Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan 45: Så blev mina gamla artikelidéer bättre

10 januari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
God fortsättning alla härliga bloggläsare! Hoppas ni har haft åtminstone några dagar av skön ledighet. Själv skulle jag åka till Shanghai med killen men när vi checkade in på Arlanda frågade kvinnan bakom disken efter visum. Vi stirrade på varandra i panik. Sen svor vi högt (och jag grät lite) när vi insåg att vi missat just detta. Ingen chans till ombokning eller pengarna tillbaka. Som tur var hittade vi billiga biljetter till Gran Canaria i stället. Inte fy skam det heller, förutom att vi åkte på två dagars matförgiftning. Man får skratta åt eländet :)

I alla fall, jag sitter här och håller på med min kommande bok och hittade mitt första mejl till Anders Andersson, chefredaktör på Driva Eget. Jag sprang på honom på en bokrelease och mejlade honom därefter tre artikelidéer. Han ville inte ha någon av dem – men tyckte att jag verkade entusiastisk och hade koll på tidningen så han ringde en vecka senare och beställde en annan artikel.

Ska vi inte ta och titta på de där idéerna, nu flera år senare när jag fått mycket mer erfarenhet vad som gör en idé mer "säljbar" så att säga? Jo, det tycker jag! Här är mitt mejl och mina synpunkter idag:

Från: Camilla Björkman
Till: Anders Andersson / Driva Eget
Ämne: artikelförslag

Hej Anders,

Hoppas att allt är bra med dig! Här är några artikelidéer som jag har funderat på till Driva Eget. Då jag inte ”upptäckte” tidningen förrän detta år hoppas jag att det inte är artiklar som redan skrivits. Det jag tror att jag bäst kan bidra med överlag är artiklar inom områden som PR, marknadsföring och bättre kundrelationer.

Hör gärna av dig om du gillar någon eller några av idéerna!

1. Dina kunder*: NÄTVERKA DIG TILL FLER KUNDER
Att se över sitt nätverk och lära sig att utnyttja det på bästa sätt kan öka försäljningen rejält. Det är en metod som i dag blir allt vanligare hos företag, som utnyttjar professionella nätverk och sajter som Facebook. Artikeln skulle vara en guide (där nätverksproffs/försäljningscoach tipsar) till hur du kartlägger dina befintliga nätverk och hittar nya potentiella kunder i det, hur du skapar nya nätverk och hur du blir en fena på att nätverka i sociala sammanhang. Dessutom kan artikeln tipsa om professionella nätverk att gå med i.

MIN KOMMENTAR IDAG: Artikelidén har två stora problem. Dels är den alldeles för bred och generell. Dels är ämnet så uttjatad att det inte finns ett uns av aktuell krok i det, även om jag försöker få det att låta som med ”Det är en metod som i dag blir allt vanligare…”. Här hade det varit bättre att smala ner ämnet och till exempel skrivit om ett nytt sätt att nätverka. Eller kort och gott vänt på steken: Vi hör ständigt att nätverkande är bra för att få fler kunder. Men är det verkligen alltid så? Säljcoachen X menar att det är precis tvärtom. Osv... Alternativt: skippat ämnet och valt ett annat.2. Ditt liv: DU = DITT FÖRETAG?
En stark personlighet hos en entreprenör kan helt klart bidra till företagets framgång. Se bara på Ryan Air, Virgin och Driva Eget – alla är de företag som vunnit på ägarens personliga varumärke. Men är det rätt väg för alla entreprenörer? Artikeln skulle väga för- och nackdelar med att koppla samman ditt företag med ditt personliga varumärke, och guidar till hur du i så fall går tillväga för att stärka det.

MIN KOMMENTAR IDAG: Grundtanken är bra tycker jag - detta är en intressant aspekt av småföretagandet som inte är för uttjatad. Problemet är att jag går efter det förväntade. Redan i första meningen slår jag fast att en stark personlighet bidrar till ett företags framgång. Vad händer om jag vänder på det? Till exempel: ”Man får ständigt höra att en stark personlighet bidrar till ett företags framgång. Men de senaste händelserna i media som visar hur VD:n X fick hela företaget att falla visar att det har sina nackdelar också. Artikeln tar avstamp i krisen och låter en expert guida i hur man undviker att samma sak händer dig som småföretagare.3. Dina kostnader: FÅ DITT FÖRETAG ATT SYNAS I MEDIA
Att jobba med PR och marknadsföring är en mycket viktig faktor som småföretagare. Artikeln skulle bestå av konkreta tips från PR-experter på hur du skapar ett ”buzz” kring ditt företag och får medierna att skriva om det. Kanske kan man illustrera med framgångsrika PR-kupper genom tiderna, alternativt tips från svenska småföretagare som lyckats med att synas i medierna.

MIN KOMMENTAR IDAG: En bra idé som faktiskt ledde till att jag något år senare sålde in en ny vinjett till Driva Eget (Din PR) som jag i princip alltid skrivit sedan dess. Kul med illustration av framgångsrika PR-kupper. Men än en gång är vinkeln för bred. En smalare vinkel skulle till exempel kunna vara en som vi hade i somras i tidningen, med Driva Egets bloggare Anna Fagerström: ”Så kommer du in i morgonsoffan i TV”. Här hittade jag ett aktuellt case med småföretagaren Raija som lyckats extra bra genom att kontakta Nyhetsmorgon och tipsa om sitt företag i vilket hon designar dopklänningar. Eftersom det var i somras, i samband med prinsessan Estelles dop, blev vinkeln extra het. En annan vinkel skulle kunna vara: "PR-fällorna du INTE ska gå i" som också vänder på steken och tar upp alla snedsteg man kan gå i när man försöker komma in i medierna.

Japp, det var de idéerna! Nu var ju det här feedback på hur de kunde bli bättre för just Driva Eget. För en annan tidning är kanske "Så nätverkar du dig till fler kunder" en jättebra idé. Det beror alltså på vilken tidning det handlar om.

Raija gjorde knäcket unikt - och gav det en aktuell vinkel.

* "Dina kunder", "Ditt Liv" osv är Driva Egets vinjetter.



Här kan du köpa min bok Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist (Liber).

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.