Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Expertsvar

Hur säger jag upp avtalet med Företagshjälpen?

23 september, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Jag har precis startat ett enskilt företag och häromdagen blev jag uppringd av Företagshjälpen. Allt lät jättebra i telefon men vederbörande talade inte om att detta var ett avtal, inte heller att han spelade in samtalet.

Efter att ha sökt på företagetsnamnet så ser jag mängder med missnöjda företagare. Detta får mig att reagera kraftigt och jag skickar ett mail att jag avstår från deras erbjudanden. Och vill ha en bekräftelse på det - inget svar. Skickar igen och åter inget svar.

Några dagar efteråt kommer en faktura på 3 406 kronor för 6 månader och 3 års avtal. I den står det på paragraf 5.1: "Avtalet börjar gälla vid betalning av den första fakturan och gäller därefter under tid som överenskommit i samband med beställningen av tjänsten, och som anges på fakturan. I och med betalning av första fakturan har kunden bekräftat beställningen av tjänsten, de allmänna villkoren samt den angivna avtalstiden."

Några dagar efter fakturan ringer de och jag säger att jag avstår från deras erbjudande. Han säger att det inte går och att de har dragit igång en enorm process och beställt in tjänster. Jag upplyser att jag har ångerrätt. Han talar om att jag inte har det som företagare. Jag har inte utnyttjat någon tjänst! Jag säger att jag återkommer och lägger på.

Nu är min fråga hur jag ska gå till väga för att bli av med dem?


För att ett avtal ska komma till stånd ska det föregås av ett klart och tydligt anbud, en offert, som säger att "det här erbjuder vi", och en lika tydlig accept från din sida, alltså att du tackar ja till anbudet. Det går lika bra muntligt som skriftligt, och något krav att man ska upplysas om att samtalet spelas in finns inte. En firma, även om den bara är enskild, är en juridisk person och det stämmer att du saknar ångerrätt.

Utan att ha lyssnat på samtalet är det svårt att avgöra om avtalet är juridiskt hållbart. Av din berättelse att döma har du dock inte förstått att du ingått ett avtal över telefonen. Mitt råd i sådana här fall är att begära ut en kopia av det påstådda muntliga avtalet, för att i lugn och ro lyssna på vad som sägs.

Jag ringde upp Henrik Espe, vd för Boomerang Solutions som driver Företagshjälpen, för att fråga vad som egentligen gäller med villkoren på fakturan som pekar på att det är först vid betalning ett avtal börjar gälla. Espe svarar att jo, de tecknar muntliga avtal, men nej, det är det skriftliga som gäller i slutänden. ”Vi släpper flera kunder som hör av sig och ångrar sig varje dag”, säger han och understryker att de inte har något som helst intresse av att ha missnöjda kunder.

Henrik Espe känner i ditt fall inte igen sig i din beskrivning av hur ditt senaste samtal med dem gick till. Han säger också att de numera spelar in alla samtal i kvalitetssyfte, och menar efter att ha lyssnat att det inte alls var tydligt att du inte ville vara kund i det sista samtalet. Eftersom jag inte hört vare sig säljsamtalet eller det andra samtalet kan jag bara konstatera att här står ord mot ord. Ett bra tips är att se till att själv spela in sådana samtal, exempelvis genom en app i mobilen. Nu verkar allt dock ha löst sig, eftersom Boomerang/Företagshjälpen meddelar att de nu tagit bort dig som kund och skickat en kreditfaktura.

Ett allmänt råd till företagare är att dels alltid be om skriftliga offerter när telefonförsäljare ringer, dels att kolla upp företaget på nätet (men också bedöma rimlighetsgraden i eventuell beröm eller kritik), och till sist vara extra tydlig i bestridande av fakturor och i kommunikation med motparten.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.