Hur jag tror AI-sök kommer göra att Content-produktion blir onödigt
Det här är såklart bara mina gissningar, och ja, man får säga emot! Det är kul med diskussion!


Foto: Unsplash/Författaren
Först! Ett antagande!
Ska vi göra någon sorts kvalificerad gissning om att antalet hemsidor, texter, content-material och varumärken närmsta åren fullständigt kommer explodera nu när det blir enklare än någonsin att skapa material. Helt plötsligt kan man skapa en blogg med 800 inlägg på ett enkelt prompt.
Men, energi blir då som alltid den stora avgörande flaskhalsen. Om AI skulle söka igenom, kategorisera och ständigt uppdatera sin inlärning på allt det som skapas så skulle vi behöva ha en ström-kabel från solen rakt in i Open-AI´s datacenter för att det ens skulle vara rimligt att hålla en uppdaterad katalog.
Så, jag tror att AI kommer sätta upp stenhårda kvalificeringsprocesser för vilka hemsidor, texter, varumärken som är 'betrodda' och har 'auktoritet', och övriga 99,99% kommer hamna i vad som idag är googles sida 2. AI kommer knappt ens röra vid dom.
Och enkelheten i att skapa material skapar en illusion av att spelfältet jämnas ut. Men i verkligheten tror jag det kommer öka klyftorna ytterligare mellan dom som syns, och dom som blir osynliga.
Jag tror dessutom det kommer förstärkas av att den stora massan av människor kommer se AI som en bättre rekommendationstjänst än dagens motsvarighet på Google, då man kommer uppleva att 'den tar hänsyn till dina önskemål'. Vilket gör att jag tror att fighten om kunden blir ännu mer beroende av att hamna i topp, då man går mer på rekommendationen än tidigare.
Så, hur ska man hantera det?
1. Auktoritet är allt.
Du måste, måste, måste äga ditt område. Du behöver flest omnämningar av korrekta källor, du behöver flest recensioner, du behöver tydligast sortiment och du behöver tydlighet på sajt. För att AI ens ska orka se dig som rekommendationsbar.
2. Content är inte king. (Hold your horses! What did you say!!!???)
Japp. Content är så enkelt att producera att flödet av content snart blir helt AI-genererat. Konsumenter kommer se sociala medier som ett underhållningsflöde och inte ett flöde där man hämtar in konsumentinformation.
Istället kommer det finnas separata inspirationsflöden där kunder kommer kunna scrolla, hitta och få inspiration genom att AI helt enkelt pluggas in i ditt hemsidesortiment/stil. Men det tror jag kommer uppdateras per automation med rätt inställningar och matchas mot kundens önskemål och egna stil. Så du producerar inte längre, utan AI kurerar.
3. Din attributionsmodell för produkter på hemsidan och tydligheten i dina bilder och specar blir viktigare än någonsin.
AI är inte magisk även om det kan verka så. Även AI behöver hjälp att se dina produkter och förstå vad det är, och kan du förenkla den processen så har du sparat in en energi-enhet åt ett system som åter igen vill spara in energi.
4. Open AI etc kommer också ta betalt.
Såklart. Allt behöver alltid tjäna pengar. Kommer det bli en reklam-modell a lá Google? Kommer det bli en modell där du betalar för att ladda upp en viss mängd produkter i AI´s rekommendationskatalog, eller en viss mängd rekommendationer, eller en viss viktning i rekommendationerna?
Eller kommer användare betala för tjänsten med eller utan reklam. Eller något helt annat. Ingen aning. Men den dagen man kan börja betala som företag, så tror jag man ska hoppa på tåget tidigt och lära sig hur det kommer fungera, för det kommer högst troligen finnas en kort lucka där när algoritmerna belönar den som är tidig på tåget.
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.