Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Från snabba cash till småskaligt

24 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning

Foto: Kajsa Leander driver dryckestillverkaren Berga Bruk. FOTO: STEFAN ANDERSSON

Vad lär man sig av en miljardkonkurs? Kajsa Leander kom att symbolisera IT-kraschen för 15 år sedan när Boo.com kraschade. Nu satsar hon på småländska äpplen och ser värdet i att växa långsamt. Utan riskkapital.

Säga vad man vill om Kajsa Leander men bygga varumärken kan hon. Bokus är det mest positivt laddade, Boo.com det mest negativt laddade. Den konkursen har blivit symbol för hela den IT-bubbla som sprack år 2000 och som skakade om den svenska ekonomin.

[caption id="attachment_22990" align="alignright" width="146"]Fruktjuicer från Berga Bruk. Fruktjuicer från Berga Bruk.[/caption]

Åren med Boo.com har blivit en parentes för Kajsa. Nu är det en helt annan riktning som gäller.

Vi ses på Luzette, en vita duken-krog på Stockholms central. Kajsa kommer med en gammaldags flaskhållare av trä i handen, med sex flaskor äppelmust i olika varianter. De har namn som Ingridfära (smaksatt med ingefära) och Fina Fläderik (ja, ni fattar) efter personer som står henne nära.

Att vi ses just här är ingen slump. Restaurangen är en av dem som säljer produkter från Berga Bruk, Kajsa Leanders nya företag. Vid 45 års ålder och efter många år som serieentreprenör håller hon på att bygga upp en verksamhet kring sitt eget stora intresse: Mat och dryck. Bland de första som köpte in hennes muster var stjärnkocken Malin Söderström på Moderna museets restaurang och matprofilen Sally Voltaire.

– Mina fruktdrycker är premiumprodukter som jag själv har gjort recepten till. Dessutom har kocken Paul Svensson och jag tillsammans tagit fram en dryck med hans recept speciellt för Fotografiska museet, där han driver restaurangen, säger hon.

Det har varit tvära kast i livet för Kajsa och familjen. Hon, maken och barnen är ganska nyss hemkomna från Italien, dit de flyttade efter kraschen.

Någon flykt var det inte tal om. Men konkursen var ett faktum, hon hade förlorat mycket pengar och behövde börja om. Maken Joel Berg är art director och formgivare och hade en rad internationella uppdrag, bland annat för Benetton.

Paret bosatte sig i den medeltida byn Treviso, en av Italiens rikaste platser. Här finns välkända industrier och modeföretag. Kajsa, som alltid sysslat med marknadsföring och kommunikation, startade en produktionsbyrå för reklam där.

– Det gick jättebra. Jag jobbade över hela världen, framför allt med företag inom mode och kosmetika, som Armani, Marc O’Polo och Oriflame, berättar hon.

Efter fem år kändes den lilla byn nästan för pittoresk och luftslottsaktig så flyttlasset gick till Milano där de bodde i ytterligare några år. Men Italiens ekonomi har krisat länge och det blev allt svårare jobbmässigt. Så för tre år sedan fick hon och Joel nog.

– Barnen var i tonåren och om de skulle bli svenska var det dags att resa hem, säger hon.IMG_0931Men vart då? I början av sitt gemensamma liv ihop, för snart 20 år sedan, förälskade sig Kajsa och Joel i en 1700-talsgård i Småland. Egentligen låg den för avlägset men de köpte den ändå. Sedan dess har gården varit familjens trygga punkt. Här har de firat både midsommar och jul och hit har de alltid återvänt. Den fanns där och tog emot dem efter kraschen i Boo.com.

Hur man än pratar med Kajsa så är det omöjligt att komma förbi Boo.com. Så vi backar bandet. Vad var det egentligen som hände?

För att förstå måste man backar ännu längre. Till framgångssagan Bokus, som i sin tur bottnar i Kajsas uppväxt.

