Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gör tittarna till köpare i din webbshop!

5 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hela 97,5 procent av alla som besöker en webbshop köper ... ingenting! Att bara satsa på mer marknadsföring är inte rätt väg. Tänk så här i stället, så ökar du konverteringen.

Få köp i din webbshop? Bara 2,5 procent av alla besökare i en webbshop handlar, om man ser till det globala snittet. En vanlig lösning på problemet är att öka marknadsföringen. Men i stället för att betala mer för fler besökare bör du jobba på att öka andelen köp, påpekar Karl Lillrud. Han är grundare av
Maneer, vars tjänst hjälpt över 3 000 företag att öka sina konverteringar (det vill säga köp) och har även själv drivit e-handel i många år.

– Många skjuter med hagelbrakare hela tiden och vill bara få trafik till sajten. Men det räcker inte att många klickat på annon-
serna. Den relevanta frågan är inte hur många vi når ut till, utan hur många som blir betalande kunder, säger han.

Rätt målgrupp till din webbshop


Rikta din marknadsföring och se till att dina besökare är rätt målgrupp och intresserade av dina produkter. Analysera din statistik från till exempel Google analytics på djupet. Ofta kan du då upptäcka att trafiken kommer från fel land eller någon icke relevant källa, enligt Karl. Men, påpekar han, det räcker inte att bara nå ut till potentiella kunder. Du måste även förstå varför vissa köper och andra vissa väljer att lämna butiken.

– Är de inte redo att köpa här och nu finns det en anledning. De kanske inte behöver något, inte har råd, måste gå ut med hunden eller är på en fysisk plats där de inte vill ta upp sitt kreditkort. Så hur kan jag möta kunden vid rätt tillfälle? Det går att analysera fram. Om du avsätter en del av din marknadsföringsbudget för att säkerställa att du når rätt grupp och för att minska läckor där trafiken sipprar ut kommer du att se en ökad konvertering.

Jämför dina befintliga kunder med besökare som inte handlat, då kan du dra slutsatser om vad som skilde sig åt. När du lär känna dina kunder och förstår hur de tänker i köpögonblicket kan du upptäcka vad som behöver korrigeras.

Rätt anpassat


Som exempel lyfter Karl en webbshop för skejtutrustning. De hade designat sajten utifrån sina tilltänkta kunder, men tänkte inte på att många av dem var i en ålder då de inte handlade själva. De fick in ett stort antal besökare som kollade runt och sedan skickade en länk till sin förälder.

– Men föräldern gick in och möttes av en approach som inte skapade det förtroende som en vuxen vill ha när man ska dela med sig av sina heliga kortuppgifter. Även om sajten kanske ska vara designad som ett häftigt magasin ska kundvagnen kännas säker och trygg, här finns inget skäl att ha en häftig upplevelse.

I slutändan handlar det om att göra det lätt för konsumenten att köpa. Hela 70 procent av de kunder som lagt något i en varukorg lämnar den.

– Den största anledningen är att du har en för långsam sajt – så allt som gör din sajt snabbare är välinvesterade pengar. Ha inte för mycket info och ta bort alla formulärfält som du inte måste ha svar på för att leverera ordern. Allt som du kan skrapa bort kommer öka konverteringen. Ha inte för många steg, för kundvagnar uppdelade på flera sidor kan man räkna med att tappa tio procent av kunderna för varje ny sida, säger Karl.

Det faktiska priset


En annan viktig aspekt för lämnade kundvagnar är fraktkostnader som besökaren inte hade räknat med.

– Erbjud gärna fri frakt så att när någon ser ett pris är det vad kunden faktiskt ska betala. Er relation ska baseras på ärlig kommunikation. Är du sanningsenlig kommer du att lyckas bra. Tänk på att missnöjda kunder blir en långsiktig förlustaffär eftersom de berättar för väldigt många fler än en nöjd kund, säger Karl.

Men, kanske är hela tänket med en kundvagn helt fel, funderar han, en onödig spegling av den fysiska butiken som inte tar till vara på webbens möjligheter? Amazon har ”one click shopping” – så fort du klickar ”köp” så köper du verkligen och behöver varken kundvagn eller beställningsförfarande. Köper du ytterligare något inom en viss tid skickas varorna tillsammans. Något som nu kan dyka upp som möjlighet för fler eftersom Amazon nyligen förlorade sitt patent på lösningen, berättar Karl.

– Många använder kundvagnen som en önskelista för att samla på sig varor och måste sedan sitta och klicka på delete-
knappen före köp. Det skapar en negativ känsla mentalt. Varför har vi inte tänkt mer kreativt? Vi behöver kundvagnen 2.0!

Det gäller också att få kunderna att vilja komma tillbaka och handla igen, så ge bästa möjliga kundservice och vårda relationen även efter köp.

– Utnyttjar du godkännandet att ha kontakt med kunden fel har du bränt det. Du måste förstå vem kunden är och skicka personliga rekommendationer. Framtidens
e-handel handlar om att kunderna ska känna att du stöttar dem, inte pushar.

Av: Ebba Arnborg

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.