Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digital Marknadsföring

Så byggde Gary Vaynerchuk ett miljardbolag (+ hans bästa sociala medier-tips)

27 oktober, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Gary Vee

Foto: Gary Vaynerchuk var nyligen i Sverige och talade på inspirationsdagen Hjärntillskott. Foto: Bestseller

Han går under namnet Gary Vee på Youtube, där hans videoblogg har drygt två miljoner följare. Ännu fler följer honom på Facebook. Företaget Vayner Media har mer än 700 anställda och hjälper andra företag med sin digitala varumärkesmarknadsföring.

Det går alltså bra. Men så har Gary Vaynerchuk också väldigt lång yrkeserfarenhet. Speciellt om man ser till hans ålder.

Han var bara tre år gammal när familjen flydde från dåvarande Sovjetunionen till USA. Hans far slet hårt för att försörja den fattiga och trångbodda familjen.

Tre år senare, vid sex års ålder, började Gary sin entreprenörsbana som lemonadförsäljare. En riktig barnklassiker. Men där slutar också likheterna med andra barn. För Gary lejde sina kompisar att sköta själva försäljningen, för att själv sätta sig i en vägkorsning och glo. I fem timmar ...

– Jag satt och tittade på hundratals bilar för att klura ut på vilken lyktstolpe min skylt skulle synas bäst. Galet! Men jag är nyfiken på uppmärksamhet till hundra procent. Det har varit min främsta styrka i min karriär. Jag var den borne entreprenören, säger han.

LÄS OCKSÅ: 7 misstag du inte ska gör i sociala medier

Vid tolv års ålder var lemonaden utbytt mot basebollkort. Han köpte och sålde på marknader och tjänade 3 000–4 000 dollar varje helg.

Medan andra utställare hade bråttom att ställa i ordning sina montrar gick Gary runt och spionerade på priser och prylar, memorerade vad han sett och satte sina priser därefter.

– Jag vet inte hur det är med er. Men om man är 13 år och har 40 000 dollar i kontanter under sängen – och inte säljer marijuana – då gör man ett bra jobb, säger han.

Jobbade i ja-branschen

Under den här tiden startade Garys pappa en egen spritbutik och snart kallade han in sonen för att hjälpa till. Den då 14-årige Gary fick ge upp sin egen business för att jobba för en betydligt blygsammare ersättning. Tanken var att han senare skulle ta över faderns butik.

Än en gång blev Gary uppmärksam på kundernas beteende och insåg att deras intresse för vin började växa. Ett sortiment som pappan inte satsat på. Det här var när vinintresset i stort började växa i USA.

Så kom internet. Första året på college, 1994, fick Gary låna en dator med internetuppkoppling för första gången.

– Då var min plan att ta över pappas butik och starta en franchisekejda. Men efter en timma på internet insåg jag att jag skulle göra något helt annat. Och ett och ett halvt år senare lanserade jag en av de tre första vinbutikerna på nätet i USA. På fem år ökade jag pappas omsättning från 3 till 60 miljoner dollar till en kostnad av 14 000 dollar i annonsering.

LÄS OCKSÅ: Snackar dina anställda skit på sociala medier

Så vad var det som gjorde tricket? Gary tittar tillbaka på sig själv som sexåring i vägkorsningen. Fem timmars total uppmärksamhet. Där la han grunden.

Han erkänner att han har en speciell gåva för att förstå konsumentbeteenden.

– Det är för att jag är optimist. Jag är i ja-branschen!

Vad betyder det? Jo, när ny tekniska framsteg görs tvekar han inte, utan kör direkt. På så sätt får han ett försprång.

– Det finns massor av människor som sagt att de aldrig skulle använda Facebook men som nu ägnar enormt mycket tid där. Det finns människor i 60-årsåldern som inte hade en aning om vad en emoji var, men som nu skickar emoji-bajskorvar till varandra. Vi människor är en intressant art. Vi älskar att säga nej. Vi gillar inte förändringar, vi blir lätt bekväma och när vi väl fått något vi velat ha går vi direkt på defensiven och vill bromsa.

Gå all in

Garys pappa var smart som lät sonen få inflytande i företaget. Att han inte hörde till dem som själva tycker sig veta bäst i varje läge.

– Det som fascinerar mig är att de flesta företag borde spendera 50–70 procent av sin marknadsföringsbudget på Facebook-annonser. Men de spenderar noll. Hur byggde jag min pappas företag utan pengar? Jo, två saker. Nummer ett: e-mejl. 1997 hade jag 250 000 prenumeranter på våra nyhetsbrev – och öppningsgraden var 91 procent. I dag är man jätteglad om 20–30 procent öppnar ett nyhetsbrev. Men på den tiden öppnade vi varje mejl vi fick, säger Gary.