Hon beskriver sin barndom som normalsvensk. Mamma var förskolepedagog från Köpenhamn och pappa var lärare. De bodde i Lund och syskonen var många. Dessutom kom fyra halvsyskon efter föräldrarnas skilsmässa.

För Kajsa var kulturen en självklar del av uppväxten, som präglades av kreativitet och musik. Här fanns även barndomsvännen Ernst Malmsten. De lärde känna varandra redan i förskolan och delade ett brinnande intresse för litteratur och kultur.

Tillsammans startade de Leander Malmsten Bokförlag 1993. För att få fart på verksamheten kom de på idén att anordna en nordisk poesifestival i New York med en lång rad nordiska poeter, storheter som Tomas Tranströmer, Katarina Frostenson och Kjell Espmark. Mässan pågick i tre dagar och blev en enorm succé. Initiativtagarna fick beröm för att ha fört ut svensk poesi i världen. Kajsa och Ernst var 23 år. Framtiden låg öppen.

Hemma i Sverige hade de fortsatt flyt. Bokförlaget fick en rad utgivningsframgångar. Men det var inte gratis: Kajsa och Ernst jobbade hårt för att sälja in sina titlar hos bokhandlare och reste runt i Sverige med interrailkort.

– Det var tufft att nå ut som oberoende förlag och svårt att leva på verksamheten men otroligt kul, minns Kajsa.

Så hände något. Det stavas internet. Plötsligt var många människor uppkopplade och idén att börja sälja böcker över nätet kom naturligt. Studentlitteratur var det självklara valet eftersom alla studenter är mer eller mindre tvingade att lägga ner tusentals kronor varje år på böcker.

– När vi startade Bokus fanns ingen internetbokhandel. Men Amazon låg i startgroparna så vi åkte dit för att lära oss.

Nu var året 1995 och för att få Bokus på plats blev Kajsa Leander och Ernst Malmsten tvungna att bygga upp hela den tekniska plattformen från scratch. Det gick bra. Inte nog med det – de lyckades med det som många entreprenörer drömmer om: en exit. 1997 såldes Bokus till KF för ett antal miljoner.

– Då var det häftigt att kolla bankkontot och se alla dessa nollor! minns Kajsa.

Men pengarna fick inte vila för nu hade Kajsa och Ernst ännu större planer. De skulle starta en global e-handelssajt för konsumentvaror med försäljning över hela världen, på massor av språk och med finesser som virtuella tredimensionella provrum. Det var viktigt att satsa högt, annars skulle det inte gå att locka investerare.

Sajten fick namnet Boo.com, alla pengar från Bokusförsäljningen plöjdes ner och ytterligare investerare hakade på. Kajsa och Ernst jobbade dygnet runt och for fram och tillbaka över Atlanten.

Samtidigt fick Kajsa och Joel sitt första barn, som reste med sin mamma till New York sex gånger under sina första nio månader i livet.

I näringslivet rådde total IT-yra. Dåtidens guru Jonas Birgersson pratade om Den nya ekonomin. En av de få som varnade för att kejsaren kanske var naken var riksbankschefen Urban Bäckström men hans varningsrop drunknade i glädjeropen.

Några personer kom att symbolisera hela den nya ekonomin, däribland Kajsa Leander och Ernst Malmsten.

I dag anser många att deras konkurs berodde på att de helt enkelt var före sin tid. Långt före. Internetuppkopplingarna var fortfarande långsamma och konsumenterna hade inte fattat galoppen. Först i dag har det blivit självklart att klicka hem allt från underkläder till kikarsikten.

Men Kajsa Leander håller inte med.

– Vi var ett par år före vår tid, högst. Net-a-porter lyckades snabbt efter vår konkurs.

Så varför överlevde inte Boo.com?

Investerarna svek, är Kajsa Leanders korta svar. Eller rättare sagt: En investerare.

