Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Digital Marknadsföring

Så byggde Gary Vaynerchuk ett miljardbolag (+ hans bästa sociala medier-tips)

27 oktober, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Gary Vee

Foto: Gary Vaynerchuk var nyligen i Sverige och talade på inspirationsdagen Hjärntillskott. Foto: Bestseller

Han går under namnet Gary Vee på Youtube, där hans videoblogg har drygt två miljoner följare. Ännu fler följer honom på Facebook. Företaget Vayner Media har mer än 700 anställda och hjälper andra företag med sin digitala varumärkesmarknadsföring.

Det går alltså bra. Men så har Gary Vaynerchuk också väldigt lång yrkeserfarenhet. Speciellt om man ser till hans ålder.

Han var bara tre år gammal när familjen flydde från dåvarande Sovjetunionen till USA. Hans far slet hårt för att försörja den fattiga och trångbodda familjen.

Tre år senare, vid sex års ålder, började Gary sin entreprenörsbana som lemonadförsäljare. En riktig barnklassiker. Men där slutar också likheterna med andra barn. För Gary lejde sina kompisar att sköta själva försäljningen, för att själv sätta sig i en vägkorsning och glo. I fem timmar ...

– Jag satt och tittade på hundratals bilar för att klura ut på vilken lyktstolpe min skylt skulle synas bäst. Galet! Men jag är nyfiken på uppmärksamhet till hundra procent. Det har varit min främsta styrka i min karriär. Jag var den borne entreprenören, säger han.

LÄS OCKSÅ: 7 misstag du inte ska gör i sociala medier

Vid tolv års ålder var lemonaden utbytt mot basebollkort. Han köpte och sålde på marknader och tjänade 3 000–4 000 dollar varje helg.

Medan andra utställare hade bråttom att ställa i ordning sina montrar gick Gary runt och spionerade på priser och prylar, memorerade vad han sett och satte sina priser därefter.

– Jag vet inte hur det är med er. Men om man är 13 år och har 40 000 dollar i kontanter under sängen – och inte säljer marijuana – då gör man ett bra jobb, säger han.

Jobbade i ja-branschen

Under den här tiden startade Garys pappa en egen spritbutik och snart kallade han in sonen för att hjälpa till. Den då 14-årige Gary fick ge upp sin egen business för att jobba för en betydligt blygsammare ersättning. Tanken var att han senare skulle ta över faderns butik.

Än en gång blev Gary uppmärksam på kundernas beteende och insåg att deras intresse för vin började växa. Ett sortiment som pappan inte satsat på. Det här var när vinintresset i stort började växa i USA.

Så kom internet. Första året på college, 1994, fick Gary låna en dator med internetuppkoppling för första gången.

– Då var min plan att ta över pappas butik och starta en franchisekejda. Men efter en timma på internet insåg jag att jag skulle göra något helt annat. Och ett och ett halvt år senare lanserade jag en av de tre första vinbutikerna på nätet i USA. På fem år ökade jag pappas omsättning från 3 till 60 miljoner dollar till en kostnad av 14 000 dollar i annonsering.

LÄS OCKSÅ: Snackar dina anställda skit på sociala medier

Så vad var det som gjorde tricket? Gary tittar tillbaka på sig själv som sexåring i vägkorsningen. Fem timmars total uppmärksamhet. Där la han grunden.

Han erkänner att han har en speciell gåva för att förstå konsumentbeteenden.

– Det är för att jag är optimist. Jag är i ja-branschen!

Vad betyder det? Jo, när ny tekniska framsteg görs tvekar han inte, utan kör direkt. På så sätt får han ett försprång.

– Det finns massor av människor som sagt att de aldrig skulle använda Facebook men som nu ägnar enormt mycket tid där. Det finns människor i 60-årsåldern som inte hade en aning om vad en emoji var, men som nu skickar emoji-bajskorvar till varandra. Vi människor är en intressant art. Vi älskar att säga nej. Vi gillar inte förändringar, vi blir lätt bekväma och när vi väl fått något vi velat ha går vi direkt på defensiven och vill bromsa.

Gå all in

Garys pappa var smart som lät sonen få inflytande i företaget. Att han inte hörde till dem som själva tycker sig veta bäst i varje läge.

– Det som fascinerar mig är att de flesta företag borde spendera 50–70 procent av sin marknadsföringsbudget på Facebook-annonser. Men de spenderar noll. Hur byggde jag min pappas företag utan pengar? Jo, två saker. Nummer ett: e-mejl. 1997 hade jag 250 000 prenumeranter på våra nyhetsbrev – och öppningsgraden var 91 procent. I dag är man jätteglad om 20–30 procent öppnar ett nyhetsbrev. Men på den tiden öppnade vi varje mejl vi fick, säger Gary.

