Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hon lär dig göra en smart hemsida

5 februari, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Att ha en bra hemsida är ofta A och O för ditt nya företag. Men hur gör du? Annika Mayer och andra experter ger hjälp. Här får du också viktiga länkar när du ska komma igång med en hemsida.

I dag är det just på din hemsida som presumtiva kunder får sitt första intryck av dig och ditt företag. Då är det viktigt att informationen är korrekt, lättåtkomlig och uppdaterad - och att den stämmer med ditt företags image och policy.

Ska det bli bra krävs det att du både lägger ned tid och eftertanke. Du måste själv bestämma vilken ambitionsnivå du ska ha och hur mycket pengar du är beredd att lägga på hemsidan.

Alla nya webbaktiviteter ger fler besök, som ger fler kunder, som kan öka din vinst. Det gäller alltså att ständigt att få fler att hitta dit. Framförallt gäller det att göra en hemsida där besökarna lätt hittar.

- Tänk att hemsidans förstasida ska vara som en telefonväxel. Ringer jag till Volvo vill jag inte veta att företaget grundades 1927, jag vill ha tag på en speciell person, säger Annika Meyer på reklambyrån Silvermayer i Göteborg.

Här är hennes råd till en småföretagare som vill skapa en effektiv och smart hemsida.
  • Utvärdera. Vilka behov har de som besöker min webbplats?
  • Behoven först. Börja inte med att fundera på utseendet, utan vilka behov hemsidan ska tillfredställa.
  • Målgruppsanpassa. Utforma olika sidor för olika behov och målgrupper -  exempelvis de som vill ha information om produkter/tjänster, de som vill lämna synpunkter och de som vill köpa.
  • Ekonomi. Lägg mest krut på de områden där du tjänar mest pengar och som det finns mest efterfrågan på
  • Bildsätt rätt. Använd bara relevanta bilder, ta bort alla "trevlighetsbilder".
  • Skriv kort. Skriv det viktigast först och ta bort hälften. Var kortfattad. Använd mycket punktlistor och mellanrubriker. Låt alltid rubriken på sidan motsvara texten i det menyval som gjorts
  • Kontakter viktiga. Slarva inte med kontaktuppgifter.
Tre steg för att komma igång1. Webbadress. Du måste först skaffa dig en webbadress(domännamn) . Vill du ha en adress som slutar på .se går du in på www.iis.se. Där kan du se alla lediga domännamn och sedan köpa adressen via ett ombud, som finns listade där. Engångsavgift är 200-600 kr Sedan kostar ditt domännamn 120-300 kr per år. (Priserna variera mellan ombuden.) Det kan vara bra att också köpa adresser som slutar på  .com och .nu. Kolla då med ditt webbhotell eller exempelvis www.domanregister.se.

2. Webbhotell. Hemsidan ligger där på en server som du hyr en del av, i paketet ingår utrymme på servern, samt visst antal e-postadresser. Kolla Internetworlds eller Råd&Röns lista över webbhotell via www.iis.se. De kostar från cirka 20 kronor/månad och uppåt beroende på hur stort utrymme och databashantering du ska ha.  Cirka 300 kr per år för ett grundpaket.

3. Utvecklingsverktyg. Du behöver sedan något slags verktyg för att bygga och uppdatera hemsidan eller någon webbyrå eller konsult som gör det åt dig. Anlitar du ett företag eller konsult så kan de även hjälpa till med steg 1 och 2.

Här är några av de webbverktyg som finns för olika behov:

Visma Hemsida
Visma SPCS är mest kända för sina affärssystem men säljer även ett litet behändigt program för att skapa en egen hemsida. Applikationen ligger hos Visma, så programmet är helt webbaserat (nås via webbläsaren). En enkel basprodukt.
Pris: 990 kr/år

Fortnox
Fortnox har en webbshopslösning och vänder sig till dig som säljer produkter på nätet. Men den kan även användas för att göra egna vanliga informationssidor, vilket gör att det går att skapa hela hemsidan med programmet. Vid försäljning kopplar man shoppen till affärssystemet.
Pris: 89 kr/mån,  plus 49 kr/mån för extra användare.

Mamut
Mamut erbjuder förutom affärssystem även webblösning. Här ingår webbshop och tanken är att koppla samman systemen. Finns i olika avancerade versioner beroende på behov och erbjuder även drift, att programmet nås vi Internet.
Pris: Från 890 kr + drift via internet 299 kr/mån

Snyggare internet
Snyggare Internet är ett exempel på en webbyrå som skapat ett eget helt webbaserat system där kunden når applikationen via webbläsaren. Verktyget är utvecklat för små- och medelstora företag. Du kan bygga helt själv eller få hjälp av företagets konsulter, som även hjälper till med innehåll och bildhantering.Pris: Från 5 000 kr per år

SmartwebbEasywebb
Andra exempel på webbbaserade system utvecklade av en liten webbyrå.
Pris: Från 99 kr/mån

Sitoo
Lätthanterligt bygga-själv-verktyg som ger bra bas (tidigare Effecitve Site Studio).  Ingen förkunskap kring kodning krävs (koden är helt dold). Från baspaketet kan man sedan lägga till dynamiska tjänster, exempelvis möjlighet att skapa gästbok och göra lösenordskyddade delar samt olika typer av formulär. Sitoo har även programvara för att skapa nyhetsbrev att koppla till.
Från 3 490 kr


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.