, på massor av språk och med finesser som virtuella tredimensionella provrum. Det var viktigt att satsa högt, annars skulle det inte gå att locka investerare.

Sajten fick namnet Boo.com, alla pengar från Bokusförsäljningen plöjdes ner och ytterligare investerare hakade på. Kajsa och Ernst jobbade dygnet runt och for fram och tillbaka över Atlanten.

Samtidigt fick Kajsa och Joel sitt första barn, som reste med sin mamma till New York sex gånger under sina första nio månader i livet.

I näringslivet rådde total IT-yra. Dåtidens guru Jonas Birgersson pratade om Den nya ekonomin. En av de få som varnade för att kejsaren kanske var naken var riksbankschefen Urban Bäckström men hans varningsrop drunknade i glädjeropen.

Några personer kom att symbolisera hela den nya ekonomin, däribland Kajsa Leander och Ernst Malmsten.

I dag anser många att deras konkurs berodde på att de helt enkelt var före sin tid. Långt före. Internetuppkopplingarna var fortfarande långsamma och konsumenterna hade inte fattat galoppen. Först i dag har det blivit självklart att klicka hem allt från underkläder till kikarsikten.

Men Kajsa Leander håller inte med.

– Vi var ett par år före vår tid, högst. Net-a-porter lyckades snabbt efter vår konkurs.

Så varför överlevde inte Boo.com?

Investerarna svek, är Kajsa Leanders korta svar. Eller rättare sagt: En investerare.

– De tekniska problem vi hade var väl kända av oss. Vi hade en omstruktureringsplan klar och en nyemission på gång. Då hoppade en av de befintliga investerarna av eftersom deras innehav skulle bli för utspätt. Tråkigt för oss och för dem som förlorade sina jobb men det är en del av businessen. Jag känner ingen skuld, jag satt ju själv i samma båt som alla andra intressenter, säger Kajsa Leander.

Många egenföretagare undrar nog hur det känns att gå i konkurs. Kajsa Leander hade annat att tänka på när det väl hände. Hon var 30 år och skulle föda sitt andra barn. För henne var inte den ekonomiska förlusten det värsta utan mediedrevet. Att bli uppsökt hemma av skvallerjournalister både från Sverige och andra länder.

I dag kan hon se sambandet mellan det hon utsattes för och det faktum att hon och Ernst Malmsten, i sin iver att hålla hårt i sina och sina investerares pengar, hade valt bort dyr PR och i stället använt sig av massmedierna för att marknadsföra sin sajt. Det fungerade bra i medvind men slog tillbaka oväntat hårt. Långt ifrån allt som skrevs var med sanningen överensstämmande hävdar hon:

– Numera är jag vaccinerad mot förtal.

Mot bakgrund av det kändes flytten till Italien som ett naturligt steg. Det företag hon byggde upp där gick över förväntan och hon älskade det vackra landet med den goda maten.

Och så fanns ju gården hela tiden kvar, med sina pittoreska träfasader och sina äppelodlingar. Eller snarare: före detta äppelodlingar. När familjen beslöt att lämna Italien och flytta till Stockholm började Kajsa resa dit allt oftare och stanna allt längre.

Med sitt läge vid Emån är marken runt huset väl lämpad för äppelodlingar och med hjälp av en pomolog (expert på äpplen) har hon hittat en lång rad ovanliga äppelsorter på de fem hektaren. Alla berättar en historia om hur de har kommit dit, inympade av entusiaster i forna tider.

Kajsa Leander blev biten och började själv gå kurser i pomologi. Äntligen såg hon en möjlighet att bygga ett företag kring sitt eget intresse för mat och dryck. En marknadsundersökning visade att alkoholfritt efterfrågas allt mer, ett tecken på det är inte minst det snabbt växande alkoholfria sortimentet på Systembolaget. Och alla vill ha ekologiskt.

Nu håller Kajsa på att bygga upp sitt eget musteri under varumärket Berga Bruk. Än så länge hyr hon in sig hos tillverkare i närheten för själva mustandet och hon köper även in äpplen från andra odlare.

– Från och med nästa år kommer jag att ha hela produktionen själv på gården. Det känns bra att ta upp en gammal svensk tradition och att blanda dryckerna med våra egna superbär, säger hon.

Är det något hon lärde sig av Boo.com så är det att inte ha för bråttom. Hon vill växa långsamt. Lantbruk är per definition riskfyllt, man vet aldrig hur skörden blir. Men genom att expandera i takt med att efterfrågan ökar har hon kontroll på riskerna. Själv betecknar hon sig som snål och menar att hon väntar med att anställa. Hon vill få upp volymerna först, vilket innebär att hon än så länge gör allt själv.

– Jag har lärt mig att vara försiktig.

Men Kajsa Leander skulle inte vara den hon är om hon inte såg en enorm potential för sina nuvarande produkter och de nya hon tänker utveckla framöver. Några nya IT-miljoner räknar hon inte med men det tycks inte bekomma henne.

Samtidigt gäller det att få ekonomi i sin verksamhet. Efter alla år utomlands försöker Kajsa Leander anpassa sig till den svenska mentaliteten och synen på småföretagare. Inte helt lätt, men redan förra året gick verksamheten på Berga Bruk ihop. I år förväntar hon sig en liten men dock vinst. Nu har hon dessutom lanserat den nya läsken Folksoda som spelar en viktig roll i filmen 101-åringen som smed från notan och försvann.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.