LÄS OCKSÅ: Hon gick från 0-60 miljoner

Nummer två? När Google Adwords lanserades var han snabb med att köpa varje upptänklig term kopplad till vin för fem cent styck.

– Det här var när folk använde Yahoo och andra sökmotorer också. Ändå det funkade riktigt, riktigt bra. Men ärligt talat, när andra berömmer mig för de 60 miljonerna så tänker jag ”det kunde varit 250”. Jag la inte tillräckligt mycket pengar på Google. Jag var inte tillräckligt smart för att inse att när man sitter med bästa korten på handen så går man all in.

Gary plockar upp mobilen ur fickan och jämför den med en fjärrkontroll. Mobilen är just nu hela samhällets fjärrkontroll, menar han. Lite längre fram kan det vara smarta kontaktlinser och en blandning av verklig och virtuell verklighet som gäller.

– Men om du inte förstår att just idag är det mobilen som gäller, då lever du i en romantiserad bild av hur du vill att det ska vara. Då undervärderar du mediet något oerhört, säger Gary.

Prata om sammanhang

Det har pratats mycket om content de senaste åren. Som företag ska man skapa relevant innehåll för att på det viset bygga förtroende – och affärer. Nu menar Gary att det är dags att vi börjar prata om kontext också. I vilket sammanhang presenterar man sitt innehåll?

då handlar det inte nödvändigtvis om att välja traditionell eller digital marknadsföring. En annons under Superbowl för sju miljoner dollar kan vara så oerhört mycket bättre investerade pengar än att lägga miljontals dollar på oräkneliga digitala annonser, menar han.

Allt handlar om kontexten.

Det handlar om att fundera över det proportionerliga värdet på sin marknadsföring. Nästan varje amerikan tittar på Superbowl och där betraktas annonserna som en del av totalupplevelsen. Genomslaget blir enormt.

Det är ingen hemlighet att Gary annars är en enorm förespråkare för riktad annonsering i sociala medier, som han menar är för billig idag egentligen. Här spår han en kraftig prishöjning inom några år.

– Många tror att business to business inte berörs av Facebook och Twitter, men man får inte glömma att det sitter en människa på andra sidan som mottagare och som ska fatta beslut om investeringar. Man öser ner pengar i traditionella annonskampanjer men tänker inte på varumärkesmarknadsföringen, som har skapat några av de största framgångarna för mig som investerare, säger Gary.

Men det gäller att göra sin hemläxa och sätta sig in i verktygen för att kunna dra nytta av dem. Och det är alldeles för få som gör.

– Outsourca inte till en 26-åring bara för att du tror att en ung person kan det bättre. Du skulle aldrig lämna ifrån dig ekonomin till någon bara för att den personen är ung. Nej, lägg 20–30 timmar på att själv lära dig hur man når rätt personer.

Rätt budskap i rätt kanaler

Det tredje digitala kanalen, vid sidan av nyhetsbrev och Google Adwords, som Gary gav sig in på var Youtube. Fyra månader efter starten gjorde han sitt inträde och insåg snart han att om han nu sålde vin i nyhetsbreven så var det något annat som gällde på Youtube. Där handlade det om att berätta.

Gary bestämde sig för att bli ”Amerikas vin-kille” och delade med sig av såväl kunskap som betyg på viner. Att såga viner han själv sålde var inget han drog sig för. Det handlade ju om att bygga förtroende.

Det man måste inse, menar han, äratt människor går in på olika sociala medier med olika förväntningar. Alltså är det inte supersmart att dela exakt samma inlägg överallt, utan att vinkla om dem beroende på kanal.

– Om du inte vet hur man skriver, tar bilder eller filmar för Facebook, Instagram och Linkedin i olika situationer då håller du på att bli den näst mest irrelevanta personen som du försöker nå. Du kommer att komma dragandes med alla kliché-argument om att din 59-årige beslutsfattare inte befinner sig på den eller den plattformen. Men ta ett steg tillbaka och se vad som händer. Det finns fantastiska möjligheter.

Det pratas mycket om klyftor i samhället. Oftast relaterade till pengar. Men Gary menar att det finns en informationsklyfta också.

– Det är en klyfta mellan de som vet hur man kan använda verktygen och dem som har en romantisk åsikt om att de inte funkar. Tycker du att det hänt mycket de senaste tio åren så vänta tills du ser de nästkommande tio. Inget av det vi pratar om idag fanns för tretton år sedan. Nu går vi in i en tid med artificiell intelligens och annat. Det här är den ultimata tiden att vara på offensiven.

Av: Yasemin Bayramoglu

Artikel uppdaterad 2019-10-27



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.