– De tekniska problem vi hade var väl kända av oss. Vi hade en omstruktureringsplan klar och en nyemission på gång. Då hoppade en av de befintliga investerarna av eftersom deras innehav skulle bli för utspätt. Tråkigt för oss och för dem som förlorade sina jobb men det är en del av businessen. Jag känner ingen skuld, jag satt ju själv i samma båt som alla andra intressenter, säger Kajsa Leander.

Många egenföretagare undrar nog hur det känns att gå i konkurs. Kajsa Leander hade annat att tänka på när det väl hände. Hon var 30 år och skulle föda sitt andra barn. För henne var inte den ekonomiska förlusten det värsta utan mediedrevet. Att bli uppsökt hemma av skvallerjournalister både från Sverige och andra länder.

I dag kan hon se sambandet mellan det hon utsattes för och det faktum att hon och Ernst Malmsten, i sin iver att hålla hårt i sina och sina investerares pengar, hade valt bort dyr PR och i stället använt sig av massmedierna för att marknadsföra sin sajt. Det fungerade bra i medvind men slog tillbaka oväntat hårt. Långt ifrån allt som skrevs var med sanningen överensstämmande hävdar hon:

– Numera är jag vaccinerad mot förtal.

Mot bakgrund av det kändes flytten till Italien som ett naturligt steg. Det företag hon byggde upp där gick över förväntan och hon älskade det vackra landet med den goda maten.

Och så fanns ju gården hela tiden kvar, med sina pittoreska träfasader och sina äppelodlingar. Eller snarare: före detta äppelodlingar. När familjen beslöt att lämna Italien och flytta till Stockholm började Kajsa resa dit allt oftare och stanna allt längre.

Med sitt läge vid Emån är marken runt huset väl lämpad för äppelodlingar och med hjälp av en pomolog (expert på äpplen) har hon hittat en lång rad ovanliga äppelsorter på de fem hektaren. Alla berättar en historia om hur de har kommit dit, inympade av entusiaster i forna tider.

Kajsa Leander blev biten och började själv gå kurser i pomologi. Äntligen såg hon en möjlighet att bygga ett företag kring sitt eget intresse för mat och dryck. En marknadsundersökning visade att alkoholfritt efterfrågas allt mer, ett tecken på det är inte minst det snabbt växande alkoholfria sortimentet på Systembolaget. Och alla vill ha ekologiskt.

Nu håller Kajsa på att bygga upp sitt eget musteri under varumärket Berga Bruk. Än så länge hyr hon in sig hos tillverkare i närheten för själva mustandet och hon köper även in äpplen från andra odlare.

– Från och med nästa år kommer jag att ha hela produktionen själv på gården. Det känns bra att ta upp en gammal svensk tradition och att blanda dryckerna med våra egna superbär, säger hon.

Är det något hon lärde sig av Boo.com så är det att inte ha för bråttom. Hon vill växa långsamt. Lantbruk är per definition riskfyllt, man vet aldrig hur skörden blir. Men genom att expandera i takt med att efterfrågan ökar har hon kontroll på riskerna. Själv betecknar hon sig som snål och menar att hon väntar med att anställa. Hon vill få upp volymerna först, vilket innebär att hon än så länge gör allt själv.

– Jag har lärt mig att vara försiktig.

Men Kajsa Leander skulle inte vara den hon är om hon inte såg en enorm potential för sina nuvarande produkter och de nya hon tänker utveckla framöver. Några nya IT-miljoner räknar hon inte med men det tycks inte bekomma henne.

Samtidigt gäller det att få ekonomi i sin verksamhet. Efter alla år utomlands försöker Kajsa Leander anpassa sig till den svenska mentaliteten och synen på småföretagare. Inte helt lätt, men redan förra året gick verksamheten på Berga Bruk ihop. I år förväntar hon sig en liten men dock vinst. Nu har hon dessutom lanserat den nya läsken Folksoda som spelar en viktig roll i filmen 101-åringen som smed från notan och försvann.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.