LÄS OCKSÅ: Hon gick från 0-60 miljoner

Nummer två? När Google Adwords lanserades var han snabb med att köpa varje upptänklig term kopplad till vin för fem cent styck.

– Det här var när folk använde Yahoo och andra sökmotorer också. Ändå det funkade riktigt, riktigt bra. Men ärligt talat, när andra berömmer mig för de 60 miljonerna så tänker jag ”det kunde varit 250”. Jag la inte tillräckligt mycket pengar på Google. Jag var inte tillräckligt smart för att inse att när man sitter med bästa korten på handen så går man all in.

Gary plockar upp mobilen ur fickan och jämför den med en fjärrkontroll. Mobilen är just nu hela samhällets fjärrkontroll, menar han. Lite längre fram kan det vara smarta kontaktlinser och en blandning av verklig och virtuell verklighet som gäller.

– Men om du inte förstår att just idag är det mobilen som gäller, då lever du i en romantiserad bild av hur du vill att det ska vara. Då undervärderar du mediet något oerhört, säger Gary.

Prata om sammanhang

Det har pratats mycket om content de senaste åren. Som företag ska man skapa relevant innehåll för att på det viset bygga förtroende – och affärer. Nu menar Gary att det är dags att vi börjar prata om kontext också. I vilket sammanhang presenterar man sitt innehåll?

då handlar det inte nödvändigtvis om att välja traditionell eller digital marknadsföring. En annons under Superbowl för sju miljoner dollar kan vara så oerhört mycket bättre investerade pengar än att lägga miljontals dollar på oräkneliga digitala annonser, menar han.

Allt handlar om kontexten.

Det handlar om att fundera över det proportionerliga värdet på sin marknadsföring. Nästan varje amerikan tittar på Superbowl och där betraktas annonserna som en del av totalupplevelsen. Genomslaget blir enormt.

Det är ingen hemlighet att Gary annars är en enorm förespråkare för riktad annonsering i sociala medier, som han menar är för billig idag egentligen. Här spår han en kraftig prishöjning inom några år.

– Många tror att business to business inte berörs av Facebook och Twitter, men man får inte glömma att det sitter en människa på andra sidan som mottagare och som ska fatta beslut om investeringar. Man öser ner pengar i traditionella annonskampanjer men tänker inte på varumärkesmarknadsföringen, som har skapat några av de största framgångarna för mig som investerare, säger Gary.

Men det gäller att göra sin hemläxa och sätta sig in i verktygen för att kunna dra nytta av dem. Och det är alldeles för få som gör.

– Outsourca inte till en 26-åring bara för att du tror att en ung person kan det bättre. Du skulle aldrig lämna ifrån dig ekonomin till någon bara för att den personen är ung. Nej, lägg 20–30 timmar på att själv lära dig hur man når rätt personer.

Rätt budskap i rätt kanaler

Det tredje digitala kanalen, vid sidan av nyhetsbrev och Google Adwords, som Gary gav sig in på var Youtube. Fyra månader efter starten gjorde han sitt inträde och insåg snart han att om han nu sålde vin i nyhetsbreven så var det något annat som gällde på Youtube. Där handlade det om att berätta.

Gary bestämde sig för att bli ”Amerikas vin-kille” och delade med sig av såväl kunskap som betyg på viner. Att såga viner han själv sålde var inget han drog sig för. Det handlade ju om att bygga förtroende.

Det man måste inse, menar han, äratt människor går in på olika sociala medier med olika förväntningar. Alltså är det inte supersmart att dela exakt samma inlägg överallt, utan att vinkla om dem beroende på kanal.

– Om du inte vet hur man skriver, tar bilder eller filmar för Facebook, Instagram och Linkedin i olika situationer då håller du på att bli den näst mest irrelevanta personen som du försöker nå. Du kommer att komma dragandes med alla kliché-argument om att din 59-årige beslutsfattare inte befinner sig på den eller den plattformen. Men ta ett steg tillbaka och se vad som händer. Det finns fantastiska möjligheter.

Det pratas mycket om klyftor i samhället. Oftast relaterade till pengar. Men Gary menar att det finns en informationsklyfta också.

– Det är en klyfta mellan de som vet hur man kan använda verktygen och dem som har en romantisk åsikt om att de inte funkar. Tycker du att det hänt mycket de senaste tio åren så vänta tills du ser de nästkommande tio. Inget av det vi pratar om idag fanns för tretton år sedan. Nu går vi in i en tid med artificiell intelligens och annat. Det här är den ultimata tiden att vara på offensiven.

Av: Yasemin Bayramoglu

Artikel uppdaterad 2019-10-27



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.