Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Hur fungerar K10-blanketten – skaffa överblicken du behöver

Josefin Wallin 13 maj, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur fungerar K10-blanketten – skaffa överblicken du behöver

När det är dags att lämna in din privata inkomstdeklaration ska du samtidigt fylla i K10-blanketten. Kanske gör du det själv eller tar hjälp? Här får du en överblick över hur K10-blanketten fungerar.

Vad är K10?

K10 är en bilaga som lämnas till Skatteverket i samband med din inkomstdeklaration. Denna ska lämnas in av dig som är ägare till ett fåmansbolag – eller äger ett visst antal andelar i ett. Ett fåmansbolag brukar definieras som exempelvis ett aktiebolag där färre än fem äger mer än hälften av andelarna. Det är inte alltid helt enkelt att fylla i sin K10-blankett utan att ha en expert till hjälp. Om du själv ska ge dig på att fylla i den (vilket många gör) ger vi dig i den här artikeln lite hjälp på traven. När du har fyllt i din K10-blankett har du räknat fram din eventuella utdelning eller kapitalvinst. Denna summa ska du sedan fylla i på huvudblanketten under "inkomst av tjänst och kapital".

Vem ska fylla i K10-blanketten?

Det ska du som har kvalificerade andelar i det man kallar fåmansbolag. Det betyder att du eller någon av dina närstående under det senaste, eller de fem senaste åren, varit verksam i företaget. Detta på ett sätt som har stor betydelse för att företaget går med vinst.

Du som fyller i K10 kan också ta ut utdelning enligt 3:12-reglerna. Ett tämligen förmånligt regelverk för dig som räknas som fåmansbolag. När du lämnar in din K10-blankett blir det också en metod för att ha koll på ditt eget gränsbelopp – hur stor del av dina andelar i bolaget som ska skattas med 20 % vid utdelning.

Läs också: Lön, utdelning eller pensionsavsättning – hur får jag ut mest pengar från firman?

Räknas jag som fåmansbolag och omfattas av 3:12 reglerna?

Skatteverket definierar fåmansbolag som: "Enligt huvudregeln är ett fåmansföretag ett aktiebolag eller en ekonomisk förening där fyra eller färre delägare äger aktier som motsvarar mer än hälften av rösterna i företaget. Till största del handlar reglerna om hur en utdelning från fåmansföretaget, eller en kapitalvinst man gör om man säljer sitt fåmansföretag, ska beskattas. Inkomsten ska nämligen fördelas mellan inkomstslagen tjänst och kapital."

Gränsbelopp i korthet

  • Ligger till grund för hur mycket av utdelningen på dina andelar i bolaget som ska skattas med 20 %.
  • Viktigt även om du säljer ditt bolag med vinst.
  • För att ha rätt till ett gränsbelopp så är det bestämt att du vid årets ingång ska äga dina andelar. Ska du starta företag är det därför klokt att se till att ha gjort detta innan årsskiftet. Detta för att du då kan tillgodose dig ett extra års gränsbelopp (jämfört med om du startat det några veckor eller dagar in på det nya året).
  • Gränsbeloppet består av tre komponenter: Ränta på omkostnadsbeloppet på dina andelar i bolaget, det uppräknade utdelningsutrymmet som du har sparat och det lönebaserade utrymmet.

Hur räknar man ut sitt gränsbelopp?

Du kan välja mellan två olika regler när du räknar ut ditt gränsbelopp. Här vill du givetvis välja den regel som ger dig som företagare högst gränsbelopp.

Förenklingsregeln:

  • Förenklingsregel/ schablonregel betyder att du använder ett schablonbelopp för att räkna ut ditt gränsbelopp. Detta väljs då du inte tagit en nog hög lön från ditt företag, under 37 000 i månaden. Räknas ut efter andelarna i bolaget – har du 60 % av andelarna är det också 60 % av detta gränsbelopp du kan räkna med. Denna förenklingsregel är någonting som du kan använda i endast ett bolag.
  • Använder du ovanstående regel? Då ska du fylla i sida 1 på din K10-blankett.

Huvudregeln:

  • Huvudregeln innebär att du räknar gränsbeloppet på den totala lösesumman i bolaget under året (i motsats till ett schablonbelopp). Har du tagit ut 37 000 kronor i månadslön eller mer? Då kan denna många gånger vara mest fördelaktig för dig.
  • Här fyller du i sida 2 på din K10-blankett.
  • Det är inte alltid enkelt att veta om du uppfyller det lönekrav som ligger för att huvudregeln kan användas. För att ta reda på detta tittar du på sidan 4 i din K10-blankett.
  • Huvudregeln(även kallad löneregeln) kan under vissa förutsättningar vara förmånligare om det finns lönekostnader i bolaget – eftersom du då beräknar gränsbeloppet på den totala lönesumman i bolaget under året.

K10 och K12?

Som att det inte kan kännas nog krångligt med att lämna in sin K10-blankett, så finns även K12. Den blanketten är till för dig som inte är verksam i betydande omfattning. Det vill säga att du inte varit verksam i bolaget till såpass stor del att din insats är av stor betydelse för företagets vinst. Då räknar man att dina andelar är okvalificerade. Du behöver däremot inte lämna in denna blankett om det är så att det inte skett försäljning eller utdelning under året.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.